Pålagringar och lös benbit i HALSEN...

GoldSkipper

Trådstartare
Åh, jag vet inte vad jag ska tänka eller tycka om någonting!

Min häst ställde sig rätt upp med mig för några veckor sedan..(har båkat lite innan men avfärdat det som dumheter). Det är precis i ett moment hon inte klarar det och får panik: att flytta undan vänster skänkel i ordentlig form. Hon ahr även protesterat när vi samlat skritten på henne. Vi bokade tid på klinik och var där i måndags.. De avfärdade mig gång på gång och sa att jag bara hade en väldigt skarp häst som jag inte klarade av ordentligt :devil::eek: Gud vad irriterad jag blev... Efter mycket övertalande kollade dom igenom hästen ordentligt och hittade på ultraljud pålagringar på i princip varje kota i hela halsen plus en lös benbit mellan de övre kotorna.. Superskoj..:( Nu ska hon gå på smärtstillande i 14 dgr för att vara övertygad om att hon inte är dum (som om man inte fattar att det gör ont i nacken..) och sedan tillbaka igen för att behandla om det visar sig att hon går att rida med metacamen (mkt för att det verkligen ska ta) i blodet.

Tilläggas bör att hon är helt ohalt. Pålagringarna är aktiva och KAN ha växt inåt och ligger och trycker på nerver där inne, det kan man inte veta. KÄnns jätteosäkert men hade varit skönt med lite hopp om min älskling.

Man kan ev. operera bort benbiten men en sådan operation har ingen gjort i Sverige förut vad min vet. visste i alla fall. Och operation är ju alltid en risk + all pålagringar som alltid kommer att finnas där.

Någon som varit med om något liknande? Känner mig helt förvirrad.

Sv: Pålagringar och lös benbit i HALSEN...

Vad bra att du stod på dig heja

Jag har varit med om ett liknande fall där utgången tyvärr blev avlivning. Hästen var i stort sett omöjlig att rida så fort man satte minsta lilla press sparkade den bakut och inte lite heller eller så reste den sig rakt upp. Skulle man slippa detta fick man vackert "åka" med bara.

Jag red hästen ett halvår och genom att sätta minimal press på hästen blev det bättre och lugnare.

Hästen var född på ett naturbruksgymnasium och såldes för att den var för svår för eleverna. Nya ägaren kämpade ett halvår och anlitade både beridare, tränare, ET, medmera. Det gjordes en röntgen av ben och rygg vid köpet.

Vid en röntgen av halsen när ägaren nästan givit upp hittades något (eftersom hästen vid det här laget var såld och jag bara en praktikant fick jag aldrig hela historien klar för mig) och köpet gick tillbaka och hästen blev utdömd.

Hade jag haft pengar hade jag köpt hästen för livvärdet. Om jag nu hade fått, hästen hade slängt av chefen och chefen ansåg hästen var omöjlig och livsfarlig punkt slut. Efter detta red jag hästen i ett halvår utan att åka i backen en enda gång. Till saken hör att hästen bara var 6 år, exteriört korrekt med bra stam. Vad jag ångrar jag inte rånade en bank eller gjorde någonting, alla andra bara gav upp.

Stå på dig

Min häst fick eller rättare sagt hade pålagringar o lös benbit när vi köpt honom på frambenen. Mkt knäppningar o knak i hals o nacke mm. Jag valde att iallafall behålla honom o det har tagit lång tid men när det bildas pålagringar så är det en inflammation i botten som säger åt kroppen att det skall byggas på i skelettet för att "förstärka" så länge inflammation ligger kvar så länge kan risken för att pålagringarna växer. Om jag fattat rätt - men jag har även kollat mot humanmedicin lite (har själv reumatiska besvär...) Min häst fick Metacam men det kom tillbaka om o om igen. tillsut så fick han tuppkam / kortison i kotorna och efter den behandlingen så lät jag en ET (väldigt duktig tjej) titta på honom. Vi valde att ge djävulsklo som påminner om kortison. I säg så är det inte smärtstillande så det går under fodertillskott så man kan tävla o så men det som det gör är att det hindrar inflammation fr att bryta ut o den är den som gör att hästen reagerar med aj aj...Hoppas du förstår vad ja menar.. Hursom helst - min häst är fräsch nu så länge jag håller efter o masserar halsen, bog och ger djävulsklo ibland. Hans ben som haft alla möjliga besvär är hur torra o fina som helst och ingen galla, värme eller annat. Han studsar lite mer, verkar gladare och betydl piggare så ge inte upp tron på din häst. Funkar det med metacam men börjar om hela tiden - prova en anna väg. Min blev först utdömd på klinik ATG men envisa jag gav inte upp...

En kompis häst har pålagringar i halsen -upptäcktes för ca 3 veckor sedan.
Började med att den för ett år sedan (var 4 år då) stegrade sig och gick över med henne (landade på min kompis som klarade sig då underlaget i ridhuset var rätt djupt så hon sjönk ner under hästen och hade säkerhetsväst på). Den kollades av ET och hade någon stor bristning i musklerna i bringan m.m. Vilade rätt länge och reds sedan av en lite tuffare ryttare då kompisen inte vågade själv -ridningen gick bra. I höstas började hon rida själv igen och har ridit under hösten/vintern. Det har gått rätt bra, men hästen har varit mycket ovillig att lära sig skänkelvikningar tex, och varit mycket svår att böja. Hon har inte protesterat utan "bara inte utfört det". Dessutom har hästens grymma gångarter försämrats men det har man bara trott berott på minskad styrka eftersom hon inte ridits ordentligt.
Iallafall, för en månad sedan tömkördes hästen i ridhuset. Gick runt fyrkantspåret och övade skritt-halt-skritt när hon plötsligt reste sig och gick över igen.
Då bokade de genast tid på klinik för genomgång igen -hästen röntgades i rygg+ben innan köp som 3,5-åring (5 år iår).
Det visade sig nu att hon hade pålagringar på två ställen i halsen och kotledsinflammation båda fram.

Det i halsen är troligen skadat från att hon var yngre. Tex gått väldigt hårt inspänd innan musklerna varit med och balanserat och därför fått inflammation vid kotorna och därför pålagringar... Men det är ju bara spekulationer, man kan ju inte veta.

Hursomhelst är det väldigt osäkert hur det ska gå med henne, hon var inne och behandlades i halsen + benen senast igår. Den fina gången har kommit tillbaka nu när kotledsinflammationen börjar lägga sig, men det i nacken går inte att göra något åt.
Hon ska vila ett tag till och sedan sättas igång en sista gång. Ska arbetas (och då arbetas med nacken i åtanke -alltså i en anpassad form för detta och inte högre krav än det ska klara) och se vad som händer. Får hon ont igen får hon antingen bli avelssto eller tas bort.
Jättetråkigt för det är en grymt fin häst.

Senast ändrad av en moderator:

tack för era svar! idag har jag första gången ridit hästen och den står nu på metacam.. helt annan häst. Hon protesterade lite när jag bad henne flytta, atar att hon trodde det skulle göra ont, men hon flyttade. Hoon gick med mkt mer avslappnad hals och var helt enkelt lugnarna. Detta bevisar ju att iaf en del av problemet sitter i kroppen, eftersom det försvinner med smärtstillande, och en del av det sitter säkert i huvudet då hon "vet" hur det ska kännas när man gör en skänkelvikning/samlar sig ordentligt i skritten.

Jag blev både ledsen och lättad av detta då det ju innebär att det inte är ngt man kan träna bort, samtidigt som vi vet varför hon protesterat.. Jag känner att mitt hopp för henne ligger på -99%... lite så. men älskar in lilla häst! ville ju ha en bebis okså men vi vet ju inte vart benbiten kommer ifrån.. om den är medfödd eller inte.. :(

Stackars dej!
Vilken tur att du stod på dej och inte bara sa ok och åkte hem....

Jag tror att det finns en tjej här på buke som har en häst som de gjort någon liknande operation på i halsen (sök på Helge eller operation här på hästvård). Jag vet att försäkringen inte täckte denna operation och att det har varit en mkt lång konvalecens, med mkt blod, svett, tårar och pengar.

Jag hoppas att utgången för din häst blir god men rent generellt är ju prognosen på liknande skador ganska nattsvart.

Ja heja dig som stod på dig - och att du fattar att detta gör ONT - som en spark på skenbenet

Hästar är otroligt snälla och jag vill bara grina när folk envisas med att avfärda dem som "dumma" (vem är dum egentligen då :angel:)
Bra att du lyssnar och tänker på dinhäst

Du är heller inte ensam om att folk kallar hästen skarp och ägaren okunnig - fast det är sällsynt att veterinärer gör det tycker jag

Jag var tvungen att ta bort en häst för detta, lättare att få ersättning för den hade en skada på ryggmärgen också. Men samma häst blev på Mk avfärdad som att det satt i huvudet, På strhlm 2 veckor senare blev den utdömd.

Sådan veterinärer borde inte få finnas - som avfärdar hästar. vad begriper de egentligen :confused:

Jag förstår absolut tragiken - men trösta dig med att du skyddar den från att bli hanterad av folk som tycker den ska "lära sig" Jag har sett så mycken sådan tragik

Kram till dig

Senast ändrad:

Känner igen din historia, vad hette hästen? Ngt på E kanske? :D

Till ts: Lycka till med din häst! Jag har tyvärr inga tips att ge dig, men jag kan hålla tummar och tår!

Mvh Jate Volim

Senast ändrad:

Du känner kanske inte för att skriva ut namnet här? Lite nyfiken på ifall det är samma häst.. Jo, den var väldigt trevlig i så fall!

Mvh Jate Volim

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 429
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 444
Senast: Nethril
·
Hästvård Skulle behöva lite råd angående en ponny som har röntgenförändringar på båda frambenen. Lite bakgrundsinfo: Syrran sålde den här...
2
Svar
20
· Visningar
3 213
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 407
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama