Pålagringar i SI-leden..

Terrores

Trådstartare
Har varit inne på Skara och fick konstaterat att vår fina lilla ponny hr fått pålagringar i si-leden.:cry: Har varit väldigt svag i bakkärran och släpat i galoppen. Ingen hälta förövrigt. Enligt Vet. såg det rätt dystert ut men dom testde att göra en behandling med cortison.
Ska stå i sjukhage i 3 veckor med en skrittpromenad för hand. Sedan markarbeta i 3 veckor. Min fråga : Har någon här drabbats av samma sak?? Hur har det gått för era hästar ??

Sv: Pålagringar i SI-leden..

Har tyvärr inget bra att berätta.
Samma med vår ponny, ingen hälta, men tappade framåtbjudningen och ville till slut inte fatta galopp.
Vi skickades först hem med butta och hagvila. Blev inte bättre så nästa gång fick ponnyn kortisonsprutor och hagvila, blev marginellt bättre. Skoddes med specialbeslag bak för att stabilisera rörelserna, samt fick en 1-månaders dunderbuttakur då hon även skulle börja skrittas igång och senare travas på rakt spår, gärna över cavaletti. Var rätt OK efter detta men ej helt bra, försämrades när vi började rida igång henne mer.

Hon blev utdömd men är nu triangelmärkt och ska gå i avel.

Vad jag förstår så är det mycket bättre prognos på problem som härrör ur SI-leden om det handlar om ett färskt trauma, att hästen gått omkull nyligen eller uppvisar symptom för första gången. Om det är gammalt och/eller återkommande så är prognosen sämre.

Det jag tyckte var knepigt var att symptomen kom så smygande. För vår del tror jag att ponnyn haft problem med detta innan vi köpte den, men att förra ägarna kanske inte riktigt förstod vad det handlade om. Ponnyn var ju inte halt och visst hoppade den om än i ultrarapid...

Trist:( Ja våran har varit svag ett bra tag men trott att det gått att stärka genom ridningen. Då dottern som rider henne bara är 9 år har jag trott att det ska gå bättre med tiden. Men det blev det inte.

Ponnyn är 16 år så vi får väl se vad som händer.Bara att hoppas på under eller nått!! Men han där uppe verkar inte vilja ha en tumme med mig!! Får la börja gå i kyrkan kanske :grin:

Avel är väl inte aktuellt ,påverkar inte det lederna ??

Kan tillägga att våran hade rätt mycket pålagringar.Det har inte hänt nått trauma här med henne .Bara haft henne i ca 1,5 år och när vi köpte henne hade hon stått i 6 mån för ägaren tröttnat + växt ur henne.

Trist:( Ja våran har varit svag ett bra tag men trott att det gått att stärka genom ridningen. Då dottern som rider henne bara är 9 år har jag trott att det ska gå bättre med tiden. Men det blev det inte.

Ponnyn är 16 år så vi får väl se vad som händer.Bara att hoppas på under eller nått!! Men han där uppe verkar inte vilja ha en tumme med mig!! Får la börja gå i kyrkan kanske :grin:

Avel är väl inte aktuellt ,påverkar inte det lederna ??

Tycker ju själv att det borde vara påfrestande med en dräktighet, men veterinären trodde inte att det skulle spela någon större roll, bara ponnyn inte reds. När uppfödaren var intresserad av att ta tillbaka ponnyn till avel så var vi bara tacksamma, det är ju inte så roligt att låta avliva hästen om man kan slippa.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag hittar rätt mycket om behandling av SI-leder på häst, men inget på hund så jag är intresserad av att höra om andras erfarenheter...
Svar
5
· Visningar
2 087
Senast: WildWilma
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 789
Senast: pews1972
·
Hästvård Hej! Har haft problem med att min häst blivit halt efter varje vintervila. Vet. har inte klurat ut vad det har varit förrän nyligen, då...
Svar
4
· Visningar
1 142
Senast: hag391
·
Hästvård Frågan gäller min väns häst, så ni får ha lite tålamod med att jag inte har alla detaljer. Min vän har en 7-åring islandsvalack som...
Svar
0
· Visningar
1 235
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur