Pålagringar, hjälp!

A

alc

Vet inte hur jag ska börja... Sitter med tårar i ögonen bara utav tanken.

Min häst var med om en trafikolycka i sommras, vet kom ut. Det enda hon såg var hälta på höger fram (pga ett långt sår längs benet). Fick antibiotika och smärtstillande sen var det inget mer med det. Han blev bra, gick på bete. Sen satte jag igång honom. Efter ca 6mån började han gå till anfall i hagen, det gick inte att få ut honom därifrån förutom då han visste att det var kväll och han skulle in. Då var han precis som vanligt.

Sökte hjälp av en hästpsykolog vilket inte gav så mycket. Både hon och jag kom överens om att det smartaste nog var att byta stall och börja om på nytt igen med ett bestämt och stark ledarskap. Så i slutet av Januari så bytte vi stall. Jag började sätta igång honom igen och allt flöt på. Hade en kompis som är utbildad Equi nånting och använder sig av mikroström och massage som kom ut och tittade på han för skojs skull. Hittade massor av spänningar så vi började behandla honom med mikroström som han svarade bra på. Galoppen blev bättre även fattningarna och traven. Allt såg ljust ut, provade även ut en ny sadel åt honom som låg perfekt. Han gick jätte bra i dressyren, fick mycket luftigare steg osv.

Sen hände det inte så mycket mer, han fuskade med vänsterbak och överbelastade höger. Men han protesterar aldrig, gör allt man ber honom om och rör sig mycket bättre då han är uppvärmd. Men idag var vi iaf inne på kliniken....

Han har pålagringar på halskotorna, nu ska han få Metacam i 3v sen åker vi tillbaka och röntgar igen. Ser det likadant eller bättre ut så kan han gå som promenad eller sällskapshäst. Men om det blir värre.... Vet att han inte kommer att kunna ridas som vanligt igen om det nu inte blir värre, men det spelar ingen roll för mig så länge han får leva. Jag ber till gud att han klarar sig. Självklart kommer jag ta bort honom om han verkar bli sämre eller har ont. Han ska aldrig behöva lida min ängel.

Han är mitt allt och jag känner mig så dum och skyldig till allt, varför tog jag in honom kliniken på en gång... Jag har verkligen lärt mig en läxa för livet.

Har någon någon erfarenhet av detta? Hur gick det? Kan någon bara ge mig lite positiva ord, jag behöver det verkligen... :cry:

Sv: Pålagringar, hjälp!

Usch stackare tycker verkligen synd om er! :(
Min häst har pålagringar i benen men det är inget han eller jag har märkt av eller så. Jag tävlar i hoppning med han än så länge bara lokal nivå men ska högre. min häst har ju i benen och din i halskotorna så det kanskeär stor skilnad på sånt:S
Jag har aldrig tänkt på pålagringarna(han har haft dom sen jag köpte han) och tränar mycket dressyr och uppmjukande rörelser och så även innan jag börjar hoppa. så att han är varm. Du kanske kan göra ngt likannde med din:) typ böja igenom halsen, få hästen att "buga" osv med hjälp av godis och sånt. men som sagt det är nog stor skillnad på pålagringarna på våra hästar:P

Hej, tack för ditt svar. Jo det är nog ganska stor skillnad. Önskar bara att någon som varit med om detsamma kunde skriva.. :/

Jag är så himla rädd att förlora honom..Han är mitt allt men han kommer att klara sig, han måste klara sig.

Jag har varit med om samma sak.. eller min kompis häst.
Han var halt på ett bakben efter att ha gått omkull i hagen, efter över en månads vila o behandling med Butta så gjordes en ordentlig utredning på stor klinik.

Hästen hade pålagringar i hasen, en utläkt spricka i bäckenet, en halvt avsliten,utläkt muskel från höftknölen o neråt, minns ej namnet.
samt pålagringar i halskotorna.. kanske C6C7...?

Allt var gamla skador från en förmodad olycka med vagn( imp körhäst) men hästen dömdes ut o skulle slaktas.
I sista stund beslutade den förkrossade ägaren att ta hem sin häst o ge den en chans till med tanke på att dom inte märkt av dessa skador tidigare mer än en liten rörelsestörning i bakbenet med muskelskadan, som hela tiden blev bättre i takt med ökad muskelstyrka.

idag går hästen LA dressyr med plac, hoppar banor på 1m, högre med en annan ryttare.
Man märker inte av hans skador överhuvudtaget.

De man får vara observant på är om hästen ändrar beteende.. då får man vara beredd att ge upp.

Har själv en 5 åring som vid 2 års ålder blev dålig och konstaterade pålagring på c5 men han är en fullt fungerande häst idag.

Jag kan inte sluta le efter att ha läst det du skrivit! Tack så jätte mycket för att du gav mig lite hopp tillbaka!

Det enda man märker på min häst är en rörelsestörning i vänster bak, veterinären sa även att han alltid har huvudet åt höger oavsett vad jag gör med honom (står stilla, skrittar, travar). Men enligt vet kan han inte ridas, vågar man verkligen chansa att fortsätta?

Nu får han Metacam som är inflammatoriskt och det är ju en inflammation vid pålagringarna. Hoppas bara att han svarar på den, om man blir kvitt inflammationen slutar då pålagringarna att utvecklas?

Kan ju berätta att min häst blev utdömd av en vet. för några år sedan. Han hittade en ful kissing-spines + pålagring i nån halskota på rtg som gjordes i samband med en utrednig. Hästen var diffust stel och spänd i frampartiet. Denne vet. ville inte göra någon mer utredning efter rtg-fyndet av ryggen. Så jag åkte såklart jätteledsen hem.
Beslöt mig för att jag absolut ville ha en "second opinion" av annan vet, Speciellt som jag inte upplevt att min häst haft ont i sin rygg, lite stel ja, men inte smärtande. Denne nya vet, fann en hovbensinflammation i båda fram pga felskoning. När detta åtgärdats blev hästen bra.. han har nu fungerat bra i flera år och vi tränar dressyr på hyffsad nivå. Självklart krävs noggrann underhåll med kiropraktor, sadel, hovar mm. Men han har inte ont, trots mkt fula rtg plåtar!!

SÅ det viktigaste är att titta på hur hästen mår.
Kan varmt rekommendera att du låter en kiropraktor behandla din häst om du inte gjort det tidigare, speciellt som den varit med om en stor olycka och säkert blivit "tillknycklad" i kroppen då. Dessa skador (som ibland är mkt lätta att åtgärda) kan ibland ge sekundära problem på andra ställen i kroppen, som hältor, stelhet mm

Jag känner verkligen hur hoppet kommer tillbaka till mig. Men hur illa var plåtarna på halskotorna? Min häst har på 4 kotor minns inte om det var 3-6 eller 4-7. Den första syns det bara pytte pytte lite på sen nästa är det lite större, tredje ännu lite större och fjärde stor, kanske hälften så stor som halskotan om inte mer.

Allting beror ju som på hur pass mycket pålagringar dem har känns det som.. :/

Är så himla tacksam för alla era svar!!!

På din beskrivning så låter det inte så bra.
Med tanke på att de är så pass många kotor inblandade och även storleken på pålagringarna så är risken stor att de konstant retas/irriteras till nya inflammationer.

Ser man på min häst som har en liten pålagring på utsidan av kotan, den stör inte intilliggande kotor om de inte är så att han försöker klia sig i ljumsken.

Tar kotorna i varandra, alltså pålagringen gnager mot intilliggande kota, så är nog prognosen dålig.
Om din häst blir bra så kommer den förmodligen vara stel hela tiden.
De viktigaste är att själva pålagringen inte aktivieras igen o går in mot ryggmärgen.. då är de 100% kört.

Om jag var du så skulle jag ge hästen lite tid med antiinflammatorisk behandling för att se vad som händer. ta en dag i sänder.

Lycka till :)

Nej jag vet, prognosen är inte så bra. Men jag ger aldrig upp på honom! Sen har jag bestämt mig för att ha kvar honom så länge han mår bra :)

Håll tummarna för oss, be för oss!!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 602
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
468
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 132
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 585
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Remisser 1177