Pålagringar, halt

Sv: Pålagringar, halt

Ja, men oavsett vad man tkr, vilken metod man gillar, så är det hästens bästa som ska tas i första hand. :( Och bara för att denhär ungen inte klarar av att se sin häst sådär, så ska den inte behöva lida för att dem inte har råd med spruta ;(

Gud vad jag hatar att vissa har häst fast dom inte borde.

oavsett vilken metod man väljer så rasar ändå hästen ihop, reser sig, eller sprattlar, eller inte. har upplevt det med både spruta och bult. det blöder inte heller av bulten, max några droppar så inte är det heller någon större skillnad. vid avblodningen är ju hästen ändå död så den behöver man knappast bevittna (det undviker iaf. jag)

men jag får inte riktigt ihop det ändå, varför skulle hon ha råd med spruta om en mån. men inte nu ? får hästen smärtstillande under denna mån. hon rider ?

oavsett vilken metod man väljer så rasar ändå hästen ihop, reser sig, eller sprattlar, eller inte. har upplevt det med både spruta och bult. det blöder inte heller av bulten, max några droppar så inte är det heller någon större skillnad. vid avblodningen är ju hästen ändå död så den behöver man knappast bevittna (det undviker iaf. jag)

men jag får inte riktigt ihop det ändå, varför skulle hon ha råd med spruta om en mån. men inte nu ? får hästen smärtstillande under denna mån. hon rider ?

Hon sa att sprutan kommer gå på försäkringen sen.

Nej hon har inte nämnt något sånt.

säg då åt henne att det är väl det minsta hon kan göra för hästen, knappast för mkt. begärt av veterinären heller. om nu hästen nödvändigtvis måste ridas :mad:

fattar fortfarande inte varför sprutan skulle täckas av försäkringen om en mån men inte nu :confused:

Det här känns som en andrahandstråd så att säga. "Och sen sa hon till mig att han hade sagt att veterinären hade tyckt att hon skulle göra si eller så och .... Blablabla."

Som att läsa en skvallertidning ungefär. Har inget mer att tillägga.

Hej!
Ja vad ska man säga....
Det är kanon att folk bryr sig om djuren men att ha en massa synpunkter/åsikter om en häst och en tjej som antagligen älskar sin häst precis lika mkt som ni gör med era djur är helt otroligt elakt.
Det kanske vore på sin plats att ta reda på fakta om den här jättetråkiga situationen innan man börjar att smutskasta.
Har ni någon gång haft oturen att slakta en häst så borde ni också veta att det kostar inte pengar.Det är alldeles gratis och man får till och med betalt....
Skall man ha åsikter så är det väl kanske veterinärens beslut som skall ifrågasättas.
Det är inte så att denna häst råkar vara blockhalt på alla 4 det är faktiskt så att det inte syns att hältan är där.
Hon är behandlad ett flertal ggr och det man gör nu är inte alls att rida söndet hästen utan hon skrittas på veterinärens inrådan med en förhoppning om att hon skall bli bra.
Nu lär det vara en minimal chans men vore det inte värre att inte ge henne den chansen.....
Anmäl om ni anser så men anmäl isådant fall veterinären och försäkringsbolaget då det är dom som i samrådan tagit beslutet!!!

Att hon ska bli bra?! Victoria berättade för mig att hon skulle skritta och trava hästen och "förhoppningsvis" är hon sämre i slutet av månaden! Det kallar inte jag att ge hästen en chans att bli bättre.

*kl*
Att inte ha råd ta bort hästen.
Jag tolkar det som så, säg att du har en häst försäkrad för 80.000.
Hästen har en skada, men bedöms inte behöva avlivas, utan försäkringsbolaget kräver mer behandling.
1.Du avlivar hästen, och får inget från försäkringen.
2.Du har hästen kvar, den blir sämre, den blir utdömd av veterinär,
du får 80.000 tillbaka från försäkringen.
Så att inte ha råd handlar inte bara om avlivningen...för den blir ju inte billigare en månad senare...

För att en häst ska bli utdömd krävs ett veterinärutlåtande att det inte går göra något åt vad det nu är, har hört flera som fått mer eller mindre behandla och behandla innan de äntligen fått sin häst utdömd. Försäkringsbolaget gillar ju inte att man avlivar en sjuk häst bara så där.

Ja, ja jag tror i alla fall att man skall lita på veterinärernas kompetens dom är ju trots allt välutbildade och antagligen djurvänner så jag litar mer på att bergsåkers veterinär klinik kan avgöra om hästen lider än att du kan göra det.
Om någon av mina hästar och jag skulle hamna i denna situation så vet jag vem jag skulle lita på en välutbildad veterinär eller en tonårstjej.
Sen är det alltid intressant att hör allas åsikter men inte att höra på smutskastning...

Det handlar inte om vem man ska lita på. Det handlar om sunt förnuft, man rider inte en halt häst som har ont helt enkelt!

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 262
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 582
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 745
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv