Pålagring!!!

N

Nico1994

hej alla!
min B-ponny är 11 och har fått en pålagring i vänster fram knä(i skelettet) och kan inte ridas mer.:confused::(

veterinären sa att han ska stå men några i stallet säger att han ska röra sig, inte för mycket så att han överanstränger sig men ända röra sig så att pålagringen inte blir värre så att han inte kan röra sig överhuvud taget..

Jag vet inte vad vi ska göra. Snälla, Några tips???:confused:

Sv: Pålagring!!!

man bör nog lyssna på vad veterinären säger.
sen beror det nog på hur pass mycket pålagringar som finns i knäet.
min ena häst har väldigt lindriga pålagringar,veterinären har sagt att det går bra att rida alla gångarter ute i naturen,men inte träna på volter mer än ibland och då korta stunder,han får inte hoppa hinder.
han är inkörd och får köras fullt ut dvs även dra ganska tungt,han är arbetshäst och jag arbetar en del med honom han gör allt från att dra timmer till att dra en lättare rockard.
veterinären tyckte att jag skulle främst använda honom till det han är ämnad för dvs körning.

är din ponny inkörd? hör med veterinären om det går att köra honom istället,man belastar inte benen så mycket vid körning som man gör när man rider.
annars kanske han efter en tids vila kan ridas som promenadhäst.
prata med din veterinär igen och fråga om vad som är lämpligt.

lycka till /K

Sv: Pålagring!!!

En pålagring blir inte sämre av att hästen inte motioneras. Motion/träning behöver iofs inte heller förvärra skadan, men det är vanligt att träning leder till ökad smärta i den aktuella leden pga att inflammationern förvärras. Detta kan i sig leda till att artrosen byggs på ytterligare. Om hästens tillstånd inte förvärras av en ridtur är det inte farligt.

En pålagring som på röntgen ser ungefär likadan ut hos två hästar kan ge helt olika symptom. Hur mycket smärta artrosen medför beror till stor del på individen och därför är det viktigt att inte stirra sig blind på röntgenplåtarna utan se till hur din häst mår i olika situationer - vila, promenadridning, annan typ av arbete osv.

Backontrack på den aktuella leden, glukosamintillskott (t ex BioGlucomin eller Equiflex), massage mm kan underlätta för din häst - dock ej bota.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 053
Senast: Freazer
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 100
Senast: Freazer
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
2 019
Senast: Bowman
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 762
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd