Pålagring, urkaklning

Sv: Pålagring, urkaklning

En pålagring brukar bildas i kanten av ledytan när brosket i leden blivit skadat eller bortnött. T ex när en ledinflammation fått pågå utan att ha blivit behandlad i tid. Detta är kroppens sätt att försöka stärka upp det som är svagt även om pålagringar i ledytorna knappast är till gagn.
En urkalkning är just vad det låter som, en förändrad mineralbalans i skelettet som gör skelettet antingen mjukare eller skörare beroende på vilket mineral som fattas.

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 814
Senast: Strandad
·
Hästvård Min islandshäst har pålagringar I lumbosacralleden och si-led vänster sida. Några mer med islandshäst som har haft detta? Vilken är...
Svar
3
· Visningar
705
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 012
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010