Påkörd häst

B

BamsePlutt

Hejsan!
Nu avslöjar jag min identitet förvisso men vill gärna lägga ut länken iallafall. Naturligtvis konsulterade jag vet, vilket inte framgår. Är så himla glad att det gick bra - när det händer sånt här förstår man hur mycket de betyder :-) Ingen stor artikel men belyser ju ändå dethär med trafiken.

http://www.ostran.se/nyheter/moensteraas/bamse_blev_paakoerd

Sv: Påkörd häst

Det är skrämmande att så få bilister vet hur man ska bete sig när man möter häst och ryttare/kusk.:crazy:
En god vän som tog körkort för ett halvår sen tog upp det på körkortskursen men allt läraren hade att säga var att man skulle lämna gott om plats. Vilket i sig ju är rätt men att man inte bör krypköra bakom hästen, tuta eller gasa för att "tala om att man är där" sades det ingenting om. Inte heller att hästen är ett flyktdjur och inte bara kan bli rädd för bilen utan även saker i diken, trädgårdar osv...Det är ju inte lätt att veta om man inte kan något om hästar.

Vilket tur att det gick så bra med din ponny dock, hade han änglavakt månntro?

Jo - änglavakt var det nog :-) Hon som äger gården hörde smällen inifrån huset, även ungdomarna som var på stallet just då. Det hade låtit rejält och är 12 - 15 meter långa bromsspår på vägen. Däremot hade bilföraren som körde på honom stannat och sagt att han bara "nuddat" hästen. Vet inte men gjorde en anmälan om smitning iallafall eftersom han inte lämnade några uppgifter. Hästen sprang in i en hage och när ungdomarna (tack!) hämtade in honom var han chockad och tom i blicken. När jag kom senare var han fortfarande chockad, men han åt iallafall :-) Och om Bamse äter vet man att han mår bra! Däremot syns inte en enda fläck på hästen.

Bamse är fantastiskt söt, skönt att det verkar som han klarade sig bra!

Som ett litet tillägg kan jag säga att jag brukar hålla teorilektioner för körkortstagare, och är mycket noga med att tala om exakt hur jag tycker man beter sig vid hästmöten.
Brukar även be om att få en stund av den andra personalens teoritid för att informera om just hästar i trafiken! Så förhoppningsvis ökar andelen icke-idioter med någon promille iaf.

Kanske ska jag trycka upp en t-shirt att jag är bukes personliga ombud? :idea: :D

när jag gick min teorikurs för sedan ett år sedan tog även jag upp detta. Förklarade för alla att en häst är ungefär lika pålitlig som en treåring som är ute och cyklar på sin trehjuling. Den kan när som helst cykla ut i vägen utan att se sig för. Dom flesta chaufförer förstår detta och kör väldigt försiktigt. Likadant är det med hästar, dom är oxå levande varelser och kan bli skrämda.
Min körskolelärare skrattade bara och sa att det var en elak jämförelse, man kan ju inte jämföra häst med människa eller hur? dessutom så ska man ju inte vara ute och rida på en väg om hästen inte är "trafiksäker".
(Min häst är inte rädd för nåt fordon, det kan komma en stor lastbil i 70 knyck utan att han bryr sig, MEN det kan vara en grymt farlig sten i diket som han blir jätterädd för. Kul då om han hoppar ut mitt framför lastbilen :O )

Min körskolelärare skrattade bara och sa att det var en elak jämförelse, man kan ju inte jämföra häst med människa eller hur? dessutom så ska man ju inte vara ute och rida på en väg om hästen inte är "trafiksäker".

Fyy vilken :devil:opedagogisk körskolelärare!

Eloge till dig som tog upp problemet :bow: och skäms på h*n, som nonchalerade dig!

Till TS: vilken tur att din häst klarade sig så bra som han gjorde!

En sån körskolelärare skulle mista jobbet. Personen ifråga sitter ju mer eller mindre och lär folk att bryta mot trafikreglerna.

Jag tog körkort för ca 20 år sedan. Min trafiklärare lärde ut att man alltid skulle vara beredd att stanna eller väja! Man vet aldrig vad som finns bakom nästa vägkrök brukade han säga, ett barn, en älg, en mötande rattfyllerist eller kanske något stort som tappats ur en lastbil.

Ryttare och liknande skulle man passera med så stort avstånd som möjligt i moderat fart. Helst inte vare sig tvärbromsa eller öka farten plötsligt.

/KT

Men vilket pucko! :mad: Det är en levande varelse som kan bli skrämd av nåt helt annat eller fast bara snubbla & råka komma ut i vägbanan..

Jag förstår precis hur du känner dig. Jag har oxå kämpat med att få ner hastigheten från 90 till 70 pga av alla hästar som ska ut ca 800 meter på vägen för att ta sig antingen till ridleden eller ridbanan. Fick avslag. Kämpade sen med att få upp skyltar den vägsträckan som var utsatt av häst med ryttare. Fick tillslut rätt av länsnämden men då överklagade vägverket och inga skyltar sattes upp:devil: Tänk vad pappersarbetet kostade oss skattebetalare under denna tvisten för ett par ynka skyltar som istället kunnat sättas upp. Jag är så arg och besviken på dessa myndigheter. Då har vi 3 incidenter som har hänt på denna väg. Min ena häst blev påkörd bakifrån. En mamma som gick med cykel medans dottern red blev påkörd på armen så backspegeln flög dän från bilen. Vissa bilister är jättesnälla med de allra flesta ta ingen hänsyn alls , det hänt att de varit ca 40 cm från mitt knä när de kört om mig ridande på häst.:( Vi måste alla visa hänsyn till varandra även vi hästägare när vi är ute på vägarna.

Usch ja att folk inte bryr sig det gör mig så förbannad.. Hade en lastbil i baken på en häst jag red.. Jag hade några steg kvar till en mötesplats men ändå tutar den j*veln så han skrämmer hästen som tur var så gick det iaf bra...

Igår dock så var jag å min mamma ute å gick med våra hundar å även min kompis hund som jag var hundvakt åt.. Min kompis lilla hund får syn på något vi ser inte vad å sticker ifrån oss å ut på vägen.. Det går inte mkt bilar här men självklart så kom det en bil just då.. Det sa bara pang allt gick så fort.. Det var så hemskt att se sin kompis hund bli påkörd mitt framför ögonen på en... Jag såg allt men kunde inget göra.. Man tänker och tänkte att tänk om vi hade gjort si å så istället eller varför hände detta.. Hur kunde allt detta hända... Hur kan man ha sån otrolig otur...

Förlåt för lite trådkapning men jag mår så dåligt av detta och kände att jag behövde få ut mig det...

Vilken änglavakt :o

Synd att ingen fick reg.nr eller namn på föraren, den hade man gärna tagit ett litet samtal med.. :devil:
Bra att ni gjorde en anmälan iaf.. Har ni meddelat div verkstäder i området om vad som hänt? Är han från stan o bilen blev skadad så bör han ju lämna in den på rep :angel:

Har själv haft liknande problem, tyvärr....
Det är en skapligt trafikerad väg som ligger med hus o även gårdar alldeles utmed vägen o den är kringlig med 90-kurvor. Hastigheten är satt till 70, men få kör så "långsamt" :mad:
Vi har haft påkörda hästar, hundar som har slutat sina dagar och cyklister som blivit påkörda eller prejade ner i dikena...

Tyvärr är det många som inte ens vet att hästen är ett FLYKTDJUR utan tar förgivet att dom är 100% trafiksäkra... Det bottnar i för dålig information med start på trafikskolorna, vidare genom gällande lagar/regler till regeringsnivå!
För att inte tala om dessa lastbilschaufförer eller bussar som bara dundrar fram o helst "pyser" precis bredvid för "det ser så kul ut när hästen skuttar iväg" :mad:

Jag har själv haft diverse diskussioner med myndigheter samt Vägverket o uppmanat till allt från skarpare lagstiftning, anpassade hastigheter, att bilskolorna lägger mer kraft på området..

Jag tog mig även tid att själv åka ut på de olika åkerierna o förklarade riskerna med deras beteende. Det var förvånandsvärt många av dom som faktiskt inte förstod hur farligt det var. Sen fanns det ju några "besservisser" hade åsikter, men efter en liknelse med vilt på landsvägen eller deras barn vid vägkanten i tätorten så gav dom oxå vika :angel:
Det var faktiskt mkt uppskattat då de allra flesta fick sig en liten Aha-upplevelse. Jag tyckte det var tid väl unnad för att förhoppningsvis ha räddat nån häst/ryttare även om detta faktiskt borde ligga på dom som utbildar våra chafförer oavsett fordon..

Vägverket går just nu ut med radioreklam där dom klappar sig själv på ryggen o säger bla:
Vi anpassar våra fartgränser efter vägens skick bla, bla, bla... Gud, vad duktiga dom är:angel:

Hur vore det om dom istället för att höja/sänka 10km på en väl avgränsad o rak väg anpassade hastigheten utmed ridskolorna, lekis eller vägar där husen ligger i direkt anslutning till mkt trafikerad väg?? Bättre info om hätekipage i trafiken???
VUXENDAGIS!!!! Istället för att putsa på ytan borde dom väl ändå lägga mer energi på de grundläggande problemen....... Men det är väl för jobbigt?? :confused:

Ursäkta kapningen, men jag blir så ****

ett litet tips till alla som rider på vägen. håll er inte nära kanten. gå hellre nån meter ut i vägen, dels för att undvika att kana ner i diket och dels för att "tvinga" bilisterna att sakta ner. men givetvis med måtta och vett!!!!!!!

ett litet tips till alla som rider på vägen. håll er inte nära kanten. gå hellre nån meter ut i vägen, dels för att undvika att kana ner i diket och dels för att "tvinga" bilisterna att sakta ner. men givetvis med måtta och vett!!!!!!!

Jag brukar praktisera denna metod, den är effektiv! Ännu mer effektivt blir det om man dessutom har med sig ett dressyrspö eller körspö som man håller rakt ut från sig (åt sidan alltså), det brukar dämpa farten ordentligt. Inte många vill ju få bilen repad av ett spö....

men det är väl själva f.n att det ska behöva hända en olycka innan folk tänker till....och det värsta är att de kanske inte ens saktar ner ändå!
Vad skönt att det gick bra för hästen! Fy så otäckt, ja inte har då många bilister något vett i skallen då de möter hästar.

I det här länet har det varit en hel del insändare i dagstidningarn i sommar där ryttare fått skit eftersom de rider efter vägarna på "opålitliga" hästar. Men hur ska man någonsin kunna få hästarna trafiksäkra om man inte ens får vistas efter vägen och om bilarna kör som idioter!!!!!

Liknande trådar

Kropp & Själ Skrev detta nyss men via en länk till min blogg och det får man ju inte göra så jag gör så här i stället ;) Blev friskskriven pang...
Svar
12
· Visningar
2 326
Senast: kryddelydd
·
Foder & Strö Hej! Ska eventuellt köpa eget hö till min ponny då jag betalar "för andra" i nuläget. Står dvs. i ett stall där fodret ingår, men min...
Svar
14
· Visningar
2 409
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Fick denna artikel i ett mail från en kompis, tyckte att den var så himla rolig, så jag bara MÅSTE posta den här! Någon som kanske rent...
Svar
3
· Visningar
1 020
Senast: Nikkis
·
Träning Jag satt för ett litet tag sen och läste ett nummer av Hästmagazinet. Fastnade i en artikel som handlade om just Säkerheten vid all...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 881
Senast: ika77
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar