Sv: Påkörd häst
Vilken änglavakt
Synd att ingen fick reg.nr eller namn på föraren, den hade man gärna tagit ett litet samtal med..
Bra att ni gjorde en anmälan iaf.. Har ni meddelat div verkstäder i området om vad som hänt? Är han från stan o bilen blev skadad så bör han ju lämna in den på rep
Har själv haft liknande problem, tyvärr....
Det är en skapligt trafikerad väg som ligger med hus o även gårdar alldeles utmed vägen o den är kringlig med 90-kurvor. Hastigheten är satt till 70, men få kör så "långsamt"
Vi har haft påkörda hästar, hundar som har slutat sina dagar och cyklister som blivit påkörda eller prejade ner i dikena...
Tyvärr är det många som inte ens vet att hästen är ett FLYKTDJUR utan tar förgivet att dom är 100% trafiksäkra... Det bottnar i för dålig information med start på trafikskolorna, vidare genom gällande lagar/regler till regeringsnivå!
För att inte tala om dessa lastbilschaufförer eller bussar som bara dundrar fram o helst "pyser" precis bredvid för "det ser så kul ut när hästen skuttar iväg"
Jag har själv haft diverse diskussioner med myndigheter samt Vägverket o uppmanat till allt från skarpare lagstiftning, anpassade hastigheter, att bilskolorna lägger mer kraft på området..
Jag tog mig även tid att själv åka ut på de olika åkerierna o förklarade riskerna med deras beteende. Det var förvånandsvärt många av dom som faktiskt inte förstod hur farligt det var. Sen fanns det ju några "besservisser" hade åsikter, men efter en liknelse med vilt på landsvägen eller deras barn vid vägkanten i tätorten så gav dom oxå vika
Det var faktiskt mkt uppskattat då de allra flesta fick sig en liten Aha-upplevelse. Jag tyckte det var tid väl unnad för att förhoppningsvis ha räddat nån häst/ryttare
även om detta faktiskt borde ligga på dom som utbildar våra chafförer oavsett fordon..
Vägverket går just nu ut med radioreklam där dom klappar sig själv på ryggen o säger bla:
Vi anpassar våra fartgränser efter vägens skick bla, bla, bla... Gud, vad duktiga dom är
Hur vore det om dom istället för att höja/sänka 10km på en väl avgränsad o rak väg anpassade hastigheten utmed ridskolorna, lekis eller vägar där husen ligger i direkt anslutning till mkt trafikerad väg?? Bättre info om hätekipage i trafiken???
VUXENDAGIS!!!! Istället för att putsa på ytan borde dom väl ändå lägga mer energi på de grundläggande problemen....... Men det är väl för jobbigt??
Ursäkta kapningen, men jag blir så ****