Påhittat inkassokrav från hästägare?

Lycanthrope

Trådstartare
Jag hade en häst på foder för ett tag sedan.
Jag fick inga papper om när hästen skulle vaccineras, ägaren skulle återkomma med detta. I kontraktet står det att jag ska stå för vaccinering och ersätta grundvaccinering om jag missar detta.
Men jag erhöll som sagt inga papper om när hästen skulle vaccineras.

Han lämnades tillbaka pga diverse orsaker som vi var överens om och det visade sig att han skulle haft spruta några dagar innan detta.

Då skickar hon nu, efter 3-4 månader (!!) en räkning på 1500:- (!!!!) för 2 sprutor. Det är en mycket orimlig summa enligt mig, särskilt eftersom vi muntligt överenskommit i början av foderperioden att jag isåfall skulle betala max 800 om jag missade spruta, för det är vad ungefär 2 sprutor kostar.

Efter ett tag kom påminnelse på 100 kronor och nu har hon skickat ett eget inkassokrav, som hon skrivit själv. Det kan man väl inte göra?

Hur ska jag invända mot detta?
Jag tycker inte det är mitt ansvar att betala eftersom jag inte visste när hästen skulle vaccineras, samt att summan är mycket orimlig.
Kan man bara hitta på egna inkassobrev sådär?

Sv: Påhittat inkassokrav från hästägare?

Har ingen aning om vad som gäller rent juridiskt...

Men om du inte fått reda på när hästen ska vaccineras så kan du ju inte hållas ansvarig för detta kan jag tycka. Däremot är ju summan i sig inga konstigheter utan rentav billigt för två sprutor (två skilda veterinärbesök med resor).

Kontakta en jurist för rådgivning, de flesta brukar ha en gratis första rådgivning.

(Antar att du sett att tråden hamnat lite fel:))

Du bör inte kunna hållas ansvarig för vaccinationerna om du inte fått de papper som behövs för att kunna hålla på dem.

Den muntliga överenskommelsen om 800 kr vid eventuell miss är givetvis giltig, men väldigt svår att bevisa om ni inte har vittnen som kan bekräfta det.

Vad kan hon göra då?

OM hon nu går till kronofogden lr vad det nu är, hur ska jag kunna påvisa att det faktiskt är ett rent påhitt??

Hon har ju inte ens anställt en riktigt inkasso, utan knopat ihop något eget.

Om ingen inkassoverksamhet är inblandad blir det nog svårt för henne att driva in pengarna. Har hon kanske egna torpeder? :crazy:

Ja jag menar det, det är ju hennes eget skrivna brev.

Jag pallar inte ringa henne heller.. suck. Ska leta mail.
Men vad ska jag skriva?

f**k off? :angel:

Mjo, tror inte det. Men jag har :devil:

Bestrid fakturan som du skulle gjort om den var "riktig", dvs skriv ett brev där du skriver att du bestrider fakturan och anledningen till att du bestrider fakturan är att du inte hade fått uppgifter om när hästen skulle vaccineras. Om hon sedan vill dra det vidare till någon annan instans, närmast blir först Kronofogdsmyndigheten som får reda ut tvisten mellan er och om de inte kan reda ut så går det till tingsrätten. Men eftersom det handlar om så lite pengar så blir det ett småmål där ni inte behöver advokater eller liknande....men det blir ju dyrt i alla fall för den som förlorar ska tilläggas.

Bry dig inte om att ringa till ägaren. Du får du ingen bevisning ifall hon skulle dra det längre. Utan skriv brev och skicka med posten. Jag tror att ägaren lägger ner när du bestrider fakturan och vägrar betala. Personen måste ju inse att det är orimligt!

Frågade du ägaren under tiden du hade hästen när den skulle vaccineras? Har du aktivt försökt göra någonting åt saken?

Ja jag frågade och det skulle kollas upp.. :crazy:

Ska skriva ett brev! Tack!

Kronofogden brukar vilja att man skickat en faktura och en påminelse innan de tar tag i det. Då får du även betala deras indrivningskostnad på 500 kr. De har inga krav på att dessa fakturor ska vara gjorda av någon annan, utan man kan knåpa ihop dem själv.

Om det i ert kontrakt står att du ska vaccinera och du inte gjort det så är det övriga ord mot ord. Personligen tycker jag att två vaccinationer för 1500 inte låter ett dugg orimligt, största kostnaden är ju utkörningen. Att ni sedan kommit överens om 800 är ju svårt för dig att bevisa.

MEN du kan givetvis kontakta ägaren och säga att du kan betala de 800 kronorna så har ni ju möts halvvägs.

Men om det är överenskommet att du ska ha hästen vaccinerad,så måste det ju även vara din sak att även kolla upp när det ska ske!
Tycker inte att man kan skylla allt på hästägaren!

Tycker nog att det i första hand är ägarens sak att skicka med vaccinationsuppgifter när h*n lämnar ut hästen.
PL

Om det i ert kontrakt står att du ska vaccinera och du inte gjort det så är det övriga ord mot ord. Personligen tycker jag att två vaccinationer för 1500 inte låter ett dugg orimligt, största kostnaden är ju utkörningen. Att ni sedan kommit överens om 800 är ju svårt för dig att bevisa.

Skulle 1500:- vara rimligt för två sprutor??? tycker jag låter fruktansvärt dyrt.. Jag betalar inte ens hälften. inklusive framkörning...

Tycker nog att det i första hand är ägarens sak att skicka med vaccinationsuppgifter när h*n lämnar ut hästen.
PL

Visst är det ägarens sak att skicka med papper och så,men har man kommit överens om att FV ska stå för vacc,så hade jag,om jag var FV,vacc hästen,främst för hästens skull,och även för min skull,då jag kan ta med den på tex träning/tävling!
För vad hade hänt om hästen blivit sjuk pga att den ej var vacc?
Vem skulle då få stå för den kostnaden? ÖVerenskommelsen var ju att FV skulle stå för vacc!
Och då säga att man ej fått vacc.papper,jag tror inte man kommit långt med det!

Visst är det ägarens sak att skicka med papper och så,men har man kommit överens om att FV ska stå för vacc,så hade jag,om jag var FV,vacc hästen,främst för hästens skull,och även för min skull,då jag kan ta med den på tex träning/tävling!
För vad hade hänt om hästen blivit sjuk pga att den ej var vacc?
Vem skulle då få stå för den kostnaden? ÖVerenskommelsen var ju att FV skulle stå för vacc!
Och då säga att man ej fått vacc.papper,jag tror inte man kommit långt med det!

Hur menar du nu?
Menar du att fv borde ha vaccinerat hästen när hon fick hem den för att veta datumet istället för att lita på att ägaren kommer med vaccinations intyg som överenskommet?

Till Ts
Jag hade betalat en vaccination och därmed hade det varit över för min del, det är ju inte ditt fel att du inte fick papprena i tid om du hade sagt till upprepade gånger om att få dem!

Bestrid fakturan skrifligt och skicka till henne i rek. brev så har du gjort vad du har kunnat, hoppas att ni har kontraktet skriftligt så att hon inte kan hitta på fler saker som du ska betala.

Om jag hade varit FV och hade en strulande hästägare som aldrig kommer med vacc.pappren,så hade jag för HÄSTENS skull vacc den från grunden!
Varför låta hästen lida för att ägaren inte sköter sig med papper??

Summan är inte orimlig enligt mig... Jag betalade 727kr för en vaccination - två sprutor och man är uppe i 1454kr. Är mer än bara sprutan man betala för, det är reseersättning, intsällelseavgift, stationsavgift och sen moms på det.

Men står det i erat avtal att du ska behöva betala max 800kr om du missar vaccinationsdatumet så är det 800kr du ska betala. Fast nu kunde du omöjligt veta när hästen skulle vaccineras, så att belasta dig för den kostnaden är fel enligt mig. Jag skulle först av allt kräva att se hästens vaccinationsintyg samt fakuran - ägaren kan lika gärna försöka blåsa dig för att hon själv glömt vacc.datumet.

Jag undrar rent generellt jag också - kan man som privatperson hitta på och skriva en egen faktura? Kan man hitta på en dröjsmålsavgift? Och om man som privatperson går till Kronofogden, gör de då först en utredning och kontaktar motparten eller kommer det ett inkassokrav därifrån på en gång?

Om jag hade varit FV och hade en strulande hästägare som aldrig kommer med vacc.pappren,så hade jag för HÄSTENS skull vacc den från grunden!
Varför låta hästen lida för att ägaren inte sköter sig med papper??

Det kan väl inte vara bra för hästen att bli grundvaccinerad två gånger? :confused:

Eftesom förutsättningen för en korrekt vaccinering är att man vet när de tidigare vaccineringarna är gjorda så vidhåller jag vad jag skrev ovan.
PL

Liknande trådar

K
Ekonomi & Juridik Tyvärr verkar de omöjligt att få tag på en advokat så här på en fredag eftermiddag så ni kanske kan hjälpa mig. I korthet problemet...
Svar
4
· Visningar
1 187
Senast: carinaso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna