Påfågelduvors hälsa?

gul_zebra

Trådstartare
Jag funderar lite på om påfågelduvor kan passa här hemma, tycker de är så grymt fina! :love: Men stjärtfjädrarna får mig ändå lite tveksam när det gäller hälsan på de, och google ger inga resultat alls.

Är det någon här som vet om påfågelduvor är hälsosamma trots sina stjärtfjädrar? Jag vill inte stödja att man avlar sönder djur alls, så är det fråga om sönderavel så går de bort helt - men det är ju lite svårt att veta när man inte hittar något om det.

Så ptja, frågan är helt enkelt om påfågelduvor mår bra med sin kroppsform, om det är något hinder för de? De lär väl knappast kunna använda stjärtfjädrarna som roder som andra fåglar gör och jag har läst mig till att de mest håller till på marken istället för att flyga - är det stjärtfjädrarnas fel eller har aveln gjort att de föredrar marknivå oavsett stjärtfjädrarna?

Sv: Påfågelduvors hälsa?

Varför skulle stjärtfjädrarna påverka hälsan öht? De har däremot en överlag skum kroppsform om man jämför med de indiska påfågelduvorna.

Jag skulle dock aldrig komma på tanken att ha dem (eller andra duvor) inomhus i en etta. De trivs bäst med att få gå ute och leva på skapliga ytor med bra "boende" och möjlighet att bete sig naturligt.

Senast ändrad:

Jag tänkte dels på att stjärtfjädrarna lär ju sitta som de gör av en anledning, och om det då är något som påverkar de negativt. Jämför med tex ridgeback som har en missformad ryggrad när de har ridgen. Och såklart, just det att de inte ser ut att kunna använda stjärtfjädrarna när de flyger som andra fåglar gör.

Kroppsformen har jag ärligt talat inte tänkt en tanke på - jag är helt grön på duvor :) Är kroppsformen något som påverkar de negativt? Jag vill som sagt absolut inte köpa sönderavlade djur öht.

Varför skulle inte duvor kunna bete sig naturligt i en etta? Skapliga ytor ska ju alla fåglar ha (nåja, enligt mig iaf...), och andra fåglar går ju utmärkt att ha i en etta.
Det tilltänkta boendet för de blir en voljär på 2*1*1,8 m, som såsmåningom kommer byggas ut i takt med att det blir mer plats här hemma. Självklart ska de inte sitta i voljären dygnet runt heller, utan tanken är att de ska få vara lösa i lägenheten när jag är hemma, och haka på ut när vädret är fint :)

vi har 10 st påfågelsduvor här hemma, varav 6 st e ungduvor, ca: 3 månader gamla, både vita och svartvita!! deras stjärtfjädrar är inte ngt som hindrar dom alls från att flyga, sitta högt upp eller liknande! våra är aldrig på backen och det kan bero på att dom har det väldigt högt! dom har en massa utrymmen och en massa pinnar att sitta på! dom har absolut inget problem med hälsan eller att göra rent kroppen! dom e precis som andra fågla fast dom här har långa stjärtfjädrar!!

att du tänkte ha påfågelsduvor inne e heller ingen bra ide då påfågelsduvorna e rätt så stora å kräver jätte stora utrymmen. duvor är också djur som skall vara ute och trivs bäst ute året runt! våran inhägnad e 5 meter djup, 6 meter bred och 6 meter hög och det är vad jag jag rekomenderar till just denna sort pga av deras stora behov av att få röra sig mycket och fritt! dom blir heller aldrig tama som vanliga burfåglar utan detta e framavlade efter vildduvor och är hos folk som sällskap!!

Vad bra att det inte hindrar :)
Men att de bara har långa stjärtfjädrar stämmer ju inte. Formen och vinkeln är ju helt annorlunda det också. Andra duvor, inkl vilda duvor, har ju inte alls likadana stjärtfjädrar fast kortare om man säger så. Hur funkar påfågelduvors stjärtfjädrar att använda som roder?

Hur stora är påfågelduvor egentligen? Blir lite nyfiken, har sett en hög med bilder men aldrig nån där man ser storleken på de, annat än att de ser kraftiga ut :)

För övrigt så måste jag bara få påpeka att alla djur som hålls i fångenskap kommer efter vilda djur, så det i sig är ingen anledning till att inte bli tam. Heck, jag har haft vilda djur (en tam gråsparv och gambisk jättekindpåsråtta bland annat) och som varit så tama djur kan bli ;) Har även läst inlägg på annat håll där en som har påfågelduvor har just tama påfågelduvor, men det beror väl på vad man räknar som tam iofs... Och vad du räknar som burfåglar. Jag har burfåglar i form av finkar, kan inte påstå att de är ett dugg tama, som exempel. Därmed inte sagt att påfågelduvor blir så tama som jag vill att de blir (=gärna umgås med mig, blir kliade i nacken, lite sånt), för det har jag ingen aning om.

Lite off topic, men det lutar åt att det blir skrattduvor för min del. Det är alldeles för svårt att hitta fakta om olika duvsorter, både påfågelduvor och andra, så det känns enklast att köra på skrattduvor så det finns fakta lättillgängligt - man vet aldrig när man måste kolla upp nånting och det är ju grymt mycket lättare om man kan få fram svaret på det man undrar :)

påfågelsduvor styr flygningen med sina stjärtfjädrar, ja!
sen vet jag inte varför dom ser ut som dom gör i kroppsform! att du tänkte skaffa skrattduvor va ett bra val!! :angel:
såna har vi också och de går lättare att få de tama!
påfågelsduvor e ca: 2,5 dm till huvet och 2 dm lång! fäller de ut stjärtfjädrarna bakåt så får man lägga till 1,5 dm!! skrattduvorna e en aning mindre! :banana:

Ok. Det måste jag kolla efter på youtube, det måste ju se kul ut på något sätt? :D Eller så är det bara jag som tänker fel nu :p

Ja skrattduvor blir nog bra. Verkar vara en bra nybörjarfågel öht av det jag läst, och det blir nog bra iom att den enda fågelvanan jag har är från finkar - och det är ju lite skillnad mellan duvor och finkar liksom :D

ja det kan faktiskt se ganska kul ut.. speciellt när dom flyger långa sträckor!!:D

Liknande trådar

Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 068
Senast: Red_Chili
·
J
Övr. Djur djur e ju de mest ärliga och gulligast som finns, finns ingen människa som e så ärliga som dom... Jajaj iaf, melissa, var den första...
Svar
1
· Visningar
968
Senast: jooosan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna