paddocktips

S

__Stilett__

ska bygga paddock av vår ena hage. Hagen går knappt att använda ändå för den är full med ogräs trots behandling. marken har blivit så vanskött av tidigare ägare till stället. ser inte ens snyggt ut o ha eländet till ogräs brevid huset :crazy: så vi gör det delvis för att snygga till stället o delvis öka upp gården i värde.

Dränering och duk.
en firma ska få göra jobbet. Det nämndes att lämna matjord eller ta bort allt. Vad anser ni är bäst? marken har en tendens att bli lerig.

sen materialet typ grus blandat med stenmjöl.
är det standardmaterial...?

sen en sak till. det rekomenderades att göra lutning. ca 40 cm tror jag...Känns det massor när man rider?

Sv: paddocktips

Hej!

Hänger på din tråd här, jag vill också gärna veta. En undran bara, 40 cm lutning låter mycket. Det är ju nästan en halvmeter. Blir ju inte direkt plant då, eller...?

ja, det va bestämt redan när vi flyttade hit. ser så snyggt ut :D
nejmen, marken måste fixas, så det kan lika gärna bli en paddock.
en annan vill ju ha ponnyförsäljning i framtiden..:D
stallet är perfekt för ponny :-)

Senast ändrad av en moderator:

tycker också det låter mycket, men det skulle "knappt märkas" sa dom som va o titta på marken. Men jag undrar jag....

Jag var och tittade på en ridbana som hade 50 cm lutning - det kunde man inte se öht.

Immer

Jag tror du gör rätt i att ta bort matjorden innan du lägger på det underlag du ska ha.
Vi fick gjort en paddexridbana i maj, och då körde man bort matjorden och byggde sedan på med annat underlag. Dessutom lades dränering längs ena kortsidan och ena långsidan. Detta är vi tacksamma för efter denna regniga sommar....

Immer

Funderar oxå på att göra paddock ^^ men har inte ansträngt mej så mycket å letat efter en bra firma om ja ska anställa någon ...

kanon =)
alltid bra med paddock.
men som sagt 40 cm lutning känns ju jätte mycket. men till oss sa dom att det skulle bli ca 30 cm för ridhuset.. men jag vet inte?
Känns mycket.

Jag har ju också paddex och jag är verkligen supernöjd!!!! Kan regna floder och det finns inte en vattenpöl på banan! Hur många med sandbanor kan säga det?? Inte blir det tungt heller... Enda som kan bli problem är om det är väldigt torrt i en lägre period, då kan det bli lite hårt. Men hur ofta är det det i detta klimatet... :smirk:

Dessutom är det väldigt enkelt att lägga, bara skyffla bort jorden, bombera och lägga på så är det klart...

Funderar på att så småningom grusa nån hage också...

jag har funderat på paddex o vill helst ha det, men jag tror just den här firman använder sig av grus/sand. Då gräver dom även åt oss.
sambon verkar bestämma mer än mig...*host, han betalar* :D

men vad skönt med regn o slippa vattenpölar juh.
upplever ni andra med paddex likadant?

Vår ridbana blev klar i maj, och vid två tillfällen har det varit vattenpölar på två ställen - under ett par timmar efter att regnandet slutat ;) Båda gångerna har pölarna uppstått efter veritabla skyfall.

Jag är oerhört glad över vår Paddexbana. Nu i eftermiddag har sex ekipage ridit lektion för vår tränare här, det har regnat rejält emellanå men det står inget vatten alls på ridbanan.

Immer

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka