Paddockbelysning, stolpar

Gissningsvis plintar/fundament dimensionerade för höjd på stolpen och vikt på lampan. Vi gjöt t ex fundamenten till belysningen på uppfarten.
 
Då tycker jag en bra början är att skaffa lampor. Bästa paddockbelysningen i de här trakterna är den som hänger i linor över banan,
 
Nja, jag tycker ljuset blir bäst ovanifrån faktiskt. I min värld har det visat sig svårt att undvika skuggor med belysning från sidan, kanske beroende på att det egentligen är för svaga lampor?
 
Nja, jag tycker ljuset blir bäst ovanifrån faktiskt. I min värld har det visat sig svårt att undvika skuggor med belysning från sidan, kanske beroende på att det egentligen är för svaga lampor?
Jag upplever att höjden är viktigast för att undvika skuggor. Vi har tre st 400 W metallhalogenlampor på vår 2x40-bana, på 8 m höga stolpar. Det ger perfekt ljusspridning och inga störande skuggor.
Vi gjöt stolparna på plats. Vi använde rör till cementbrunnar som formar, ca 50 cm i diameter, 120 cm djupa. Lite overkill, men bättre det!
 
Jag upplever att höjden är viktigast för att undvika skuggor. Vi har tre st 400 W metallhalogenlampor på vår 2x40-bana, på 8 m höga stolpar. Det ger perfekt ljusspridning och inga störande skuggor.
Vi gjöt stolparna på plats. Vi använde rör till cementbrunnar som formar, ca 50 cm i diameter, 120 cm djupa. Lite overkill, men bättre det!

Material på stolparna?
 
Material på stolparna?
Galvat - vi köpte tippbara stolpar som fungerar som en flaggstång ungefär - på så sätt kan man byta lampa utan skylift i framtiden.
10806432_10205085898580741_3652966105266823990_n.jpg

10690265_10205086282470338_4166394097859082986_n.jpg
 
Vi börjar närma oss genomförandet av projektet. Kommer gräva ner plintar som vi gjuter på plats och sätta fast trästolpar, 5 m är det lagom höjd?

Men jag undrar om plintarna måste grävas ner på frostfritt djup?
 
Galvat - vi köpte tippbara stolpar som fungerar som en flaggstång ungefär - på så sätt kan man byta lampa utan skylift i framtiden.
10806432_10205085898580741_3652966105266823990_n.jpg

10690265_10205086282470338_4166394097859082986_n.jpg
Det där såg ut att vara något som skulle passa här!
Var hittar man såna stolpar och hur ruinerad blir man ?
 
Det är okej att skriva företagets namn, men du behöver inte länka.
Ok, jag köpte dem från Robert de Rover - och de kostade till och med lite mindre än jag kom ihåg, 5600 + moms. Sen tillkom lite för frakt (inte så farligt eftersom de är i delar) och materialet för gjutning av fundament.
 
Jag upplever att höjden är viktigast för att undvika skuggor. Vi har tre st 400 W metallhalogenlampor på vår 2x40-bana, på 8 m höga stolpar. Det ger perfekt ljusspridning och inga störande skuggor.
Vi gjöt stolparna på plats. Vi använde rör till cementbrunnar som formar, ca 50 cm i diameter, 120 cm djupa. Lite overkill, men bättre det!

Såg att du hade tre stolpar, hur har du placerat dem?
 
Såg att du hade tre stolpar, hur har du placerat dem?
En på varje kortsida och en mitt på ena långsidan. Skälet till att vi inte har på den andra långsidan är att det går en väg där, så vi får inte placera en på den sidan för vägverket. Men det är ett förvånansvärt jämnt sken ändå, och tre stolpar av den höjden och med den styrkan är fullt tillräckligt för vår 20x40-bana, funkar även med hinder.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi håller på att bygga egen Foderfront till hagarna och de flesta verkar ha ca 30 cm mellan stolparna där hästarna sätter ut huvudet...
Svar
2
· Visningar
742
Senast: Efwa
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 694
Senast: Ajda
·
Ridning Någon mer som har haft problem med mörkrädd häst? Hästen jag rider är extremt rädd för mörkret, totalt vägrar gå framåt när det är mörkt...
Svar
10
· Visningar
1 635
Senast: Dopy
·
Anläggning Hej! Det är så att vi eventuellt ska få arrangera en bit mark av en granne i närheten. Då det inte är vår mark så kan vi inte bygga...
2
Svar
21
· Visningar
3 320
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp