liden

Trådstartare
Vi har funderingar på att göra en paddock.Tänkte höra mig för hur man gör på bästa sätt. Hur långt ska det va mellan drännereingarna, va ska man använda för grus m.m. :)

Sv: paddock

Det beror på hur blöt marken är där du ska lägga dränering. 5 m brukar vara ok. När vi gjorde vår ridbana var det väldigt blött på ett ställe så jag tror att vi har de så tätt som ca 2-3 m mellan dräneringsrören på det stället. Vad du än gör så dränera.

Min egen bana gjorde jag med Paddex och den är jättebra att rida på. Står aldrig vatten och det blir inte så där kladdigt som grus/stenmjölsbanor kan vara vid regn.

Igår kväll red jag på en grus/stenmjölsbana antagligen utan dränering. Hästen var så smutsig när vi kom hem att när jag tvättade henne så blev det stopp i avloppet. Hästen är aldrig smutsig efter att man rider på en väldränerad Paddex bana. Lycka till!

Vill man slippa alla diverse lager med olika sorters grus så dränera, lägg ett bärlager med makadam och sen Paddex så har du en superbra ridbana i många år framåt. Inte en massa krångel, plus stenmjöl dränerar inte alls bra och du kommer att ha en blöt bana så fort det regnat. Jag tycker inte heller att man ska lägga spån eller flis för det förmultnar ganska snabbt plus att det blir då väldigt halt.

Ok, jag skulle svara TS. Om man läser länken du skrev så står där att man ska lägga antingen flis eller spån överst.

Om du hade läst mer noggrant så hade du kanske märkt att det var underlag för RIDHUS ang spån/flis. Hade du scrollat nedåt hade du sett underlag för UTOMHUSBANA:

Hur ligger paddex i pris jämfört med mer traditionella material?

Hur fungerar det på vintern? Blir den lika hård och knölig vid minusgrader som en vanlig bana?

mvh Åsa

Jag köpte precis hem ett lass Paddex, 39 ton kostar ca 10.000:- inkl. moms hemkört.

På hösten håller jag det väldigt jämt (mycket sladdning) så när det väl fryser har jag en helt jämn yta och sen går det bra att rida och även hoppa lite när det kommer snö.

Jag tror det är att ta i i överkant.
Till vår ridbana gick det åt 266 ton Paddex. Vi hyrde in en firma som gjorde hela jobbet, och inklusive Paddexen kostade det runt 150 000 kronor.

Immer

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hemmet Jag har en gräsplätt (3x5 meter ca) utanför huset som används som parkeringsplats. Gräsmattan är nu helt sönderkörd. Min första tanke...
2
Svar
21
· Visningar
868
Senast: Tantan
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka