Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Vi har funderingar på att göra en paddock.Tänkte höra mig för hur man gör på bästa sätt. Hur långt ska det va mellan drännereingarna, va ska man använda för grus m.m.
Det beror på hur blöt marken är där du ska lägga dränering. 5 m brukar vara ok. När vi gjorde vår ridbana var det väldigt blött på ett ställe så jag tror att vi har de så tätt som ca 2-3 m mellan dräneringsrören på det stället. Vad du än gör så dränera.
Min egen bana gjorde jag med Paddex och den är jättebra att rida på. Står aldrig vatten och det blir inte så där kladdigt som grus/stenmjölsbanor kan vara vid regn.
Igår kväll red jag på en grus/stenmjölsbana antagligen utan dränering. Hästen var så smutsig när vi kom hem att när jag tvättade henne så blev det stopp i avloppet. Hästen är aldrig smutsig efter att man rider på en väldränerad Paddex bana. Lycka till!
Vill man slippa alla diverse lager med olika sorters grus så dränera, lägg ett bärlager med makadam och sen Paddex så har du en superbra ridbana i många år framåt. Inte en massa krångel, plus stenmjöl dränerar inte alls bra och du kommer att ha en blöt bana så fort det regnat. Jag tycker inte heller att man ska lägga spån eller flis för det förmultnar ganska snabbt plus att det blir då väldigt halt.
Om du hade läst mer noggrant så hade du kanske märkt att det var underlag för RIDHUS ang spån/flis. Hade du scrollat nedåt hade du sett underlag för UTOMHUSBANA:
Jag köpte precis hem ett lass Paddex, 39 ton kostar ca 10.000:- inkl. moms hemkört.
På hösten håller jag det väldigt jämt (mycket sladdning) så när det väl fryser har jag en helt jämn yta och sen går det bra att rida och även hoppa lite när det kommer snö.
Jag tror det är att ta i i överkant.
Till vår ridbana gick det åt 266 ton Paddex. Vi hyrde in en firma som gjorde hela jobbet, och inklusive Paddexen kostade det runt 150 000 kronor.
Hästmänniskan
Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad.
Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.