T

todde

Hur många har en egen paddock ? Tycker ni det är nödvändigt eller rättare sagt skulle ni kunna klara er utan ? Detta är riktat mot folk som rider fritidsridning o lättare tävlingar.

Sv: Paddock

Om jag inte hade blivit bortskämd med paddock som finns i
stallet som jag har varit i dom senaste två åren så skulle jag
nog kunna klara mig utan. Men inte nu ;) !

Vi har tillgång till en pytteliten paddock men det gör mycket ändå! Skulle inte vilja stå nånstans nu där det inte finns någon. :angel:

Nu har jag visserligen varit så dum att jag flyttat hemifrån och därmed fått sämre träningsmöjligheter, men hemma hos föräldrarna finns en ridbana, 40x30 meter ungefär. Inte byggd enligt konstens alla regler (alltså inte grävt en swimmingpool och sne fyllt igen den igen..) men den har funkat hur bra som helst, min tränare var mycket imponerad av underlaget som var betydligt bättre än flera ridskolor tex, som har iordningställt dyra banor.
Jag skulle kunna klara mig utan men ridbanan underlättar avsevärt. Den gjordes när jag var 14 år ungefär och hade börjat komma lite längre i min ridning. Eftersom där jag bor är väldigt stora nivåskillnader så gjorde en plan bana massor för min dressyrträning och när man skulle träna program. Banan anlades på det planaste stället, med "bara" drygt två meter i nivåskillnad..

Sitter dock aldrig och nöter på banan varje dag, utan max två dagar i veckan, men det är suveränt att ha den möjligheten! En plan gräsbana funkar ju också, men grus känns tryggare eftersom gräs har en förmåga att bli halt..

Jag är bortskämd med en paddock på 100mx55m i stallet.. :angel:
Rider dock ut väldigt ofta ändå, men det är gott och ha den!

Skulle inte vilja stå där det inte fanns paddock/ridhus i närheten.

jag har det nu både paddock o närhet till ridhus. Men tidigare fanns hade jag inget o då hade jag fyra hästar som jag tävlade o tränade, åkte till ridhus en gång i veckan o tränade o det fungerade jätebra, så jag är ite så beroende av den direkt, rider kanske en gång i månaden bättre att rida ute i naturen, allt man gör i paddocken kan man gör i skogen.

Jag har tillgång till 3st faktiskt.2 grus och en med gummiflis.
En har vi på gården.De andra tar det 2min att skritta till.Superbra.Lite bortskämd.

Jag har en egen gräspaddock på gården. Den används flitigt av lilla mig :D
Har långt till ridanläggningen i stan så en egen paddock är perfekt för mig! Jag hade inte klarat mig utan den!

I mitt stall där jag har min ponny har vi ingen egen paddock men däremot så ligger det en ridskola granne med mitt stall så där har vi tillgång till både ridhus och utevolt när det väl är ledigt vill säga men jag rider ut ganska mycket så man använder utevolt typ max 2ggr i veckan eller nått...

Vi har en liten paddock i stallet där jag rider, det finns bara 3 hästar där, och ingen tävlar. Det finns även en gäsbana, som används under sommaren. Skulle nog inte klara mig utan, underlättar grymt då man tränar dressyr.
Ridhus har vi dock ej, men finns i närheten. Jag kan skatta mig lycklig som får rida hos dem. ^^

Hade klarat mig utan paddock eftersom jag ändå mest rider i skogen, men den är faktiskt bra att ha ibland.
När jag höll på och red in min häst var det väldigt skönt att vara på ett inhägnat område tex :p
och när man hoppar.
Vår paddock är väldigt skyddad, den har väggar på alla fyra sidor och det är bra för hästens koncentration. Samtidigt kan det bli lite trist att rida där...inget att kolla på under tiden. Som ett ridhus men utan regnskydd :D

Jag har nära till ridhus och nära till en stor (20x60) ridbana. Men jag skulle ändå inte vilja vara utan min egen lilla (ca 20x40), enkla gruspaddock. Där kan jag, i lugn o ro, jobba hästen från marken, tömköra, träna med bommar/cavaletti, hoppa små hinder etc., etc. utan att störa någon annan.

Jag skulle väl överleva, men jag vill absolut ha min fina ridbana kvar :D Vi har nyligen gjort om den/byggt ut den till 25*45 meter. Pappa insåg att om han inte bygger ut den kommer vi fortsätta hoppa sönder den största finaste beteshagen :angel: :crazy: Nej men den betyder mycket i ridningen. Jag rider ut lika mycket som jag ä på banan, jag skulle inte kunna rida igenom dressyrprogrammen innan träningar eller så utan. Inte hoppa på bra underlag osv.
Våran är inte byggd enligt konstens alla regler, men den är BRA att rida på. Jag gillar den. Den är inte helt klar underlagamässigt, men vi väntar bara på att den ska lägga sig lite mer så ska den jämnas till ytterligare.

todde skrev:
Hur många har en egen paddock ? Tycker ni det är nödvändigt eller rättare sagt skulle ni kunna klara er utan ? Detta är riktat mot folk som rider fritidsridning o lättare tävlingar.

Har både paddock och ridhus hemma på gården :D
Är lite bortskämd känner jag...
Men jag hade iaf aldrig klarat mig utan! ;)

Då innebär det att det betyder mycket för eran ridning att ha paddock. Ni hade inte varit där ni är utan paddock. Står nämligen i tankarnar att bygga paddock men det är ju svindyrt när man bor på lite kuperat område.

Jag skulle inte klara mig utan min paddock. Har en 5 årig son hemma och när jag är ensam hemma med honom kan jag inte rida någon annanstans än i paddocken. har inga gärden intill heller att träna på. På vintern när det är beckmörkt är det också skönt att ha den så jag har någonstans att träna och dessutom belysning. Longerar, marktränar och tömkör där också. Och så finns gannens ponnybarn vill gärna ha staket när de rider.
jag älskar min paddock.

Stallet har en paddock, en 20 x 60 och det är inte många ryttare som är med och delar på den. Jag hade INTE klarat mig utan paddock.

Vi har en liten paddock som sluttar :angel: Men ändå bra att ha! Rider sällan där utan brukar löslongera, löshoppa, longera.. Sen är den ju bra att ha när en häst ska säljas/lånas ut, så man slipper dra ut folk i stallet. Även som fånghage, eller när man väntar på vet/hovis och inte vill springa ut i hagen efter hästen, ridbanan är närmre.

Men egentligen åker jag hellre iväg till ridhuset och tränar, det skärmar av från hagar, vägen, ljud osv. så hästen är mer koncentrerad.

Jag har ingen tillgång till paddock förutom på hoppträningarna. Så jag brukar försöka rida på något bra fält ungefär 2-3 ggr i veckan. men nu när det har regnat så mkt så har jag inte kunnat göra det, eftersom det är risk för halka då. jag tycker det är jättejobbigt att inte ha någon ridbana, kan ju inte jobba henne på böjda spår, och det börjar bli lite långtråkigt att rida på samma vägar hela tiden (vi har inte så många bra)

Men vi ska väl försöka fixa en ridbana i sommar, om bara vi får fram pengar. Vad brukar en ridbana ligga på? Kan ju avslöja att Jens Fredricssons ridabana nere i skåne kostade bara 6000 pix. De behövde inte jämna ut eller någonting. Bara lägga på underlag! Tänk om jag bodde nere i skåne (drömmer).

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: Miingla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 933
Senast: Shaggy
·
Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 473
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam

Hästrelaterat

Omröstningar