Paddock vintertid?

Liten följdfråga.

När fryser era ridbanor?
Är det direkt vid nollan eller först vid -5, eller är den hård och lagom knölig så fort det går under 5+?
 
Liten följdfråga.

När fryser era ridbanor?
Är det direkt vid nollan eller först vid -5, eller är den hård och lagom knölig så fort det går under 5+?

Min blir inte knölig.
Däremot som sagt hård.
I år var det väldigt blött innan det frös på, då går det fortare och effektivare med nedfrysningen...:(
Jag väntar på våren.
 
Liten följdfråga.

När fryser era ridbanor?
Är det direkt vid nollan eller först vid -5, eller är den hård och lagom knölig så fort det går under 5+?
Jag har stenmjöl, bra dränerad så det står aldrig vatten på banan. Men den fryser typ direkt det går under nollan. Särskilt irriterande klara höstdagar då den är fin hela dagen och när man sedan har tid att rida på kvällen så är det hårt och knöligt för att det hunnit bli en minusgrad.
 
Vi har precis lagt in ett nytt underlag. Sand blandat med små små gummiflisor. Har legat under en konstgräsplan. Vi hade -18 men den var fortfarande ridbar:) skottade spåret runt och två volter.
 
Hur klara sig era ridbanor vintertid då det är fruset?
Vad har ni för topplager och hur sköter ni om den för att hålla den ridbar?

De flesta som har rid banor häromkring överger den och håller sig i ridhus hela vintern.

Jag håller mig dock till grannens stubb åker.. vilket inte är så jätte bra att traggla dressyr på då man trots att det är fruset och snö trampas ner en del.
Har en rid hage som är bra så fort det inte regnat mycket, men den blir glashal så fort det är minsta lilla frost på den.
Så tänker lite på vad man kan göra för att få en budgetridbana ridbar även då det är fruset.

Hur har ni det?

Bästa utebanan jag bott vid är hos mina tränare. De har någon gummi som kallas kemiskt ren gummi. Man gör hjärtklaffar etc av den. Den är tillåten att ha ute.
Den är uppblandad med grus.
Den fryser inte och är bvra dränerad. Så vid tö går det fort att smälta den snö som ev blandats ner i banan och få väck is.

Den plogas om det snöat så det känns lönt. Och harvas etc..
Skitbra och helt klart vad jag skulle vilja ha själv framöver om jag inte har ridhus.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej allihop, Jag har snart haft min häst i 2 år och vi har flyttat omkring en hel del pga olika anledningar. Det är sjukt svårt att...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 381
Senast: Heulwen
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 627
Senast: Hedinn
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 920
Senast: Lona
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 256
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp