Paddock vintertid?

Buck

Trådstartare
Hur klara sig era ridbanor vintertid då det är fruset?
Vad har ni för topplager och hur sköter ni om den för att hålla den ridbar?

De flesta som har rid banor häromkring överger den och håller sig i ridhus hela vintern.

Jag håller mig dock till grannens stubb åker.. vilket inte är så jätte bra att traggla dressyr på då man trots att det är fruset och snö trampas ner en del.
Har en rid hage som är bra så fort det inte regnat mycket, men den blir glashal så fort det är minsta lilla frost på den.
Så tänker lite på vad man kan göra för att få en budgetridbana ridbar även då det är fruset.

Hur har ni det?
 
Jag vet att det finns dom som precis innan det ska frysa jämnar till paddocken så den är plan, sen låter de den frysa och sen kan de rida på den.

Andra har jag hört talas om som blandar in salt i paddocken så den inte ska frysa.

Här överger vi paddocken, då den är så knögglig, vi får rida på en stor åker istället. Vi får brodda hästarna ordentligt sen går det bra att rida.
 
Förra vintern klantade vi till det med våran paddock. Vi tog bort snön och sen blev det isbana istället. Så nu provar vi att låta snön vara kvar och rida i den ändå. Just nu är den lagom mjuk, fast lite mycket snö, men det går till sig eftersom:)
men ja innan det frös så sladdade vi den så det inte är gropigt under.
salt ska man väl vara försiktig med då det inte är bra för hovarna som jag förstår.
 
Blir det inte väldigt lätt halt på ridbanan om man bara har sladdad stenmjöl som topplager? Med tanke på att man innan det fryser har en 3 månader lång regnperiod.. (oktober-december).
Och det gärna fryser dagen efter ett ihållande regn så att det blir glashalt i hela Skåne..
 
Hur klara sig era ridbanor vintertid då det är fruset?
Vad har ni för topplager och hur sköter ni om den för att hålla den ridbar?

De flesta som har rid banor häromkring överger den och håller sig i ridhus hela vintern.

Jag håller mig dock till grannens stubb åker.. vilket inte är så jätte bra att traggla dressyr på då man trots att det är fruset och snö trampas ner en del.
Har en rid hage som är bra så fort det inte regnat mycket, men den blir glashal så fort det är minsta lilla frost på den.
Så tänker lite på vad man kan göra för att få en budgetridbana ridbar även då det är fruset.

Hur har ni det?


Den fryser och blir stenhård...tyvärr. Har ingen magisk lösning. Det bästa är när det kommer ganska mycket snö som lägger sig ovanpå - det blir fint underlag! Annars har vi ridhus. ;)
 
Vanligt salt NaCl är inte farligt.

Hur du ska göra beror på vart du bor, hur kallt brukar det vara, hur länge brukar det vara snö osv. Här är det just nu extremt kallt, mellan -24 och -15 och vi har 30 cm snö. Det är ovanligt, vi har sällan snö i längre perioder. Det brukar snöa, regna och frysa så det blir is överallt. Skottar med snöslunga ett brett spår på ca 3 m som vi saltar. Salt är ett måste om du vill ha en ridbar bana! Finns inget underlag som inte fryser, det är bara säljsnack. Jag har Paddex och det ska inte frysa men det fryser även om det inte blir lika illa som sand eller vanlig grus. Att vi inte tar hela banan beror på kostnad, jobb och att det ej behövs.

Billigaste banan gör du med stenmjöl på ett ställe med naturlig dränering. Måste du ha flera lager, rör etc blir banan snabbt dyr oavsett materialval. Paddex är rimligt om du bor granne med tillverkaren, fraktkostnaden är skyhög.
 
Den fryser och blir stenhård...tyvärr. Har ingen magisk lösning. Det bästa är när det kommer ganska mycket snö som lägger sig ovanpå - det blir fint underlag! Annars har vi ridhus. ;)
Är ju lite det :p, alla jag känner som har padock har ett ridhus också :rofl:. Eller så stallar de in hästarna vid ett ridhus under vintern.
De som inte har ridbana rider bara ut eller kör till ridhus.
Vet ingen som bara har ridbana faktiskt, och som brukar den året runt.

Eller ja, grannen hade bara sin odrännerade ridbana en vinter (innan de byggde ridhus), skottade en volt och saltade. Men var väldigt mycket jobb för väldigt lite. Sen körde de iväg till ett ridhus i närheten och året efter byggde de eget.

Men då både jag och hästen avskyr att harva runt i ridhus där folk kommer och går stup i kvarten, så vore det trevligt om man kunde ordna en ridbana som var ridbar året runt.
 
Vanligt salt NaCl är inte farligt.

Hur du ska göra beror på vart du bor, hur kallt brukar det vara, hur länge brukar det vara snö osv. Här är det just nu extremt kallt, mellan -24 och -15 och vi har 30 cm snö. Det är ovanligt, vi har sällan snö i längre perioder. Det brukar snöa, regna och frysa så det blir is överallt. Skottar med snöslunga ett brett spår på ca 3 m som vi saltar. Salt är ett måste om du vill ha en ridbar bana! Finns inget underlag som inte fryser, det är bara säljsnack. Jag har Paddex och det ska inte frysa men det fryser även om det inte blir lika illa som sand eller vanlig grus. Att vi inte tar hela banan beror på kostnad, jobb och att det ej behövs.

Billigaste banan gör du med stenmjöl på ett ställe med naturlig dränering. Måste du ha flera lager, rör etc blir banan snabbt dyr oavsett materialval. Paddex är rimligt om du bor granne med tillverkaren, fraktkostnaden är skyhög.
Snön kommer ordentligt i januari oftast, är sällan under -10-15 grader.

Hade paddex tillverkaren varit några hundra mil närmre så hade jag valt det, är lagom blött här för en sån ridbana. Men för kostnaden som frakten blir hade man haft råd med ordentlig drännering i alla fall.

Men hur är det med kabelflis? Det borde väll vara någorlunda halk säkert även om sten mjölet under fryser?
 
Är ju lite det :p, alla jag känner som har padock har ett ridhus också :rofl:. Eller så stallar de in hästarna vid ett ridhus under vintern.
De som inte har ridbana rider bara ut eller kör till ridhus.
Vet ingen som bara har ridbana faktiskt, och som brukar den året runt.

Eller ja, grannen hade bara sin odrännerade ridbana en vinter (innan de byggde ridhus), skottade en volt och saltade. Men var väldigt mycket jobb för väldigt lite. Sen körde de iväg till ett ridhus i närheten och året efter byggde de eget.

Men då både jag och hästen avskyr att harva runt i ridhus där folk kommer och går stup i kvarten, så vore det trevligt om man kunde ordna en ridbana som var ridbar året runt.


På ett annat ställe hade vi bara paddock, och den höll väl ok om den sladdades ordentligt och om tempen gick lite upp och ned runt nollan. Men var det många minus i flera veckor utan snö var det kört. Den blev till sten.
 
Kabelflis är väl inte ens lagligt numera? Oavsett blir det extremt halt på vintern.

Har en kompis som bara tog bort matjorden och la stenmjöl. Den banan funkar men går åt väldigt mycket salt för att hålla den mjuk.

Min paddex gick på ca 100.000 kr och det är snart 10 år sen. Tror hälften var transportkostnader.
 
Hur klara sig era ridbanor vintertid då det är fruset?
Vad har ni för topplager och hur sköter ni om den för att hålla den ridbar?

De flesta som har rid banor häromkring överger den och håller sig i ridhus hela vintern.

Jag håller mig dock till grannens stubb åker.. vilket inte är så jätte bra att traggla dressyr på då man trots att det är fruset och snö trampas ner en del.
Har en rid hage som är bra så fort det inte regnat mycket, men den blir glashal så fort det är minsta lilla frost på den.
Så tänker lite på vad man kan göra för att få en budgetridbana ridbar även då det är fruset.

Hur har ni det?

Jag plogar min. Passar på att göra den större än den egentligen är under vintern eftersom det ju ändå är snö överallt . Viktigt bara att inte ploga för ofta om det råkar bli blida, då är det risk för skridskobana om man plogat för flitigt.
 
Jag plogar min. Passar på att göra den större än den egentligen är under vintern eftersom det ju ändå är snö överallt . Viktigt bara att inte ploga för ofta om det råkar bli blida, då är det risk för skridskobana om man plogat för flitigt.
Går nog inte att ploga en paddock här, ena dagen är det snö och andra dagen är det 5+ och regn, för att nästa dag frysa på igen.

@Centaur, jag visste inte det. Läst att kabelflis skulle vara ok och att det skulle vara superba på vintern. Men iofs så är det förståeligt att gummi blir halt då det fryser.
 
Vi har gummiflis i vår paddock. Har hittills varit ridbar (vi har haft ner till -15 grader) alla dagar. Harvas emellanåt men ingen snöplogning/skottning om det snöar, det försvinner faktiskt väldigt snabbt ändå. Viktigt är dock med bra dränering, ligger det vatten kvar så fryser förstås vattnet. Tycker nog att vårt underlag är som bäst på vintern faktiskt :)
 
Hur klara sig era ridbanor vintertid då det är fruset?
Vad har ni för topplager och hur sköter ni om den för att hålla den ridbar?

De flesta som har rid banor häromkring överger den och håller sig i ridhus hela vintern.

Jag håller mig dock till grannens stubb åker.. vilket inte är så jätte bra att traggla dressyr på då man trots att det är fruset och snö trampas ner en del.
Har en rid hage som är bra så fort det inte regnat mycket, men den blir glashal så fort det är minsta lilla frost på den.
Så tänker lite på vad man kan göra för att få en budgetridbana ridbar även då det är fruset.

Hur har ni det?
Vi plattar till med skopan till maskinen, så när det fryser, så fryser den iaf slätt. Plogar vid behov. Är självklart hård, men jag orkar bara inte lasta och åka iväg varje dag, så då duger den ok att jogga lite på.
 
@Buck stubbåker räcker ju väldigt långt om det är kallt och fruset och blir ju typ varesig knögglig , stum eller hal om den inte ridits på när den inte var frusen , så om det inte finns annan lösning just nu men bonden tycker den blir påverkad - kan du inte typ avtala ngt att betala ngn slant och rama in exakt 20x60 typ ? Bara en tanke om ni ännu inte har ngt annat alternativ ?

Kl
Ang salt som ngn kommenterade var skadligt för hästarnas hovar .... Nej - vanligt natriumklorid som man använder till alla typer av ridbanor /ridhus är inte skadligt .... Det är inte vägsalt man använder ;)
 
Vi har bara ridbana och håller igång hästarna året om. Vi har dessutom rätt kassa uteridningsmöjligheter runt gården (men fantastiska om vi kör iväg en liten bit). Det gör att vår ridbana är viktig för oss. Vi ser alltid till att sladda den jämn så den inte fryser knölig. Sen saltar vi spåret, diagonalerna, en eller två volter och medellinjen. Vi har dessutom sett till att ha bra belysning.
 
Min är stenhård men slät. Har slungat bort den mesta snön med förhoppningen att den inte ska bli så blöt när snön smälter...

Låter bli den och rider ut istället. Kan inte salta då vi bor på inre vattenskyddsområde.
 
Blir det inte väldigt lätt halt på ridbanan om man bara har sladdad stenmjöl som topplager? Med tanke på att man innan det fryser har en 3 månader lång regnperiod.. (oktober-december).
Och det gärna fryser dagen efter ett ihållande regn så att det blir glashalt i hela Skåne..

Min är bara stenmjöl på marken men den blir nästan aldrig så blöt att det står vatten på den, alltså inga problem med is.
 
Hur klara sig era ridbanor vintertid då det är fruset?
Vad har ni för topplager och hur sköter ni om den för att hålla den ridbar?

De flesta som har rid banor häromkring överger den och håller sig i ridhus hela vintern.

Jag håller mig dock till grannens stubb åker.. vilket inte är så jätte bra att traggla dressyr på då man trots att det är fruset och snö trampas ner en del.
Har en rid hage som är bra så fort det inte regnat mycket, men den blir glashal så fort det är minsta lilla frost på den.
Så tänker lite på vad man kan göra för att få en budgetridbana ridbar även då det är fruset.

Hur har ni det?

Min paddock blir väldigt hård när det fryser så då använder jag den inte (som tur är, sammanfaller det ofta med den årstid då ljusförhållandena också gör att jag ogärna tränar på ridbana).
Jag har full tillgång till ridhus 20 min bilfärd bort men är lite för lat för att åka dit.

Under den frusna årstiden tränar jag längs vägen i stället, kanonunderlag med packad snö.
Det enda jag inte kan träna är volt men skolor, längningar, bakdelsvändningar kan man ju göra helt obehindrat ute längs vägen.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej allihop, Jag har snart haft min häst i 2 år och vi har flyttat omkring en hel del pga olika anledningar. Det är sjukt svårt att...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 381
Senast: Heulwen
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 627
Senast: Hedinn
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 920
Senast: Lona
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 256
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp