paddock på mackadam????

karolinakempe

Trådstartare
Hej!
ska ev köpa ett hus som har en halvklar paddock, just nu ligger det mackadam där och jag vet inte vad jag ska lägga nu??
har pratat med paddex och det säger att det blir flr mycke drenering med mackadam och att jag måste lägga jord eller lera..
men det känns dumt då det redan tagit bort det..
Vad säger ni??
Hjälp??:)

Sv: paddock på mackadam????

Jag skulle inte rekomendera Paddex. Var och tittade på några hästar hos dom som har Paddex och deras underlag var väldigt hårt.

Utan jag skulle (som jag själv gjort) ringt till Svenska ridsportförbundet och be dem skicka en katalog om underlag. De har sånt. Där får du massa information och massa tips hur du skall gå till väga.

Lycka till!

Hej!
ska ev köpa ett hus som har en halvklar paddock, just nu ligger det mackadam där och jag vet inte vad jag ska lägga nu??
har pratat med paddex och det säger att det blir flr mycke drenering med mackadam och att jag måste lägga jord eller lera..
men det känns dumt då det redan tagit bort det..
Vad säger ni??
Hjälp??:)

Vad säger de som påbörjat att göra paddocken? Hur hade de tänkt fortsätta? Vad var deras tanke när de började?

hej!
okej tack för alla tipps.
de hade tänkt lägga matta och san ochså var det något mer.
ska titta med honom idag.

Jag är övertygad om att det blir för mycket dränering om du lägger Paddex. Vi har nyligen anlagt en Paddexbana där den enda dräneringen är på ena kortsidan och ena långsidan och det står aldrig vatten på den - inte ens när det varit dagsregn.

Men du gör helt rätt i att prata med tidigare ägaren, h*n hade säkert en plan.

Immer

det blir för torrt! och dessutom kommer inte paddexen sätta sig som den ska heller, och det kommer troligtvis bli för hårt. paddex SKA läggas direkt på jorden/leran, man ska aldrig ha något under.

jag skulle lägga någon form av finkornigt grus/sand på den banan om det redan ligger mackadam där nu..

jag funderar på att lägga stenmjöl och sand men jag hatar mjuka ridbanor.
matta vill jag inte ha för den har nästan alltid en tendens att krypa fram.
svårt val..
och så vill jag inte att det ska bli för dyrt.
mmmmmmmmm en djungel :)

Pratade med en grus leverantör idag och han tyckte att beroende på hur marken ser ut så ett grovare lager som dränering och sedan brukar dom rekomendera mursand och att inte lägga för tjockt det är det som gör att det blir tungt utan lägga på ett tunnare lager sedan när det har satt sig och mycket försvunnit ner i dräneringen så fyller du på med lite mer.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 608
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 167
Senast: lizzie
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 956
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama