Paddex och stenmjöl...

T

Tantan

Funderar över att anlägga en ridbana och har fått höra talas om och provridit undermaterialet paddex. Det gör ju så att smådelarna i materialet (ser ut som lite grövre stenmjöl) samlas underst till ett bindande lager och de större bitarna längre upp. Materialet dammar ej, är poröst, lättdränerat och skall även inte frysa så lätt på vintern. Om man sladdar/harvar det översta lagret, även ridbart på vintern. Men givetvis dyrt material och kräver ca. 18 cm, men kan läggas direkt på matjord.

Vad tror ni om man först lägger ett lager stenmjöl (kanske 10 cm) och låter det sätta sig ordentligt, något år, och sedan lägger man 10 cm paddex över, som man sedan håller sladdat. Kan det vara en en billigare variant och ändå ge en fördelarna av paddexen. Någon som provat?

Och nej, jag säljer inte paddex själv och gör reklam. Och frågan är också om det är så bra som jag fått höra? Framförallt vad det gäller att damma? Kanske fungerar stenmjöl lika bra. Jag har en plats som i sig själv är oerhört väldränerad att anlägga min ridbana på. Så den fördelen av paddexen behövs ej.

/Anne
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Paddex och stenmjöl...

Har inga svar åt dig... men jag ska följa den här tråden då jag också har planer på en Paddexbana till nästa år!

Hur dyrt är DYRT? Har inte pratat med någon försäljare än men någon här kanske kan ge en ungefärlig uppgift? :laugh:
 
Sv: Paddex och stenmjöl...

Jag funderar också på att anlägga ridbana. Svårt det där att välja rätt underlag. Det verkar ju som stenmjöl är en betydligt billigare variant, men frågan är om det blir för hårt. Min granne har lagt stenmjöl på sin bana, hon anser själv att den är lite för hård. (Hon sladdar inte banan så ofta) Jag däremot tycker nog den är helt ok. Rider man som jag ett par gånger i veckan (endast markarbete) på bana så är det nog ingen fara. Hellre lite för hårt än för mjukt. Hur resonerar du? Har i trådar här hört lite om Paddex och de flesta verkar tycka det funkar väldigt bra. Men det blir ju en stor prisskillnad...Jag får nog hålla mig till stenmjöl :)
 
Sv: Paddex och stenmjöl...

Min personliga åsikt är att Paddex gärna blir för hårt om man inte är noga med att harva/sladda banan. Själv tänkte jag blanda upp det övre lagret med någon typ av sand, har dock inte bestämt vilken storlek och typ ännu. Har grannar som har det på utehoppbanan och det ger bra fäste men man bör nog inte rida där alltför ofta, sliter en del på hästarna.

Vi har bl.a. använt Paddex till gårdsplanen just därför att den blir så hård. Och den är kanon till det, finns inget material som är så lättkrattat när hästarna har lyft på svansen eller när man städar ur släpet. Det tråkiga är att när vi skulle beställa mer då hade de ändrat namn till Paddex och naturligtvis höjt priset till det fyrdubbla! :mad: Vi bor inte så långt ifrån SSAB och nästan alla här i krokarna har använt det till allt möjligt, utom kanske just ridbanor, tills de började lansera det som "hästfolkets underlag" och bytte namn från "Hyttsten", som ju är en biprodukt, till Paddex och vips så blev allt mycket dyrare! Eftersom alla som inte är insatta tror att hästfolk har gott om pengar, alltså måste det gå att klämma dem på mer pengar, därför är allt som är till hästar dyrare. Vi som är insatta vet att det är precis tvärt om, ju fler hästar detso mindre pengar! :D
 
Sv: Paddex och stenmjöl...

Priset på paddex beror som sagt på var man bor, men jag fick ett prisförslag för några dagar sedan. Vi har anlagt en bana som är ca 25-30*45, men jag fick pris på 20*40 bana (hade inte mätt min bana exakt då jag begärde pris). Pga att vi bor lite "off" (södra Norrland, 10 mil norr om Sundsvall) skulle paddex till banan kosta lite över 100 000kr, priset blev alltså högt pga fraktkostnaderna.

För dyrt för mig så jag ska ta stenmjöl 0.8 + ev sand att "toppa" med(lite beroende på om det blir för hårt).
 
Sv: Paddex och stenmjöl...

Hästfolk har gott om pengar och prioriterar hästsaker framför mycket annat. Det är en ganska generell sanning som många använder som säljer saker inom området.

Har man inte gott om pengar - har man inte råd att hålla häst...
 
Sv: Paddex och stenmjöl...

Vi har lagt Paddex för ett år sen på 20 x 60 bana-(ridskola) det blev inte dyrare totalkostnad än att dränera om och fixa en bra sand/grus bana . Det är behagligt att rida på, lättskött MEN däremot stämmer det INTE att paddex inte dammar- det dammar SOM TUSAN när det blir torrt ute- vi har haft jätteproblem hela denna torra våren! Det hjälper heller inte att vattna eftersom det dränerar så bra i sig självt. Tar tacksamt emot tiåps om någon vet hur man hanterar Paddex när det blir torrt för att slippa dammet. Vi har inte kunnat använda banan alls periodvis.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Paddex och stenmjöl...

Vi har lagt Paddex för ett år sen på 20 x 60 bana-(ridskola) det blev inte dyrare totalkostnad än att dränera om och fixa en bra sand/grus bana . Det är behagligt att rida på, lättskött MEN däremot stämmer det INTE att paddex inte dammar- det dammar SOM TUSAN när det blir torrt ute- vi har haft jätteproblem hela denna torra våren! Det hjälper heller inte att vattna eftersom det dränerar så bra i sig självt. Tar tacksamt emot tiåps om någon vet hur man hanterar Paddex när det blir torrt för att slippa dammet. Vi har inte kunnat använda banan alls periodvis.

Då låter det inte riktigt som paddex är värt det. Min plats till banan är redan väldränerad att det räcker med markduk med stenmjöl på.

Den enda i så fall som talar för paddex längst upp är att det inte fryser lika lätt. Hur är det med det?

Känns som att vettigast är att i höst lägga markduk och ett lager stenmjöl. Låta det sätta sig och se hur det fungerar i vinter och jämföra med en kompis som har lagt paddex. För att sedan till våren se, när nästa lager skall på om det är paddex eller mer stenmjöl som skall ligga längst upp. Stenmjöl tycker jag dammar bra mycket mindre än t.ex. sand. Låter som att paddex är lika illa som sand vid när det gäller att damma, enligt dig?

/Anne
 
Sv: Paddex och stenmjöl...

Då låter det inte riktigt som paddex är värt det. Min plats till banan är redan väldränerad att det räcker med markduk med stenmjöl på.

Den enda i så fall som talar för paddex längst upp är att det inte fryser lika lätt. Hur är det med det?

Känns som att vettigast är att i höst lägga markduk och ett lager stenmjöl. Låta det sätta sig och se hur det fungerar i vinter och jämföra med en kompis som har lagt paddex. För att sedan till våren se, när nästa lager skall på om det är paddex eller mer stenmjöl som skall ligga längst upp. Stenmjöl tycker jag dammar bra mycket mindre än t.ex. sand. Låter som att paddex är lika illa som sand vid när det gäller att damma, enligt dig?

/Anne

Jag håller med. Det blir nog stenmjöl för mig med. Går ju alltid slänga på sand som sagt...
 
Sv: Paddex och stenmjöl...

jag upplever att paddex dammar väldigt mycket när det är torrt ute. så att det är dammfritt stämmer inte så bra.
plus att det sliter mycket på hästarnas hovar... märker stor skillnad på hovarna sen jag började rida på paddexbana.
 
Sv: Paddex och stenmjöl...

Jag måste fråga, det finns väl ngt underlag som kallas gummiflis? är det samma som paddex?
Av det jag har hört om detta "gummiflis" så ska det vara bra för det fryser inte men man ska inte ha det i ridhus pga att det kan avge några ångor eller vad det var när det är varmt. På utebana ska det bara bra.


Någon som vet vad jag pratar om?
 
Sv: Paddex och stenmjöl...

Fick svar på Paddex för några veckor sedan. Storleken var 20x40m. 18cm tjockt. Det kostar ca 286kr/ton exkl. moms, de räknade med att de går åt 216ton, och priset blev 77220kr inkl.moms. Sedan tillkommer frakten om jag förstår offerten rätt. Bor ca 6 mil utanför GBG. Solab som är återförsäljare ligger i östergötland så jag antar att det skulle kosta en del att frakta det.
 
Sv: Paddex och stenmjöl...

jag upplever att paddex dammar väldigt mycket när det är torrt ute. så att det är dammfritt stämmer inte så bra.
plus att det sliter mycket på hästarnas hovar... märker stor skillnad på hovarna sen jag började rida på paddexbana.
Man kan blanda topplagret med kvistflis- billigt o behåller fukten bättre.
 
Sv: Paddex och stenmjöl...

Gummiflis kommer oftas från olika elkablar som man skalar av gummit ifrån, gjorde i varje fall det förr och jag vet inte om det används andra "källor" numera. Är inte direkt miljövänligt och man fick (får?) inte lägga det hur som helst. Har haft det som underlag i skrittmaskin och det var kanon. Behövde dock vattnas ordentligt på sommaren och på vintern bildar snö och is klumpar men dessa brukar hästarna ganska snabbt trampa sönder. En kompis har ridit på gummiflisbana och tyckte att det var okej men en aning tung. En annan kompis har nämnt något om "miljövänligt gummiflis" men jag har inte hunnit kolla upp det ännu.

Gazira: Håller med, dammar en del och sliter verkligen av lasyrlagret på hovarna.

Axel: Hur gör ni med kvistflisen efter ett par år? Den förmultnar ju och behöver oftast bytas ut och/eller förnyas efter ett par år.
 
Sv: Paddex och stenmjöl...

Hmmm, jag har precis anlagt en paddex ridbanan 22x45m MED frakt kostade det ca:83 000 kr och jag bor i skåne. kolla med din återförsäljare igen så det verkligen är rätt.

Har bara haft min bana i i vecka och jag är nöjd.
 
Sv: Paddex och stenmjöl...

Där jag har min häst finns det paddex. Jag är måttligt förtjust över det. Är det inte ordentligt vattnat och kört blir det stenhårt och stumt och extremt dammigt. Man sitter som i en dimma... Jag har kollat runt lite på underlag eftersom de ska bygga en ny ridbana. Helst av allt hade jag velat ha den där ljusa sanden som jag inte vet vad den heter... Men halkade in på TerraTex hemsida efter tips här på Buke. I ridhuset som jag kör till finns det nåt liknande TerraTex som jag gillar skarpt! Blir aldrig halt men möjligen lite stumt om det inte körs. Vet inte om det är stor prisskillnad på paddex och terratex?

En annan sak med paddexen som retar mig är att det låter så mycket när man rider på det, jag hör ju inte vad jag själv tänker!
 
Sv: Paddex och stenmjöl...

jag gillar paddex, tycker det ger en lagom svikt, jag vill ha lite fastar underlag när jag rider. Men visst dammar det.

Fiorano > så mkt låter det inte, fast jag tyckert det är bra, hör takten så mkt bättre då.
 
Sv: Paddex och stenmjöl...

Gillar inte alls paddexen! Vid varmt och torrt väder blir den hård och kräver mycket harvning. Dammar nått otroligt om den inte vattnas, kräver då rejält med vatten! Våran bana har haft svårt att sätta sig ordentligt, paddexen liksom bara glider omkring trots att banan är anlagd efter alla konstens regler. Vis mycket regn blir banan däremot lätt ljup och sank på vissa ställen....så NEJ gillar inte paddex, har nog inte knappt ridit på nån paddexbanan som jag gillar!


Hästen gillar inte riktigt heller underlaget, blir för stumt!
 

Liknande trådar

Anläggning Börjar bli dags att toppa upp underlaget på min ridbana. Har paddex där men av många orsaker kommer jag ej fylla på mer paddex, så det...
Svar
7
· Visningar
2 532
Senast: Centaur
·
Äldre Kunde vara intressant att höra lite vad ni tror att det kommer att gå på att anlägga en grusad parkeringsplats. Jag väntar på...
Svar
16
· Visningar
1 351
Senast: dpmatte
·
J
Anläggning Tanken är att vi till nästa vår ska göra en ny och större ridbana (30x60). Jag har funderat lite på vilket underlag som är lämpligt? Har...
Svar
19
· Visningar
3 863
Senast: NilaD
·
Anläggning Håller på att göra en ridbana. Har grävt och jämnat till marken, dränerat med rör och singel, sedan markduk och på den stenmjöl av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
39 725
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp