Padd till bomöst

Sv: Padd till bomöst

Tycker att torsion ser ut som hööks eller så i uppbyggnaden..? Men jag vet inte exakt hur stadig den är. Ser ut som om den glider, men som sagt har jag inte testat. Är inte insatt i den modellen sadlar egentligen.
Vet inte på vilket sätt de skiljer sig från t.ex. hööks? Utom priset och antagligen kvaliteten..men rent praktiskt då. Går koppjärnet längre ner längs sidorna eller...? Vad gör att de glider sämre? Upplys mig :)

Skillnaden ligger i att billiga bomlösa är sladdrigare. Dom är alltså mjukare, har tunnare läder och är inte uppbyggda på något sätt. I princip är det fram och bakvalv i trä/plast/glasfiber och en liten skinnbit och thats it. Barefoot går att vika ihop till ett litet paket utan problem, det kan man inte göra med Torsion, de är mkt mer rejäla.
Frampommeln ser väl likadan ut, det är ju inte som på Startrekk att den går ner en liten bit längs sidan på hästen och kan ändras. Frampommeln är fast och kan tas ut för att ersättas med t.ex. ull eller nåt annat, men kan inte göras bredare.

Jag bor inte långt ifrån dig, så har du vägarna förbi är det bara att säga till så kan du få prova min Torsion! ;)

Ta med den om du ska till helsingborg :angel:
Kanske när jag skaffat ny bil och fått ordning på ekonomin:P

Du sa i en annan tråd att även ''hårda bomlösa måste passas till lika mycket som bomsadlar''. Hur menar du? Bomvidden måste så klart anpassas, men själva ''böjningen'' (om den är rak eller skålad, typ) anpassar sig väl rätt snabbt? Vad mer ska anpassas? (inte så inne på den biten. Kan ju se om en sadel ligger hyfsat, känna om den glider etc, men har inte provat in en hårdare bomlös själv.)

Det är ju precis som med en bomsadel, dvs sadeln måste följa hästens rygg bra under arbete, inte vara för svängd, för rak eller för lång.
StarTrekk t.ex. är såpass hård så ifall den anpassar sig efter hästen tar det ett tag (tills sadeln är inriden) På Startrekk kan man ju också flytta bossorna på en del modeller, och även det kan ju vara rätt så svårt att få det att funka. Sedan får inte sadeln vara för lång heller (vissa tillverkare kan korta ner sadlarna, men vissa gör ju inte såna specialbeställningar)
Allt kan alltså inte anpassas på de hårda bomlösa sadlarna. Många (de flesta) hårda bomlösa har också latexpaneler, då kan ju inte ens stoppningen anpassas. Om jag minns rätt har de tagit bort ullstoppning hos Startrekk också och alltså är det bara bomvidd och placeringen av panelerna (hos vissa modeller) som kan anpassas, allt annat måste ju passa från början sas.

Med en mjuk bomlös finns det i princip inget som kan anpassas, mer än att man kan plocka ut frampommeln om man vill. Däremot formar den sig mer efter hästen och därmed behövs inte så många justeringar som t.ex. bomsadlar och hårda bomlösa kräver.
Men sen finns det ju givetvis hästar som inte gillar mjuka bomlösa, och det finns ryttare som inte gillar det heller. Därför måste man ju prova sig fram även vid bomlösa så man hittar nåt som både häst och ryttare trivs med.

Jo, längden då.
Men startrekken trycks ju ner under ryttarens tyngd även om den är ''hård''. Den ligger ju inte som en bro över ryggen på hästen... Förstår inte riktigt varför stoppningen i panelerna ska anpassas heller när själva sadeln lägger/formar sig efter hästens rygg...
Panelerna är kluriga, synd att många lägger dem fel.

De mjuka bomlösa verkar knappt fördela vikten öht. Det hade iofs inte stört mig alls om det inte var för att de har stigläder som vikten inte heller fördelas från. Kan man vika en sadel på mitten, ser jag inte hur den kan fördela vikt.

Därför att ST är ju inte så mjuk at den formar sig perfekt efter hästen. Precis som med bomsadlar kan man behöva fylla på stoppning lite här och var för att få det perfekt. Det går ju att lösa det med div paddar och handdukar vid bomlösa, men det bästa är ju såklart att man kan göra det med bossorna (blir bättre då)

Problemet med Startrekk behöver inte vara att den lägger sig som en bro på ryggen, för min del var problemet att den var alldeles för böjd! Den var väldigt formfast och det gick inte för fem öre. När den inte hade format sig det minsta efter 2 ridturer så gav jag upp.

Som jag har skrivit: mjuka bomlösa är inte lika tryckfördelande som en perfekt passande bomsadel, men ingen bomlös sadel är det. Och för att få en bättre tryckfördelning så använder man pad under sadeln som fördelar trycket. Har man dessutom en mjuk bomlös av bra kvalitet så blir tryckfördelningen ok iom att de är mer uppbyggda än de billigaste från Hööks.
Jag har ridit distans i mina i ett par år nu och på somrarna rider jag 5 milsturer iaf 3 ggr i veckan. Blir det mkt lättridning och jag tar stöd i stigbyglarna istället för att avlasta tillräckligt med låren blir det ett område runt stiglädrerna som är torrt efter ca 3-4 timmars ridning (alltså är det ett ökat tryck där) Men det handlar helt enkelt om teknik. Hade jag orkat avlasta mer med låren hade de torra fläckarna förmodligen inte uppkommit.

Och med tanke på hur min häst ser ut i ryggen har han knappast tagit skada av den bomlösa, tvärtom.
Sedan är det ju också så att teoretiskt sett kan man faktiskt vika ST på mitten också. Bomsadlar av bra kvalitet har också en rätt så flexande bom. (vissa bomsadlar är betydligt mer flexande än vad ST är)

Men som sagt: Vill du prova min Torsion så är du så välkommen så!

Funderar vilken bomlös från Börjes ni pratar om egentligen? Jag har den röda Freemax från dom och den är absolut inte sladdrig tycker jag, finns inte en chans att man skulle kunna vika ihop den.
Stadigare än vad min bomsadel var och det var inget skräp det heller.
Hästen ser slät och fin ut över ryggen när man sadlar av också så det tar jag som att den passar också. Den glider lite när man hoppar upp men är stadig annars.
Har börjat med börjes padden, den är tjock men hittills tycker jag den funkat överaskande bra med tanke på priset. Jag är ganska lätt också så den får duga tills jag bestämt mig vilken dyrare padd som är värd att satsa på.
Hööks bomlösa håller jag dock med om inte är nåt att hänga i julgranen och padden känns som den kan göra mer skada än nytta:crazy:

Jo, längden då.
Men startrekken trycks ju ner under ryttarens tyngd även om den är ''hård''. Den ligger ju inte som en bro över ryggen på hästen... Förstår inte riktigt varför stoppningen i panelerna ska anpassas heller när själva sadeln lägger/formar sig efter hästens rygg...
Panelerna är kluriga, synd att många lägger dem fel.

De mjuka bomlösa verkar knappt fördela vikten öht. Det hade iofs inte stört mig alls om det inte var för att de har stigläder som vikten inte heller fördelas från. Kan man vika en sadel på mitten, ser jag inte hur den kan fördela vikt.

KL
Panelerna är kluriga!? Intressant och höra en åsikt om hur de skall ligga!!!! Eller snarare hur lägger du dem och VARFÖR.

FPL(får snart hem min)

Har börjat med börjes padden, den är tjock men hittills tycker jag den funkat överaskande bra med tanke på priset. Jag är ganska lätt också så den får duga tills jag bestämt mig vilken dyrare padd som är värd att satsa på.
:

Jag köpte en börjes padd. Helt värdelös. Jag har en torsion. Iläggen gick sönder när jag tog ur dem för att tvätta.
Köpte nu i danmark en HAF-padd. Helt plötsligt glider inte min sadel någonting. Den bästa padd jag hittills haft. Jag som funderat över att köpa ny sadel. Kanske räcker det med ett gäng bra paddar i olika färger?!
Sadeln har alltid glidit runt lite och jag har haft olika långa läder. Nu var jag tvungen att ordna läderna så att de blev lika långa. Plus att sadeln ligger där den ligger! Wow

Jag har aldrig lagt dit dem.. >_> Använder min ridlärares sadel, än så länge, så det är hon som sköter det. Men de ska väl, som på alla sadlar, ligga så att de ger ryggradsfrihet utan att ha för långt mellan sig.
Vi/hon håller på att ta fram en annan sadel, också bomlös spansk. Den kommer ha fasta paneler just för att folk gärna sätter dem fel.

Vad är det som folk gärna gör fel med panelerna?
Sitter de för nära, för långt isär, bakofram, på sned, eller vad?
// Linda

Det vet inte jag:P Det är min ridinstruktör som säger att folk lägger dem fel. Jag har aldrig kollat på hur folk lägger dem...
Det är hon som konstruerat den nya sadeln, jag har bara ritat utseendet..

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det nån härinne som varit i kontakt med jourhavande präst? Hur var det? Kändes det som det gav nåt? Är inte troende och tvekar även...
2
Svar
26
· Visningar
2 064
Senast: nullo-modo
·
Samhälle Jag undrar om nån har nån bra idé på hur man kan komma runt förvalt utlämningsställe när man beställer grejer på nätet? Jag bor mitt...
2
Svar
21
· Visningar
1 548
Senast: MiaMia
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
774
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur