Padd till bomöst

P

Passion

Nån som har tips på bra padd..De jag hittat är ju så himla tjocka och varma..såg nån på Torsion men de är ju väldigt dyra..nån som kanske vet nåt annat? eller vad har ni andra för nåt under sadeln?

Sv: Padd till bomöst

de ska vara tjocka av en anledning! tar du tunnare så är risken att hästen får grymt ont i ryggen!

Skaffa en bomlös som inte behöver specialpadd utan har paneler på sadeln istället.
Min erfarenhet är att de ligger bättre, ger bättre sits och inte glider vilket de andra ''soffkudde varianterna'' gjort, trots hårt spända sadelgjrdar och passande ''hård-delar.

Vilken sadel har du nu?

Jag har ett vanligt shabrak till sadeln jag använder. (star trekk espaniola)

jo fast jag menar inte inläggen..utan själva vojlocken..har sett en som är jättebra och ventilerande men hittar inte vart att köpa sån!

de ska vara tjocka av en anledning! tar du tunnare så är risken att hästen får grymt ont i ryggen!

jag har bomlösa som måste ha paddar, de har aldrig glidit!

om de passar så glider de inte :laugh:

Själva fodralet kan du ju göra själv om du vill men iläggen är viktiga. Så tjocka ilägg ska du ha men själva fodralet kan du fixa tunnare om du vill.
Jag själv har två Skito. Den gamla är 9år och håller fortfarande.
// Linda

jo fast jag har redan en sadel..jag har knights..Det är en lite ventilerande padd jag är ute efter..Paden jag har är från börjes och den är så tät och tjock.
Skaffa en bomlös som inte behöver specialpadd utan har paneler på sadeln istället.
Min erfarenhet är att de ligger bättre, ger bättre sits och inte glider vilket de andra ''soffkudde varianterna'' gjort, trots hårt spända sadelgjrdar och passande ''hård-delar.

Vilken sadel har du nu?

Jag har ett vanligt shabrak till sadeln jag använder. (star trekk espaniola)

ja jsut det det är själva fodralet jag är ute efter nåt annat lite tunnare..vart hittar man Skito då?=)
Själva fodralet kan du ju göra själv om du vill men iläggen är viktiga. Så tjocka ilägg ska du ha men själva fodralet kan du fixa tunnare om du vill.
Jag själv har två Skito. Den gamla är 9år och håller fortfarande.
// Linda

jag har bomlösa som måste ha paddar, de har aldrig glidit!

om de passar så glider de inte :laugh:

Ska jag leta upp alla annonser som säger ''passar alla hästar, glider inte''? :3
Koppjärnet var rätt storlek. Jag hade tillhörande padd. Sadelgjorden spänd 3ggr. Passade varken den runda eller den smala hästen i sådana fall eftersom den gled på bägge oavsett vilket koppjärn som satt i.
Jo visst. *fnys*

De dyrare varianterna kanske är något bättre, men jag skulle inte använda en soffkudde bomlös igen om jag så fick betalt.
Däremot älskar jag de bomlösa jag provat med paneler under.

men det är ju det som är grejen, alla bomlösa passar inte alla hästar, glider den så passar den inte.

och sen skulle jag inte kalla mina sadlar soffkuddar då de är stabila, den ena är så stabil att de bomsadlar jag har suttit i kan slänga sig i väggen! Torsionen är dock lite mer lik en vanlig sadel.

sen är det är ganska stor skillnad på en sadel som kostar 15 000:- och en som kostar 4000:- ellerhur? man får vad man betalar för

Jag pratar bara om just soffkuddevarianterna. De jag sett som behöver padd har varit just soffkuddevarianter, som hööks och börjes. Vet ärligt talat inte hur torsionen är, men en sadel med ordentliga paneler måste ju sitta stabilare än en som har penelerna (inläggen) på ett ''löst lager'' (shabrak sitter ju fast i sadeln men inte på samma sätt), tycker jag rent teoretiskt.

Och när det står tydligt i annonserna, från företag, att de passar alla hästar känner jag att jag vill varna folk för att det inte stämmer. Eller, passar gör de ju, de ligger ju rätt (med rätt koppjärn), och jämnt över ryggen. Men gled iaf, för mycket lite dessutom.

Är inte alls emot bomlöst, rider själv i bomlöst, men jag föredrar bomlösa med riktiga paneler, som ser ut som sadlar. Det finns säkert sådana med som inte är bra (har sett en del snedsydda t.ex.), men generellt sett.

då menar du lågprismärkena.

om du inte har erfarenhet av de andra (dyra) märkena så kan du ju inte komentera dem, ellerhur?

mina (torsion och sportsaddle) är stadiga, sportsaddeln framförallt! jag kan knappt rida i vanlig längre då min balans har blivit så dålig eftersom den ger så mkt stöd och hjälp!

padden fäster du på sadeln, och den glider INTE, det träligaste med det är om man har fått padden snett till förhållande till sadeln så kan man inte dra den tillrätta, det är bara att sitta av och sadla om, för nåt annat går inte!

vill du däremot skaffa dig erfarenhet om just dessa modeller så är du välkommen att komma hit o prova!:idea:

Du bor för långt bort, annars hade jag gärna provat. Jag vill ha erfarenhet av allt, speciellt det jag är skeptisk till. Fast på en lugn häst.. vill inte krossa handleden igen. :crazy:

Det jag kommenterar är egenligen de billiga (om du orkar får du gärna gå igenom mina gamla inlägg om bomlösa..i 99% står det ''billiga bomlösa'' tydligt i inläggen) men generaliserar till ''soffkudde varianterna'' ibland.

Blir både rädd och ledsen för så många verkar falla i samma fälla som jag gjorde, och tänka att ''den är billig, så kvaliteten är säkert inte så bra, men den är ju bomlös så den skadar inte hästen iaf''..man tror ju inte att kvaliteten ska vara dålig på ett sätt som gör sadeln farlig, snarare att den ska slitas ut snabbare eller nåt, eller kanske mindre lämpad till tävlingar eller ''hård'' ansträgning..... Marknadsföringen är ju också helt galen.

Tycker att torsion ser ut som hööks eller så i uppbyggnaden..? Men jag vet inte exakt hur stadig den är. Ser ut som om den glider, men som sagt har jag inte testat. Är inte insatt i den modellen sadlar egentligen.
Sportsaddle, är det någon westernvariant? *googlar*
Vet inte på vilket sätt de skiljer sig från t.ex. hööks? Utom priset och antagligen kvaliteten..men rent praktiskt då. Går koppjärnet längre ner längs sidorna eller...? Vad gör att de glider sämre? Upplys mig :)

Men all ära för BRA bomlösa, vet inte vad jag gjort utan star trekken som jag får låna från min instruktör tills vidare.

skillnaderna vet jag inte, har bara kännt på börjes fort i en affär, men den känns sladdrigare medans torsionen inte är sladdrig... torsionen behöver ju inte ha åt framvalv eller bakvalv, de går att ta ut om man vill, de är bara till för att ge lite stadga.

och sportsaddeln är det absolut inte! Jag hoppar upp från marken utan problem, visst kan den glida nån cm då, men det gör ju bomsadlarna med! jag antar att du har hittat tillverkarens hemsida (i usa) så där lär du ju ha läst en hel del!

men har du vägarna förbi nån gång så hör av dig! de är alltid kul att utbyta erfarenheter, vem vet de kanske inte är så stadiga som jag tror? men det känns ju som det iaf!

Kommer du förbi helsingborgsområdet får du gärna prova star trekken :P Om du inte redan har det förståss.. och om jag har den. x) Den är ju inte min..

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det nån härinne som varit i kontakt med jourhavande präst? Hur var det? Kändes det som det gav nåt? Är inte troende och tvekar även...
2
Svar
26
· Visningar
2 064
Senast: nullo-modo
·
Samhälle Jag undrar om nån har nån bra idé på hur man kan komma runt förvalt utlämningsställe när man beställer grejer på nätet? Jag bor mitt...
2
Svar
21
· Visningar
1 548
Senast: MiaMia
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
774
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur