Padd eller filt?

C

_carro_

Hej!
Jag ska köpa en westensadel och tänkte kolla lite mer er vad ni anser om att man bara har filt under sadlen eller om man måste ha en tjock padd under?

Vore tacksam för snabbt svar. om någon har ett westernträns för billig peng skicka ett PM

Sv: Padd eller filt?

Du ska ha både pad och filt:), inte bara filt. Om du vill paden överst eller underst avgör du själv. Enligt vissa ligger alltid filten närmast hästen, men andra har den över för att variera padens utseende:laugh:

Jag använder filt och pad, filten närmast hästen sedan paden och sadeln. Däremot till neoprenpaden har jag ingen filt alls utan bara pad. Westernsadlar är ju bara "stoppade/fodrade" med ull under och behöver en pad, så att bara använda bara filt är helt förkastligt.

Senast ändrad:

Jag brukar rida med endast en tjock ull-pad till vardags,
och på tävling har jag en lite finare filt över en pad.

Om du använder en neoprenpad :eek: är det ju ännu större anledning till att ha en filt under paden än om det varit en ullpad, så nu får du nog ta dej en funderare!

Eftersom det är enklare att tvätta en filt än en pad så lägger den smarte filten närmast hästen, den korkade lägger paden underst! :D

Om du använder en neoprenpad :eek: är det ju ännu större anledning till att ha en filt under paden än om det varit en ullpad, så nu får du nog ta dej en funderare!

Har aldrig haft problem med skav om det är det du menar? Nu använder jag nog mest min ullpad med filt under ändå i och för sig.

Senast ändrad:

Har aldrig haft problem med skav om det är det du menar? Nu använder jag nog mest min ullpad med filt under ändå i och för sig.
Vad skulle du föredra närmast kroppen en varm dag: En dykardräkt av neopren eller ett ullfrotteställ?

Just därför använder jag inte neoprenpad så ofta, :crazy: men ska tänka till och ha filt under när jag använder den. Du har en poäng där!!!!!

Just därför använder jag inte neoprenpad så ofta, :crazy: men ska tänka till och ha filt under när jag använder den. Du har en poäng där!!!!!
En gång trodde jag att jag hade fel - men det var ett misstag! ;) Neoprenpaddarna varken andas eller absorberar fukt som ull, men folk använder dom för dom är lätta att rengöra - och skiter fullständigt i hur hästen har det. Dra på dej en våtdräkt (neoprengummi) på kroppen o känn hur det känns sen du joggat dej svettig, en 45 minuter - 1 tim så där! Ett normalt ridpass på plan.

Hej
Jag har fått rådet att man ska lägga padden / filten mot en vägg och trycka hårt med sin armbåge mot. Om det känns obehagligt ska man ha tjockare. Min padd är ca 3 cm tjock. Sen kan man ju inte ha hur tjockt som helst hller men det fattar du/ni säkert:rofl:
/ C

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 618
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
451
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka