Pad vid hoppning?

ponny143

Trådstartare
Hej! Jag har en fårskinnspad (äkta) under hoppsadeln som är lite för vid, men den bara åker fram när man hoppar (kan bero på att den är lite för lång?). Förut använde jag en teddypad som sitter blixtstilla, och den har ju inga stroppar ens. Så frågan är den om jag kan ha teddypadden fastän vissa säger att de inte är bra? Fördelar teddypadden inget tryck alls och har de ingen stötdämpade effekt? Hur? Tänker mig att det skulle vara skönt mot hästen, men har läst mycket negativa kommentarer. Vill ju all the best for my horse ofc. :)

Om sadeln är för vid och för lång kommer den inte passa hästen oavsett vilken pad du har under. Eller menar du att fårskinnspaden är för lång? De finns i olika storlekar isåfall.

Det har gjorts någon undersökning på hur olika padar påverkar trycket från sadeln. Teddypad hade väl ingen eller negativ effekt, vill jag minnas.

Om sadeln är för vid och för lång kommer den inte passa hästen oavsett vilken pad du har under. Eller menar du att fårskinnspaden är för lång? De finns i olika storlekar isåfall.

Det har gjorts någon undersökning på hur olika padar påverkar trycket från sadeln. Teddypad hade väl ingen eller negativ effekt, vill jag minnas.
Oj, menade så klart fårskinnspaden ;)

Men om en sadel som är lite för vid, så fungerar teddypad som utfyllnad väl?

Man brukar endast anvanda padd som utfyllnad nar man musklar en hast, da sadeln kan vara lite vid men passar bra med muskler.
Dock bor du inte anvanda en padd som en permanent losning.

Man brukar endast anvanda padd som utfyllnad nar man musklar en hast, da sadeln kan vara lite vid men passar bra med muskler.
Dock bor du inte anvanda en padd som en permanent losning.
Nästan "alla" har ju fårskinnspad under hoppsadeln permanent, och provar då ut den men en vidare sadel för att det inte ska bli för trångt, vad jag har hört?

Nästan "alla" har ju fårskinnspad under hoppsadeln permanent, och provar då ut den men en vidare sadel för att det inte ska bli för trångt, vad jag har hört?

Jo, jag vet. Men man bor inte ha det.
Det ar bara nagot som har blivit populart, typ som pessoa betten var. Alla skulle ha dom annars kunde man inte rida.

En sadel ska ligga bra utan någonting under, det ska inte behövas varken paddar eller utfyllnad. Enda gången man kan/bör använda sig av paddar är under uppbyggnad av muskler vilket innebär begränsade tidsperioder och när man vet VARFÖR man använder det. Bara för att "alla" gör någonting blir det absolut inte bra eller rätt, man ska veta själv varför man gör någonting och man ska vara påläst och informerad om fördelar och nackdelar med den utrustning man använder.

Jag fick ha fårskinnspadd under dressyrsadeln i början eftersom min häst låg "mitt emellan" två bomvidder och sadeln (märke+modell) passade mig och hästen i övrigt.

(hade väl egentligen ingen tanke om att hästen skulle bredda sig över manken eftersom hon såldes som 'igång' men breddat sig har hon gjort och jag har fått ta bort padden för att sadeln inte skall bli för smal)

Liknande trådar

Avel Holsteiner-blod och hopphästavel generellt. Klipper in den här och länkar. Den är lång. “You can only sell one thing – the...
2
Svar
21
· Visningar
2 711
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025