Pad som fyller ut i fram?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Saril
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 7 999
S

Saril

Hade ut sadelprovaren förra veckan och hon tyckte att jag skulle ha någon slags pad under framvalvet för att min sadel (en Trekker master bomlös) ska ligga optimalt. Fick provrida med en filtbit (ca 1,5 dm bred, ett par cm tjock och kanske 40-50 cm lång), som då lades över manken mellan sadeln och schabraket.

Så min fråga är om det finns det någon riktig pad som har samma funktion som den där filtbiten?

Sv: Pad som fyller ut i fram?

Googla korrektionspad.

Jag har en sån, med fårskinn. Ser ut som en vanlig pad men har insydda fickor där du kan stoppa i filt-inlägg, antingen i fram eller i bak beroende på vart du vill korrigera och lyfta :)
Tror tom att H**ks har en :)

ACAVALLO gel padd finns... har själv en som endast lyfter sadeln fram till min bomlösa sadel och den ligger mycket bra med den.
Lägger den mellan schabraket och sadeln fram.

+HotrodKitten

Varför köpa en pad för runt 1000 kr när man kan köpa ett järn för 250 kr

+HotrodKitten

Varför köpa en pad för runt 1000 kr när man kan köpa ett järn för 250 kr

Acavallos front raiser kostar 250-299kr... Brukar även finnas bättre begagnade ännu billigare..

Det är inte heller alltid som det smalare järnet är lösningen beroende på hästens exteriör.

Ska försöka svara alla på en gång... tyvärr är inte järnet utbytbart i den här sadeln, annars kanske det hade varit en bra ide. En korrektionspadd har jag, en Mattes. Använde den fram till nyligen, nu när hästen musklat sig lite blir sadeln för smal med fårskinnspad. Gelpaden och wintecpaden ska jag kika på, tack!

Kan också rekomendera ACAVALLOs front riser pad. Har dock den hela (gick på ca 600 kr) och har dne under schabraket. Så den både lyfte lite framtill och gör så att sadlen inte glider. Har dock en annan typ av sadel än vad du har men det är en bra pad iaf ;)

Verkar som din häst harl ite av samma problem som min, det hjälper inte med en smalare bom utan det är precis runt manken den är lite tunn. Med en smalare bom får inte resten plats (bogen osv).

Senast ändrad:

Kan också rekomendera ACAVALLOs front riser pad. Har dock den hela (gick på ca 600 kr) och har dne under schabraket. Så den både lyfte lite framtill och gör så att sadlen inte glider. Har dock en annan typ av sadel än vad du har men det är en bra pad iaf ;)

Verkar som din häst harl ite av samma problem som min, det hjälper inte med en smalare bom utan det är precis runt manken den är lite tunn. Med en smalare bom får inte resten plats (bogen osv).

Många som rekommenderat den padden nu, ska absolut kolla upp den!

Och ja, hon är väldigt tunn just runt manken. Jag hoppas ju på att även den ska muskla på sig, men det vet jag ju inte om den kommer göra det och hur mycket i så fall.

Min häst är musklad överallt utom just runt manken. Han har rätt hög smal manke vilket gör att alla sadlar sjunker ner på manken på honom då de är för vida precis där. I övrigt är de inte för vida och har jag en smalare bom får inte bogen och resten plats. Acavallo padden hjälper mig att komma tillrätta med problemet och sadlen får den utfyllnad den behöver precis runt manken så att den inte sjunker ner. Padden tar ingen annan plats så det blir inte för trångt runt resten.

Hittar inte hur tjock acavallopaden är, någon som har lust att mäta? och är det skillnad i tjocklek på den hela paden och den som bara har en front? De ser ju ganska olika ut på bild iaf..

edit: har kikat på lite bilder på wintecpaden också, den ser väldigt tjock ut! Kan ju inte ha något som gör resten av sadeln smalare.. Hur tjock är den?

Senast ändrad av en moderator:

Jag måste ha läst väldigt fel vad jag var helt säker på att TS hade en Star Trekk ;).

Men i vilket fall så har ju en filtbit exakt samma funktion som en dyr märkespad.

Jag måste ha läst väldigt fel vad jag var helt säker på att TS hade en Star Trekk ;).

Men i vilket fall så har ju en filtbit exakt samma funktion som en dyr märkespad.

Lätt hänt! ;)

Problemet med filtbiten är väl mest att det är svårt att få den att ligga still. Jag fick låna hem en tunn gel-"matta" som jag provade att ha filtbiten i så den inte ska glida, fungerade bra, men var ganska knöligt att få så den ligger rätt under sadeln.

Hittar inte hur tjock acavallopaden är, någon som har lust att mäta? och är det skillnad i tjocklek på den hela paden och den som bara har en front? De ser ju ganska olika ut på bild iaf..

Vet inte hur tjock front raisern är, men den trycks ju ihop ganska mkt när sadeln och ryttare sitter i så det blir ju inte lika mkt som det ser ut när man bara håller den i handen.

Själva padden är väldigt tunn. Den är tjockare runt manken, dock inte rätt över manken. Hänger du med? ;) men den är väldigt flexibel i "fastheten" eller hur man ska säga...den fyller bara upp runt manken.

Själva padden är väldigt tunn. Den är tjockare runt manken, dock inte rätt över manken. Hänger du med? ;) men den är väldigt flexibel i "fastheten" eller hur man ska säga...den fyller bara upp runt manken.

Tror jag hänger med! :D Får åka till hästsportbutiken i grannstaden nästa vecka och hoppas de har någonting så jag kan klämma och känna lite...

Tusen tack alla ni som svarar!

Liknande trådar

Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 292
Senast: Tossa90
·
Utrustning Vad har ni för erfarenheter av paddar som höjer fram vid manken? I dagsläget har jag en Trekker Master dressyr (bomlös sadel av...
Svar
2
· Visningar
1 067
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 601
Senast: videnlis
·
Utrustning Jag har en begagnad Freeform med pad på öppet köp. Har tyvärr inga bilder på sadeln på hästen pga jag inte har någon... 2
Svar
26
· Visningar
5 180
Senast: Maran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka