Sv: Packning på riktiga långdistansturer.
KL
Nu vill jag höra hur många som kom iväg på långritt i somras! :P
Får väl erkänna att jag tar det nästa sommar istället :P
Funderar återigen på packning så här på vintern när man bara kan planera :P ..
Vad behöver man för tappsko? En ny sko, ordentlig hovtång (sån där man drar ihop med som ser så skum ut xP) hammare och avbitare...? Kanske kan skippa hammaren om man har en bra avbitare/tång att slå med.. Och en kurs hos hovis för tappsko för att friska på lite. (tog tappskokompetens för några år sen i skolan)
Presenning (+ rep och piggar för simpelt regnskydd på natten) och sovsäck kan ligga ovanpå sadelväskorna, tandborste, myggmedel osv i det. Grimskaft med kloss för uppbindning - kan väl binda fast (för att inte skada) en ring i ett träd så att grimskaftet kan löpa som i en spilta? Nån som provat? En träkloss som ringen sitter i så att den tillåter grimskaftet att löpa ordentligt.. kan också ligga i presenning-sovsäck..
Mat.. chokolad och nåt som inte tar plats men är mättande.. kallskuret? Kanske ofräscht i sommarvärmen.. Inget som måste värmas, vill slippa gasolkök och att elde på sommaren... tja.. Hm. kan nog leva på mörkt bröd och vatten några dagar. x)
Vatten finns det gott om till hästen, två enlitersflaskor i vars en sadelväska till mig..kan säkert fylla på om jag rider förbi ett hus.
Eller kanske ska ta 4..
Glömt något viktigt nu?
Men det stora problemet är hö.. kan ju köra ut i förväg men då måste jag ju hålla mig till rätt rutt och får inte rida fel (ta med GPS? xD).. och riskerar att rådjur eller annat ätit upp det.
Att lasta det på hästen är ju nästan otänkbart.. alltför otympligt. Och inne i skogen finns ju inte mycket för en häst att beta, vågar väl inte låta dem äta upp alla löven :P
Hur mycket får man med sig framför sadeln? I egen ryggsäck? Kanske ta halv ranson eller nåt med sig och hoppas att många, korta matpauser på naturens goda under ritten täcker resten? Han äter ju max 7-8kg per natt hemma. fast för två dagar.. jag får nog inte ner 7 kg i en ryggsäck.. xD