Pablo 973 och Pontus

Lycanthrope

Trådstartare
Vad lämnar dessa hingstar för avkommor?
Pablo känner jag inte till direkt, däremot Pontus är väl en hingst av den äldre stammen som lämnar bra temperament?

Sv: Pablo 973 och Pontus

Vi har haft tre Pontus avkommor på ridskolan alla var urtrevliga hästar. Jag tävlade en av dessa i hoppning. Han hoppade med mycket fin teknik men hade kanske inte största kapaciteten. Jag har också träffat en e. Carriär som var e. Pontus som var mycket trevlig.

De Pablohästar jag träffat på har alla varit små. På åtminstånde en av dem har Pilotblodet slagit igenom med mycket temprament.

Okey :D

Det handlar om en valack e. Pablo ue. Pontus.
Supertemperament men är inte så gammal än så tekniken är svår att döma, löshoppar dock med bra teknik. :D

Alla avkommor till Pontus som jag träffat har haft väldigt trevligt temperament och varit stabila i huvudet. Nackdelen är att de varit lite tunga och lågställda.

Dels som nu många säger det underbara temperamentet, men ska tydligen även nedärva väldigt vackra huvud. Domaren till ridprovet till 3-års testet frågade innan hon ens kollat i papperna på min 3-åring om det fanns Pontus i stammen för hon tyckte hon hade ett typiskt vackert Pontus-huvud.

/Camilla

Jag hade ett Pontus-sto för rätt länge sedan. lågställd ja och lite ttungriden men hoppade enormt bra och ett gudagott temperament. Jag saknar henne fortfarande. Tog ett föl efter Bordeux som var precis lika trevlig.

Jag har ägt en pontus-avkomma själv och har haft hand om några utöver henne.
Samtliga har haft underbart temprament, vackra huvuden samt mycket bra benställningar.
Min egen var ganska lågställd men inte speciellt tung, två andra var lite tyngre och lågställda. Sen har jag haft hand om två som för tiden (detta var 15-20 år sedan) var riktigt moderna och högställda.
Dessa var en samling fina hästar som gick allt från medelsvår dressyr, till svår hoppning och fälttävlan. En har gett fina avkommor också.
Samtilga var fuxar med bläs och de har blivit ganska gamla även om de har använts frekvent (några lever än i dag)...
Mitt sto blev 26år, sen började ena carpus strula lite mycket.

Jag skulle gärna ta mig an ett sto med pontusblod i idag och avla på!
(Gärna ett med maratonblod också! Japp, gillar gammalt hederligt svenskt...)

Senast ändrad av en moderator:

Har ett sto på foder, till min dotter som läromästare, som är E: Pontus ue: Maraton. Hon är 17 år i år.
Hon är väldens mysigaste och snällaste häst. Pigg att rida och gör aldrig något dumt.
Utbildad och tävlad medelsvår dressyr och hade säkert kunnat gå högre i klasserna om hon inte fått en sparkskada som gjorde att fd ägarna valde att triangelmärka henne, tyvärr.

HeJ!

Träffat minst 3 pontushästar- alla ston.

Den första tävlade sm i dressyr (om jag inte minns fel- kan ha varit hennes andra) med min tränare, var iaf utbildad och gick alla "konsterna". Ett mycket känsligt sto, underbar att rida. Hon var dock hopplös som föl/unghäst- men det berodde tydligen på mamman..

De andra två var bara 4 år när jag träffade dom, om jag minns rätt. Den ena kan ha varit tre och då var de helsyskon, annars halv.. Vackert isabella var dom iaf. Lättlärda och trevliga individer!

Om jag inte minns fel hade vi en pontusavkomma på skolan också, gulbrun. Känslig och supertrevlig att rida- en klar favorit! Snäll och trevlig också.

Jag skulle inte tveka en dag över en pontushäst, om jag ville ha ett halvblod.

/ Lavinia

Red en häst efter Pablo, aldrig suttit på en häst med så mycket gång naturligt. Den var oriden och ganska illa riden, men rörde sig utav sjutton och jättebra i huvudet. Har sett några andra hästar e: Pablo, och av vad jag har sett så är de bra i huvudet och väldigt mjuka hästar. Hoppar även bra! =)

Tack!

Killen jag hittat är ju e, Pablo ue, Pontus.
Jättetrevligt temperament!
Ganska medel gångarter men hoppar bra!:banana:

Har ett sto som är e. Pontus som ska få ett föl nu i april :)
Det jag undrar är om någon har en bild på Pontus.. Vore roligt att se.

// Johanna

Hur hoppar man bra när man är halt på alla fyra?

Han är hoppad i samband med 3 årstestet då han var hos beridare och även löshoppad innan han åkte iväg på foder.
Jag har löshoppat honom här också och tränaren tyckte det såg jättefint ut.
Han har inte visat minsta tecken på hälta förutom vid böjprovet.

Bara för att han visade hälta på böjprov nu så betyder det ju inte att han alltid vart/är halt.

Senast ändrad:

Bara för att hästen markera på böjprov betyder inte att den är halt initialt.

Finns massor med hästar som inte går igenom böjprov men hoppar helt utan problem det finns tom svårklasshästar som aldrig någonsin gått igenom ett böjprov men ändå klara av att gå på högnivå och uppenbarligen har de inte ont mer än vid just böjprovet.

*kl*

Glömde att där jag hade min häst uppstallad tidigare så var det en kille som hade en Pontus avkomma och den var precis som de andra snäll och trygg häst. När han sedan avlivade denna så köpte han en ny Pontus avkomma som var en kopia av den gamla den var också Fux med bläs.

Tack för bilden..:) om någon mer vet ngn bild så vill jag gärna se fler.

Är det bara min häst som är efter Pontus som blivit brun med stjärn? ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 919
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 339
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
839
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!
  • Kattbilder #10