Paaanik....

K

Krizz

Skit oxå..Hösilaget har 63g smältbart råprotein/kg och har en ts-halt på 69%
Enligt mina foderstatsberäkningar så ska min 7-åring på 1.60 i manken, 487kg ha endast 6.5kg av detta hösilage om dagen annars kommer han bli jätteseg och jättetjock då proteinvärdet blir för högt. Han får 20%mer protein än vad han ska ha med den foderstaten..
Då äter han 0.4kg betfor, hösilage, ska fösöka tvinga i han 1kg halm:crazy: , 0.2kg olja eller ngt sånt å 75g krafft miner vit.

Nu till frågan då..
Vad kan jag göra för att få i honom mer grovfoder?, kan ju alltid ge mer halm men kan man utesluta hösilaget vid ett mål å bara ge halm..annars tror jag inte han äter de..:crazy: ?

Jag vill ju helst att han ska ha ngt att tugga på jämt..men d blir ju svårt då han är hyfsat kräsen av sig...
va trött man blir på såna här dilemman, vet verkligen inte va ja ska ta mig till...:(
Tacksam för ALLA svar!:bow: :bow:

Sv: Paaanik....

Hur mkt mj innehåller hösilaget?

Överskott av protein som kommer från grovfodret är absolut ingen fara att ge. 6,5 kg motsvarar bara drygt 4 kg så helt klart måste du ge mer grovfoder av nåt slag!
Med detta hösilage behöver du sannolikt inte ge kraftfoder alls, så jag skulle prova iaf att höja givan och se vad som händer. (Eller har du redan gjort det?)
Annars får du väl blanda ut med halm, om han nu äter det..
Eller har du möjlighet att köpa hö/hösilage md lite sämre värden att blanda ut med?
Men det skulle vara kul att veta mj-innehållet som sagt på hösilaget..

Går din häst på bete på somrarna och hur är han då? Seg då också?

Men om vi låtsas att silaget innehåller 7 MJ/kg foder, då ger 6,5 kg bara ca 45 MJ. Det kan knappast en häst på nästan 500 kg bli fet av!:confused: Det är ju vad en mindre ponny kan leva på, möjligen.

Du måste börja med att räkna på energibehovet, och ta proteinet i andra hand. Proteinöverskott är inte farligt så länge det kommer från grovfodret och inte är jättestort. Du kan nog ge det dubbla utan problem.

Men kolla först energiinnehållet i ditt foder, jag gav bara ett exempel.:)

TACK så mkt för era svar!:bow: :D
Energi låg på omkring 6.7 MJ/kg foder om ja inte minns fel...Protein, energikvoten är på 9,4g smrp/MJ normalt är runt 7 så det ät mkt överskott..för att tillgodose energibehovet kommer jag att ge olja..

Då det är skolans hösilage så har jag inte möjlighet att byta eller köpa ngt annat att späda ut det med..silon gick tydligen sönder och det som skulle bli kofoder blev hästfoder istället, tidigt skördat med HÖGT proteinvärde :o

Jag kan ju späda ut med halm men kan ja t.ex vid kvällsmålet ge endast halm då?..så att han inte kan välja mellan d å hösilage..för då äter han det inte..:cool:

Hästen är mkt energisk och pigg men är rädd att drygt 20% överskott av protein kommer göra honom fet..:crazy:
Tycker redan nu att hans kiss, efter en vecka invänjning av det nya fodret, luktar riktigt fränt som de gör när de får stora proteingivor:eek:

Din häst har ett underhållsbehov på ca 65 mj räknat på vikten. Lägg till för ridning, säg att du rider lätt ridning 1 tim/dag så hamnar du på ca 80 mj.(Har räknat lite slarvigt,men ungefär så) Mer om du rider hårt.

Du kan ju ge tex
9 kg hösilage
3 kg halm (Om du får i han såpass)
200 g betfor för att röra ner 2 dl olja

Ger 84 mj, 578 smrp, kvot 6,88.

Fast jag hade gett 12-13 kg av detta hösilage och kanske bara nån näve krubbskrammel om det varit min häst, överskott från grovfoder är som sagt inget att oroa sig för.
JAG hade varit överlyckilg över detta hösilage och låtit min häst trycka i sig så mkt hon orkade, men å andra sidan är hon inte speciellt lättfödd:angel:

Du skriver att du är rädd att din häst blir tjock, varför inte prova först?;)
Om hästen klarar att gå på bete utan att rulla fram som en tunna borde han även klara av detta hösilage.

Senast ändrad:

Ingen fara. Min lättfödda nordis (snuddan på bilden :love: ) i lätt arbete gick på hö med 75 g smrp och 8 mj förra året. Hon åt 8-9 kg, var hur fin som helst, inte det minsta tjock.
Blir hästen tjock - minska KRAFTfodret!

Mina islänningar tuggade i sig hösilage med 70 i smrp, de fick mellan 7-8 kg per dygn och TS låg på 66. Gav bara krubbskrammel, faktum är att så fina i kroppen som de blev av detta är länge sedan jag kan minnas. Annars har det varit ett evigt kämpande hålla foderstaten precis, och ändå kunde de svullna till i perioder.

Ett proteinöverskott gör inte hästen fet, tvärtom hästen kan riskera att falla ur om du inte öka den totala energigivan, MJ, eller sänker kvoten genom att ge ett energitätt, men proteinfattigt foder. Olja är det bästa i det fallet.
Som många sagt, proteinöverskott från grovfodret är ingen fara så länge det inte är jättestort och det största problemet där är egentligen att det tar så mycket energi att bryta ner proteinet att hästen blir för smal istället.

Ren konkret och handfast råd:
Börja med att ge såpass mycket hösilage att du täcker energibehovet för din häst. Skulle proteinvärdet bli åt skogen för högt, ta bort nåt kilo hösilage och ersätt det med lika stor vikt halm och eventuellt krafftfoder om det behövs (dvs om hästen blir för smal eller om du har ett bra kraftfoder som kan hjälpa till att sänka proteinkvoten).

Han får ju verkligen inte mkt kraftfoder, endast betfor om man nu klassar det som kraftfoder?! detta för att det är bra för magen och för att ha ngt att blanda i olja med..

Tack för ditt svar!

Jo det stämmer ju att proteinöverskott från grovfodret inte är ngt farligt men enligt foderstatsprogrammet har han ett proteinbehov på 390 om ja inte minns fel och ger jag en 8-9kg som jag hade hoppats på att han skulle kunna äta MINST så får han 40% minst i överskott..kan dom inte få fel på benen eller proteinknutar osv. av sånt eller är det bara att köra på? :crazy:
3kg Halm tror ja kanppast ja får i han möjligen om han får BARA det till kvällen- sista fodringen..då kan han inte välja på hösilage å halm..;)

Tack för ditt svar!
Som redan skrivet är hans proteinbehov på runt 390..om ja ska täcka energibehovet kommer han att få lite drygt 40% mer protein än vad han behöver..är det verkligen bra?

Tack för ditt svar!
Som redan skrivet är hans proteinbehov på runt 390..om ja ska täcka energibehovet kommer han att få lite drygt 40% mer protein än vad han behöver..är det verkligen bra?

Vad tror du han får i sig på bete? :angel: (Ledtråd - bra bete har en kvot mellan energi och protein på ca 12..)

Andas, det är ingen fara med proteinöverskott från grovfoder. Gläd dig istället åt att du har ett bra hösilage, och alla pengar du sparar på att inte behöva ge kraftfoder.

/Alexandra - med 9.1 i kvot på hösilaget och själaglad (fast jag inte behöver mer än 7 i kvot egentligen)

Ok..men hur mkt e det rimligt att ge då? Och hur mkt olja ska jag ge?
/krizz

Om du ger enligt Antiquas förslag, kanske minskar något på halmen och ökar lite på betforen, så får du ju en helt perfekt foderstat att utgå ifrån. Lägg till de mineraler som eventuellt behövs bara. Sen får du ju kika på hästen allteftersom, blir han för fet, minska ner oljan eller ta bort den, faller han ur, öka oljan eller lägg till ett annat kraftfoder med låg protein/MJ-kvot. Du har ju ett jättebra hösilage, du ska vara glad över det i år. De flesta dras med skithö och superlåga värden efter denna sommaren.

Tack för alla svar!
Enligt mina beräkningar på hippocampus så är hans energibehov (han skrittas bara ännu men kommer att gå lätt arbete inom en månad..) 61MJ...han kommer med 8kg hösilage få 62.7MJ
Proteinbehovet är på 367g han kommer att få 521g..
sen får ja förhoppningsvis i han 1kg halm
Sedan kommer han att få 60g krafft Miner Vit och 0.3kg betfor..Då tyckte hippocampus att d var OK..energi/protein kvoten är på 8g/MJ
Får väl öka på energimängden när han går som vanligt..;)
Men tack så mkt för alla svar!:bow: :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö jag har precis köpt ett sto, halvblod av den grövre typen på 3 år. hon är inte inriden men vi ska börja lite smått nu när hon fått känna...
Svar
3
· Visningar
1 380
Senast: pinky
·
H
Foder & Strö Vi har efter bråk med vår förra höleverantör så blev vi tvugna att köpa vårt hösilage från ett annat ställe. Vilket såklart innebär ny...
Svar
2
· Visningar
731
Senast: hailittoh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka