På väg till körträningen började hästlastbilen att brinna.

M

miamiamia

På väg till landslagsträning började hästlastbilen att brinna på motorvägen. Under lastbilen finns extra pack utrymme där vi lastar foder mm. Nu skulle vi vara borta på träning och tävl i 10dgr så där fanns nu 11 balar hö. Av någon anledning så har höt börjat att brinna. Vi såg rök på ena sidan av bilen och stannade. Började med att leta efter var det rök ifrån och när en lucka in till höt öppnades så brann det för fullt där. Hästen lastades ut mitt i trafiken på motorvägen. Vi började snabbt att ösa ut det brinnade höt utanför lastbilen då vi hade ca 200l disel i tanken. Som tur är så är lastbilen utrustad med TRE brandsläckare, en släckare räkte inte långt. När brandkåren kom så hade vi nästan släckt elden. Dom dränkte hela bilen och kollade med värme kamra att det inte brann i golv el väggar. Det otroliga med detta var att ingen skadades. Den ända skadan på lastbilen är att det är lite svett inne i packutrymmet och ett bakljus som fått lite för mycket vatten i sig. Min helt otroliga häst stog snällt i vägkanten trots fullt pådrad av polis och brandkår. Vi kunde efter en timme lasta in hästen och fortsätta färden till träningen.
Tänk på att ha med er brandsläkare det räddade vår lastbil, det hade blivit mycket allvarligare om diseln hade tagit eld.
/M

Sv: På väg till körträningen började hästlastbilen att brinna.

Näemen fy så hemskt! Vilken tur att det gick så bra och vilken snäll häst du har! Usch vad jag hade blivit rädd!!! Jag är en sån som alltid mal i huvudet "tänk om" också...

Köpa en trisslott kanske?

Å fy så otäckt!!!!
skönt att höra att allt gick bra, det är sånt här man inte tror händer ... konstig att det började brinna, kanske det blev för varmt i lastutrymmet där ni hade höet?!

nä usch det var inget roligt att höra. men hoppas att ni är ok -chocken brukar komma efteråt när man insett vad som hänt.
hoppas även att träningen gick bra!!

kram

Ja, igår var jag ganska trött när jag körde hem ifrån skåne. Macho fick stå hos Tomas tills på onsdag då det är dax för Flyinge tävlingen. Träningen gick jätte bra vi körde nya svårklass programmet 8an. Där är det 7 st enhands körningar även i ökad trav. Känns ganska svårt om man jämför med 7an. Men ändå lite kul att köra ett nytt program.
/M

Oj vad läskigt. :crazy: Men vilken tur att allt gick bra ändå och att hästen höll sig lugn.

Men hjälp :eek:
Vilken tur att allt gick bra och att du har en så snäll häst!

Liknande trådar

Äldre Jag drog igång en tvättmaskin, tog en sväng med hunden och hade just kommit hem och satt mig vid datorn (var annars) när det small till...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 209
Senast: Gabbi
·
M
Träning På väg till träning började hästlastbilen att brinna på motorvägen. Under lastbilen finns extra pack utrymme där vi lastar foder mm. Nu...
Svar
14
· Visningar
1 675
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama