På tok för höga värden på ensilaget....!

M

millec

Hej

Jag har ett ensilage som har jätte höga värden... Finns det någon som är insatt och har någon idé hur jag skulle kunna göra? Inser ju själv att jag typ kan ge 3-4 kg av ensilaget och sedan försöka köpa något hö m kassa värden..
Jag har ett dräktigt sto som snart går in i högdräktighet och ett sto som "bara går"..

Värdena:
Torrsubstans 52%
Råprotein 123
energi för nöt 10,9 = Mj 11 (ca)
effektiv råprotein 98 = Smbrp 98 (ca)
Kalcium 4,1
fosfor 2,7
magnesium 1,8

Jag har läst lite i tidigare trådar och förstår att det inte skiljer sig så mkt med värdena när det är räknat på nöt/häst.

Hur hade ni gjort????:confused:

Sv: På tok för höga värden på ensilaget....!

Nej, det skiljer inte speciellt mycket mellan häst och nöt i analys. Vad gör väl det om du har ett grovfoder med bra värden egentligen ?? Vad exakt är du orolig för då det gäller dina hästar och detta grovfoder ?

Har de lätt för att blir riktigt feta är det klart att du får skära ner, då kan du ju ge så behovet av energi och smrp precis täcks och ge mer ts i form av hamlm kanske.. Men ett högdräktigt sto borde väl må finfint av detta? Slippa ge en massa kraftfoder?

En fråga till, är värden per kg foder eller per kg ts? Om det är per kg ts är det ju itne alls särskilt högt. Rätt hög kvot, men det är ju bra, lättare och billigare att fodra upp energi änm protein. :)

Ge så mycket du behöver av hösilaget för att täcka energibehovet. Då vet du att även proteinbehovet är täckt - att det blir proteinöverskott behöver du inte fundera på alls, det är ofarligt när det kommer från grovfoder!
Avsluta med att checka av mineraltillförseln, ifall du behöver komplettera med mineraler eller inte. Du kan ge en mindre mängd ändå, för att garantera tillförseln av spårämnen, men det behöver inte vara så mkt.

Din analys ser ut ungerfär som min.
Jag är glad och tacksam för bra värden, allt blir så mycket lättare då, både med avelsstona, unghästarna och tävlingshästarna.

Överskott brukar inte ställa till något problem när det kommer från grovfoder.
Hästarna betar ju gräs med dessa värden under delar av sommaren och då ofta betydligt större mängd än vad vi fodrar.

Tack för svaren!

Ameo: jag visste inte att om proteinet kommer från grovfodret att det inte var någon fara! Jag såg bara dessa skyhöga värderna och fick inte ihop det när man går efter behov...

En tabbe har jag gjort oxå....såg nu att de värdena är beräknade på torrsubstans!!! Så nu ser det mkt bättre ut!

jag antar att värderna du skrivit är per kg TS? verkar väl vara ganska normala värden...

Ser att det är per kg Ts, då kommer du att vara tvungen att fodra på det högdräktiga stoet med något proteinfoder om det är ett halvblodsto eller ett sto av större ras. Tror inte att du får i henne så mkt grovfoder som hon behöver i slutet av dräktigheten.

SeagirlM och Tuvisen,

jo jag insåg att jag gjort en tabbe,...
hade inte någon koll på att det var torrsubstans....
Så nu blir det lite skillnad och jag kommer som du säger SeagirlM att få öka på fodret på det dräktiga stoet.

Smb.rp blir 43,8/ kg foder och energin 5,8 om man räknar om för häst och per kg/foder.

Jag har lite de problemet att mitt silage är galet bra, min häst blir tjock av fri tillgång på det och ska nu dra ner på silaget så att det täcker allt de hästen behöver och sen ska jag ersätta de förlorade silaget med halm istället, då får hästen nåt att tugga på och blir inte fet.

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 086
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 637
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Jag har lust att gräva ner mig nånstans efter att ha räknat mer noggrannt på min höanalys. Värdena är som följer. Torrsubstans 84%...
Svar
1
· Visningar
786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar