På tok för högt selen!!!!! Snabba svar tack!

Man ska även komma ihåg att förgiftningsrisken är beroende på selenkälla. Selenjäst har störst förgiftningsrisk, därefter natriumselenit och minst risk är det med selen i grovfoder. Detta beror på att en del av selenet i grovfoder kan vara bundet vid icke fermenterbara fibrer och detta selen är då inte tillgängligt för hästen.

I de studier som är gjorda har man använt natriumselenit. Så för att undvika akut selenförgiftning gäller max 2 mg/kg ts som natriumselenit och för att undvika kronisk selenförgiftning max 0,5 mg/kg ts som natriumselenit.

Med ledning av detta skulle man förmodligen kunna fodra med ett grovfoder med 0,7 mg selen per kg ts åtminstone under en kortare period. Man får dock hålla ögonen öppna för eventuella hov- och hårproblem.
 
Men det är väl inte så nyttigt med stort överskott hos häst?

Denna bla säger

"Se är i för höga doser kraftigt toxiskt och selenförgiftning är en risk i selenrika områden.
Symtom på förgiftning är slöhet, stelhet, håravfall och deformering av hovar/klövar
(McDonald et al., 2011)."


http://stud.epsilon.slu.se/4981/1/linder_s_121026.pdf

Inte så "bara" skulle jag tycka. På många foderprodukter står en varnande text om att överdrivet selenintag ÄR skadligt

Mer info, inte heller så nyttigt för människan enligt denna, vart finns din studie/utredning? Detta är den enda vettiga jag finner vid sökning på "selenförgiftning" där det dessutom framgår vid ungefärlig gräns selen kan bli skadligt..:
(bla varför det är rekommenderat att man ALLTID ska vara observant på hur mycket selen hästen får i sig TOTALT över dygnet med grovfoder, kraft och mineraltillsatser som även kan finnas i kraftfoderblandningen redan som många glömmer bort!)

http://www.helsinki.fi/mmtdk/opiskelijaksi/dokumentit/kemian artikkeli svenska2009.pdf

@ Dandylinn: Min selenutredning var endast intern så den är inte publicerad. Den syftade till att undersöka om det fans anledning att varna för för höga selenintag på människa, eftersom marginalerna var så pass stora gjordes inget.
Informationen från NRC 2007 som spaderÄss refererar till verkar vara det mest tillförlitliga. Jag läser den något annorlunda - de menar att det inte är motiverat att ge grovfoder med högre halt än 0.5 mg/kg pga risken för utbyte av svavel mot selen. Däremot är gränsen 2 mg/kg för toxicitet, och jag skulle tro att det rör sig om kronisk toxicitet, inte akut. Så att en halt I grovfoder på 0.7 mg/kg skulle ge problem verkar inte troligt, men däremot kan man ju ta bort andra selenkällor under tiden det höpartiet äts upp. Ett alternativt är också att köpa ett annat parti och blanda. Sverige är ju vanligen selenfattigt men med geografiska variationer.
 
Har nu hört från de som gjort analysen och de vill att de ska skicka in och analysera om provet. De tyckte det också det var märkligt. Nu har jag ju varken med häst eller hösilage att göra, så vi får se om de gör ny analys eller skaffar nytt hösilage.
 

Liknande trådar

C
Foder & Strö Hur skulle ni ha gjort om ni har ett "vanligt" hö med ganska högt kalcium (2.8g/kg) och fosforn (1.6g)och mg(1.0g.)? Jag har lite...
Svar
7
· Visningar
3 011
Senast: Carolrita
·
V
Foder & Strö Jag kanske är ute och seglar, men jag ser inte hur man ska kunna ge detta hösilage i rätt grovfodermängd och kunna rätta till kvoten...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: sova
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp