På tok för högt selen!!!!! Snabba svar tack!

Apollo

Trådstartare
Har aldrig varit med om detta, trodde alla grovfoder var typ selenfattiga.
Hjälper en tjej att räkna på foderstat. Hästen (halvblod, 600 kg) ska bara ha underhåll (skadad) och äter bara hösilage
Enligt analysen så är det 0.70 mg/kg Ts. Är detta normalt. Är det felskrivet?
När jag räknar (har program, PC-horse) så skjuter det så pass i höjden att det blir giftigt.
Har kollat sjuttioelva gånger att jag skrivit rätt.
Vad gör jag???
 
Enligt analysen så är det 0.70 mg/kg Ts. Är detta normalt. Är det felskrivet?

Är du säker på att det är selen som är analyserat. Man brukar nämligen aldrig analysera seleninnehållet i foder annat än i forskningssammanhang.

Du kanske förväxlar selen med svavel? Selen har den kemiska beteckningen Se och svavel S. Svavel brukar analyseras av svenska analysföretag.

Våra marker är mycket selenfattiga så det värde du anger är helt orimligt om marken inte är förgiftad av någon anledning, t.ex. kemisk anläggning i närheten.
 
Tycker också det verkar väldigt konstigt...?

Alla de gånger vi analyserat ligger det antingen precis på vad man anger som riktvärde eller så under..Det är nästan ingen idé att betala för den analysen för man får i regel alltid tillsätta, så lite brukar det vara
 
Nix har tittat rätt Selen Se.
Ha heller aldrig fått selen med i analysen.

Jag hade hört av mig till de som gjort analysen...kan ju hända att det blivit ett skrivfel, för det låter helt galet mycket

(många mineraltillsatser brukar väl inte ens ha så höga värden?)

0,2 mg per 100kg kroppsvikt har jag för mig är behovet iaf..så i ditt fall blir det galet mycket utöver när man börjar kika på att ha gångrat det med antal kg grovfoder..
 
Senast ändrad:
Jag utredde vid något tillfälle högt selenintag på människa. Inget att oroa sig för - det fanns lite kinesiska studier om förtjockade naglar..... Så även om hästar är annorlunda skulle jag inte oroa mig nämnvärt.
 
Jag utredde vid något tillfälle högt selenintag på människa. Inget att oroa sig för - det fanns lite kinesiska studier om förtjockade naglar..... Så även om hästar är annorlunda skulle jag inte oroa mig nämnvärt.

Men det är väl inte så nyttigt med stort överskott hos häst?

Denna bla säger

"Se är i för höga doser kraftigt toxiskt och selenförgiftning är en risk i selenrika områden.
Symtom på förgiftning är slöhet, stelhet, håravfall och deformering av hovar/klövar
(McDonald et al., 2011)."


http://stud.epsilon.slu.se/4981/1/linder_s_121026.pdf

Inte så "bara" skulle jag tycka. På många foderprodukter står en varnande text om att överdrivet selenintag ÄR skadligt

Mer info, inte heller så nyttigt för människan enligt denna, vart finns din studie/utredning? Detta är den enda vettiga jag finner vid sökning på "selenförgiftning" där det dessutom framgår vid ungefärlig gräns selen kan bli skadligt..:
(bla varför det är rekommenderat att man ALLTID ska vara observant på hur mycket selen hästen får i sig TOTALT över dygnet med grovfoder, kraft och mineraltillsatser som även kan finnas i kraftfoderblandningen redan som många glömmer bort!)

http://www.helsinki.fi/mmtdk/opiskelijaksi/dokumentit/kemian artikkeli svenska2009.pdf
 
Senast ändrad:
En häst på 600 kg behöver ju ca 1,2 kg ts x 6 = 7,2 kg ts = 5,04 mg och minimibehovet är 1,2.
4 ggr dosen ska inte vara några bekymmer. Har för mig att jag läst att det handlar om doser på 20 ggr behovet innan det blir giftigt men jag vill inte svära på det.
 
Jag har läst 15 ggr någonstans.

Skulle vara intressant o höra analysföretagets förklaring o om det stämmer så vart grovfodret är skördat :)
 
Minns ni vart ni läst?

Jag hittade nämligen inget mer vettigt material än det jag länkade.

Slutsatsen borde dock vara att selen inte ska varken under eller överkonsumeras.. Senaste vore dock bra om man hade en bra källa på vad som hör till skadligt
 
Har i alla fall ett svagt minne av att det står maxdos i en tabell. Kanske delade jag bara det värdet med min hästs behov o fick typ 15? Ska kolla vid tillfälle om inte minnet sviker :)
 
Svarar alla: Kommer ringa själv, fast det inte är min häst eller ens ger hösilaget, bara för att det verkar spännande att höra vad de säger.
Mitt program varnar i alla fall att det inte är bra och att det ligger på en giftig nivå om man ger detta under en längre period.
 
Den amerikanska fodernormen NRC 2007 anger maximal toleransgräns för selen till 2 mg/kg ts. Det aktuella grovfodret ligger under maxvärdet men jag har å andra sidan hästvänner i USA som har sett hovproblem och håravfall vid betydligt lägre selennivåer i foderstaten. Det finns m.a.o. anledning att vara försiktig med överdosering av selen.
 
Har fått tag på de som gjort analysen och hon var även hon konfunderad. Labbet hade gått hem så de hör av sig i morgon när hon fått veta mer.
 
Slu anger 5 mg/100 kg kroppsvikt som max och 0,2 som min. Mindes alltså fel, 25 gånger.

Jag vet inte var SLU har fått värdet 5 mg/100 kg kroppsvikt ifrån. Räknar man med max 2 mg Se/kg ts enligt NRC 2007 och att en häst äter 1,5 kg ts per 100 kg kroppsvikt så blir detta max 3 mg/100 kg kroppsvikt.

I NRC 2007 skriver man följande:

“Based upon studies with other species, the maximum tolerable concentration of selenium in horses has been estimated at 5 mg/kg DM. However, the 1989 NRC recognized that maximum tolerable concentration of selenium to be 2 mg/kg DM and this seams to be a more advisable upper limit. Horses appear to be more susceptible to selenium toxicity than are cattle (Rogers et. al., 1990).

As a result of chronically elevated selenium intake, it is believed that sulfur is replaced by selenium in such sulfer-containing tissues as keratin, potentially resulting in weakened hooves and hair (Merck Veterinary Manual, 2005). Therefore, even though below toxic amounts, there appears to be no justification for feeding selenium at a concentration greater than 0,5 mg Se/kg DM.”

NRC 2007 rekommenderar således att inte fodra med högre selenhalter än 0,5 mg/kg ts för att inte riskera försvagade hovar och hår.
 

Liknande trådar

C
Foder & Strö Hur skulle ni ha gjort om ni har ett "vanligt" hö med ganska högt kalcium (2.8g/kg) och fosforn (1.6g)och mg(1.0g.)? Jag har lite...
Svar
7
· Visningar
3 011
Senast: Carolrita
·
V
Foder & Strö Jag kanske är ute och seglar, men jag ser inte hur man ska kunna ge detta hösilage i rätt grovfodermängd och kunna rätta till kvoten...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: sova
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp