På tävlingen..

J

jojjo150

Vad är det första ni gör när ni kommer till tävlingen? Vad gör ni med hästen innan tävlingen? Tar ni ut den så fort ni kommer fram eller låter ni den stå i transporten till framridningen? Vad gör ni med hästen mellan två klasser? leder runt den eller låter den stå i transporten?

Sv: På tävlingen..

Om jag är i början av klassen brukar jag visa papper (och betala) och sen gå banan. Är det bråttom får mamma och hästskötare ta ut henne o veterinärbesikta annars görs det efter bangång.

Om jag kommer långt innan eller har väldigt sent startnummer kan det hända att jag tar ut henne veterinärbesiktar och ställer in henne igen, för det är skönt att ha det klart och så kan det vara svårt att passa in om veterinären har bestämda tider.

Emellan klasserna får hon stå i transporten om det inte är väldigt kort tid kvar tills nästa start.

först visas papper på hästen och sen går jag väl banan om det är tid för det, annars tas hästen ut för veterinärbes. Om det är långt kvar tills jag ska starta så får han gå in i transporten igen, annars sadlas han och börjar ledas.

Beroende på hur långt det är mellan klasserna, men oftast ställer jag in honom i släpet igen. Men ibland är det för kort, fast det händer inte särskilt ofta.

Skyndar mig att visa vaccinationen och sen ut direkt, har en pålle som inte tycker om att stå själv i transporten...Efter tävlingsdagen brukar det gå bättre när han är trött, men jag brukar inte ställa in honom emellan klasserna, han blir bara stirrig.

Vill du veta hur vi gör med galopphästarna eller det gäller bara de vanligaste tävlingarana?

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
470
Senast: MiniLi
·
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
228
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
660
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka