På tal om köpa "sjuk" häst..

Y

Yazilver

Har läst i den ena tråden efter den andra om folk som vill ha lite peppning inför hästköp och berättar om hästen, kanske skriver att den haft fång eller dylikt. Och DIREKT hoppar någon på och skriver.. KÖP ALDRIG EN SJUK HÄST..
Nej så klart man inte ska köpa sjuka hästar om man vill spara på sin tid, energi och pengar.
Men vart går gränsen då? Hur "sjuk" kan en häst vara för DU skulle köpa en?

Kan ju berätta min historia...

Jag hittade för tre månader sen ett sto, ägaren sa direkt när jag ringde att det var ett problem med hästen. Hon hade eksem av något slag. Kliade sig som en tok på man och svans även hade hon kala fläckar i ansiktet.
Jag åkte ändå och tittade på henne, hon lät så perfekt i övrigt.

Det var den gosigaste, snällaste mest personliga häst jag träffat oh hon tydde sig till mig direkt. Tror ni jag såg att hon inte hade vacker man och svans??
Nää, jag såg hennes ögon...

Nu står hon här hemma i hagen.. Hennes svans som då var helt kal på svansroten plus att den blödde är nu HELT återställd, hon har fått nya tagel, det ser visst lite skoj ut eftersom det inte hunnit växa sig långt ännu men hon har inga sår.
Hennes man växer också på bra.
Visst får jag smörja och spraya och även täcka om myggen är extremt elaka. Men annars har hon gått 2 månader på sommarbete utan mer än Helosan Sol för de kala fläckarna och hon mår som en prinsessa. Hon ÄR min prinsessa. :love:

Så jag ångrar mig inte..

Någon annan som gått emot alla varningar och köpt en häst med lite mindre skönhetsfel eller så??

Vill inte hoppa på någon eller trampa på tår.. Bara höra om andra som gjort som jag.. :D
 
Sv: På tal om köpa "sjuk" häst..

Fast det är väl en viss skillnad på lite skönhetsfel eller om hästen faktiskt är sjuk?
 
Sv: På tal om köpa "sjuk" häst..

Självklart är det skillnad... men jag undrar bara vart folk drar gränsen?

Min tjejja är ju inte felfri.. och alla förespråkar ju att man ska köpa hela rena hästar, och det är väl så klart, men finns det nån mer som inte brytt sig om ett o annat fel? Utan såg till individen ändå?
 
Sv: På tal om köpa "sjuk" häst..

Blev mellan jul och nyår stolt ägare av en Tmärkt, ranghög, överviktig dam med MKT egen vilja (står lynnedfel i köpkontraktet :D) som fortfarande gick med föl.

De förra ägarna hade åkt skyttetrafik till kliniker utan något hittade orsaken varför hon tappade rumpan i speciellt nedförsbackar och hade svårt för tölt och samling. Hon vilade ett år och sedan fick hon ett föl.

Jag är sjukpensionär och skulle aldrig haft ekonomin att köpa en frisk, riden islänning. Jag kände att jag ville ta en chansning och fick ett kanon erbjudande av hennes förra ägare som hon står kvar hos. Min förhoppning var att hon skulle hålla för någon skrittur i skogen ibland.

Har varit väldigt mkt upp och ner sedan hon skiljdes från fölet i februari. Hon tog ojämna steg bak och såg låst ut i länden. Hon blev behandlad av en kiropraktor som direkt hittade felen (ca 30cm av ryggkotorn var roterade och snett bäcken). Redan efter första behandlingen så var det en helt annan häst och blev bättre och bättre efter några till behandlingar.

Kiropraktorn varnade dock att när ryggen släppte så kunde det visa ev spatt och kunde bi trassel med benen eftersom belastningarna ändrades. I samma veva efter andra behandlingen så bytte jag hovslagare och det skiljde sig mkt i skoningen. Så då kom hov-kotledinflammation båda fram och i bakknäna.

Då jag var förvarnad och var väldigt uppmärksam så hann det inte bli så illa (hade som allra mest 2or på böjprov i några steg och utan böj så såg man det bara på volt).

Blev rekomenderad att testa Flexijoint av veterinären och då det är starkt smärtstillande oxå så red jag inte fören slutet av den 7 veckor långa kuren och då max 10min skritt på rakt spår. Under den tiden gick hon först bara i hage dygnet runt (går på lösdrift) och efter några veckor så började hon promeneras.

När hon började bli bra i benen så kom nästa bakslag. Hade en knöl framför juvret som blev allt större. Veterinären tittade och sa tumör då stoets mor oxå haft det.

Flera veckors väntan innan biopsi på klinik. Där får man höra att vilken typ av tumör det än är så kan jag inte räkna med att hon har en full livstid :cry: Sedan 1,5 veckas väntan innan resultatet kommer.

Kunde inte fått en större shock då resultatet var allergi
Från att hoppas på några år till att ha min kompis kvar i många många år till :banana:

Har mjukt satt igång henne och först igår så gjorde vi det första markarbetet med böjtspår sedan början av sommaren. Syntes pyttelite i högervarv om man tittade nogrant att det finns lite störning kvar i yttredelen av bakknät.

Full träning håller nog hon kanske aldrig för men det gör ju inte jag heller :angel:

Visst har det varit mkt blod, svett och tårar men ångrar inte en sekund att jag köpte henne. Hon har lärt mig enormt mkt då hon inte är som alla andra hästar (tex varför gå undan för att föla när man kan göra det mitt i maten nästan framför köksfönstret :D)



Vad som är tragiskt är att jag köpte en Tmärkt häst som nu ser ut att kunna bli frisk medans en annan i stallet köpte en frisk häst som jag var med när hon åkte till de evigt gröna ängarna i början av augusti :cry:.

Allt är en chansning men hade jag haft pengar så skulle jag nog aldrig köpt en häst som hade massor emot sig. Skulle heller inte rekomendera någon att göra det speciellt inte om man inte har kunskap, tid och tålamod. Att köpa en ofräsch häst och tro att man kommit billigt undan då den var billig i inköp så ljuger man för sig själv.

En del glömmer att hästen i fråga kan ha reservationer i försäkringen så hältutredningen för kanske 7-10.000 får man ta ur egen ficka.

Fast min lilla tyrann hade jag nog köpt ändå för kände henne sen ett par år och pysslade med henne under tiden hon stod.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: På tal om köpa "sjuk" häst..

Jag förstår precis vad du menar. Jag har ganska nyligen köpt ett jättefint halvblod som många nog skulle avråda mig från att köpa. Han är efter Wetano, är 6 år och endast grundriden. Han har haft erlichia vilket han är behandlad för och dessutom har han gjort en buköppning pga njurbandsupphängning. Han har inte blivit riden på ett år och har därför varken kondition eller muskler. Pga av allt detta är han som en treåring i psyket och ska behandlas som en sån.

Att köpa en sån här häst (för 50.000) skulle många säga va ren idioti och visst, jag förstår att det finns risk att erlichian kan orsaka framtida men och sånt MEN...

... när jag åkte och skulle provrida honom och fick se honom och hälsa på honom i stallet så blev jag helt förälskad!! Guuud vilken fin häst!! :love: Helt underbar att ha att göra med!! Pigg och vaken och lyssnar på minsta vink. Utan att tveka köpte jag honom och nu har han varit hos mig i ca tre månader. Vi trivs sååå bra ihop. Över vintern och kommande vår ska jag endast rida honom för att få upp hans kondition och få honom lite musklad. Till nästa sommar ska vi börja träna lite mer ordentligt och inom några år ska vi ut på dressyrbanorna =)

Jag tror på honom även om en del antyder att jag "gjort bort mig". Är man bara observant och inte går för fort fram eller kräver med än hästen klarar av så tror jag att vi kan komma långt.

Visst känner man själv att man har gjort rätt!!? Oavsett vad alla andra tycker...

Jaja, detta va min historia :)
 
Sv: På tal om köpa "sjuk" häst..

Jag tycker det är ok att köpa en skadad häst OM man är beredd att lägga ut stora pengar o mkt svett o tårar på o få den frisk, för det kostar.
Själv hade jag iof aldrig köpt en häst med större fel.
 
Sv: På tal om köpa "sjuk" häst..

Jag tycker det är jättebra att det finns folk som vill ha dom här hästarna som inte är "felfria"! Skulle alla tas bort vid minsta fel annars?
Jag vet många hästar som har haft diverse problem och varit utdömda pga av både lynnesfel och kroppsliga skador som fungerar som vilken annan häst som helst hos nya ägare.
Jag har själv köpt en utdömd häst som enligt säljarna var så gott som dum i huvudet och helt värdelös. Han funkade hur bra som helst hos mig. Hade honom i två år utan att han var halt en enda gång, och han tävlades och funkade kanon.
Är man bara medveten om vad man ger sig in på så skulle jag inte avråda från att köpa en häst som inte är felfri.
 
Sv: På tal om köpa "sjuk" häst..

Jag tycker att det är helt ok, om priset är anpassat efter felet och man är medveten om vad felet är samt tror sig kunna fixa/leva med det!
Det är ju alltid en chansning att köpa häst, visst är det en något större chansning att köpa en "sjuk" häst, men samtidigt vet man ju vad man får (förhoppningsvis!).
Kan ju också vara en utmaning och är man duktig så kan det vara kul, alla vill ju inte tävla!
 
Sv: På tal om köpa "sjuk" häst..

Vi letade häst för några år sedan och köpte en konvalecent. Opererad för lös benbit efter en omkull ridning. Den hästen var vår första och det var inget dåligt köp för det, snäll och helt oskolad 5 åring. Det har inte kostat oss någonting annat än tiden och vi har lärt oss massor under tiden som skolningen har gått frammåt.
Hästen är idag 11 år och ersatt av en 2åring men den finns fortfarande kvar på gården och ska så förbli. Den går idag som promenadhäst men den är hopptävlad och har aldrig varit halt el haft några problem av sin gamla skada. Som sagt alla kan inte köpa hästar som är jättedyra utan man får helt enkelt "rätta mun efter massäcken".
Nu är vår dotter inställd på att tävla och behöver då en häst som är bättre lämpad för det än den andra var, om vi utsatt henne för högre hinder än 100 cm så har hon inte hållit för det så länge.
 
Sv: På tal om köpa "sjuk" häst..

jag skulle dra mig för att köpa en "sjuk" häst. har jag för avsikt att träna ordentligt och inte bara skogsrida så har man ju förhoppningsvis större förutsättning för det med en frisk häst. visserligen kan den också bära på fel eller bli sjuk men det är väl en smäll man får ta då jag skulle iallafall inte köpa den om jag redan visste om felet.

när jag letade häst i våras hittade jag en jättevacker 5åring. tyvärr så hade den en lös benbit som ägaren sa att den skulle inte ställa till något. visst men den finns där och den KAN få besvär av den. köper jag en häst vill jag inte köpa på mig problem som redan finns.

ang fånghäst så äger jag en i dag, en shettis som haft fång. men skulle jag köpa en likadan idag så skulle jag inte köpt en häst som haft fång.
 
Sv: På tal om köpa "sjuk" häst..

Ja mitt halvblod köpte jag för snart 2 år sedan. Hon var då halt sedan ca ett halvår tillbaka (enligt uppgift).

Lät henne gå ett halvår på lösdrift, sedan skickades hon på betäckning, tanken var att ha henne till avel. Hon miste sitt föl i våras och fick istället åka iväg på bete där hon reds lite grann och mådde toppen.
Jag har själv ridit henne lite vid olika tillfällen och aldrig hittat någon hälta på henne.
Så i dagsläget fungerar hon som promenadhäst, hon är för gammal (och har gått många år på ridskola) så någon tävlingshäst blir det ju inte av henne, men hon håller helt klart för promenadridning.

Så hon var verkligen ett bra köp. Men jag hoppas fortfarande på föl efter henne.

/M
 
Sv: På tal om köpa "sjuk" häst..

Måste få tillägga att jag hade inte heller köpt en häst med lös benbit om det hade visat sej bero på aveln. Vår häst hade det pga omkull ridning och vi hade hört oss för runt med op.kliniken och försäkringsbolaget ang användbarhet. Reservation på försäkringen förstås. Men den nytta vi har haft av hästen har ändå överskridit våra förväntningar på alla vis. Vi letade absolut inte efter en tävlingshäst utan en promenadhäst som dottern hade möjligheten att utvecklas tillsammans med. Tillsammans har dom båda lärt varandra jättemycket.
Jag är ingen nybörjare som hästägare utan hade mycket klart för mej hur konvalecenttiden skulle utnyttjas på bästa sätt. Hästen har ridits fram mycket långsamt och skritt var enda gångarten i ca 3mån. Skogspromenader först i lina sedan på ryggen och som suggesivt har utökats med alla gångarter. Har man tålamod så går det, tro mej.
 
Sv: På tal om köpa "sjuk" häst..

Roligt att höra fler historier :) Och ajg håller självklart med om att letar man efter en häst att kunna träna och tävla med direkt är det ju inte direkt så att man lägger tid och pengar på en sjukling, men om man som jag anser att man har all tid i världen lägger man pengarna på rätt individ istället :love:

Även om man får många goda råd ska man ta till sig av det man känner är rätt i ens egna tycke och följa magkänslan :)
 
Sv: På tal om köpa "sjuk" häst..

Vi köpte en ridskolehäst som stått på ridskolan sedan han var 4:a, var född 1974 och köptes av oss 1996. fula ben och allt men vi hade känt honom under en väldigt lång period och hade med åren hyrt honom under alla sommrar och lagt höga bud för att få köpa låss honom, sen så gick dom med på det för ett dyrt pris som 24.000 kr. en närstående (något rikare) vän som också kärat ner sig i avkastarkungen, som han kallades, betalade nästan hela summan och hästen var så gott som vår då denna kvinna inte hade tiden att ta hand om hästen på pappret var det hennes häst men vi tog hand om honom. (och betalade stallkostnaden varje månad)

2 år efter köpet var min moster (som jag ägde hästen ihop med) ute och red ihop med en ung welsh mountain hingst som stack iväg och ridskole ponny som han var vår skrutt ville självklart inte lämnas ensam så han satte efter i full fart och benet small till. Benet var inte brutet men han var kroniskt halt men hade ingen smärta (alltså ja, klart han hade ont den första månaden men senare). Han fick bli promenadhäst rent utsagt, långa promenader varje dag och han stor trivdes. Han ben var ju självklart slitna redan när vi köpte honom och han var ju väldigt gamal, men trotts detta levde han många år efter köpet och älskade sina promenader (utan dom hade han väl blivit galen).
Tilläggas kan att denna kille var en otrolig hoppare, han flög över allt och var även avkastarkungen nr 1. ;)
Vintern innan våren då han gick bort satt jag upp på honom för första gången på år och sista gången någonsin, bara skritt utan sadel i skogen lite OT här men 2 min efter att jag satt upp gör han världens bocksprång och jag flyger iväg som en liten vante, nog var det krut i den gamla gubben ;)
Senare på året blev hans stallkompis avlivad pga canser och vi bytte stall, efter 1 mån i de nya stallet fick han fång (hade aldrig varit fånghäst iannan) och ca 1 mån efter fången blev han dödssjuk och föll ihop och kunde inte resa sig, nödslaktaren gick göra sitt :(
Senare fick vi veta att ägaren till de nya stallet köpte in ko hö som hon sedan lät ligga i flera år för att få bort något ämne lr liknande i de, hennes egna hästar, en islänning och 2 shettisar hade ätit utav det i flera flera år men våran skrutt var inte van :/
Många säger ju att man inte ska köpa en ridskolehäst, personligen ångrar jag och min moster inte ett dugg, han var vårat lilla hjärta.

(usch vad jag skriver mycket :angel:)
 
Sv: På tal om köpa "sjuk" häst..

Nä, jag har aldrig gjort som du. Men därimot köpte jag ett föl för många år sedan, som så småningom vvisade sig ha kronisk kolik, antagligen pga att inte avmaskningen var skött på den från första början:mad:Ingen man o svans pga exem som bara blev värre o värre. När hon var 1,5 år fick hon borelia o elichias:cry:så orättvist mot en sån gudomlig varelse. Men 3 gånger om dan skulle hon ha medicin, kanske hela livet ut mot sin kolik, orkade bara ha henne i 2 år sen fick hon vandra vidare. Så mitt svar är nej idag, jag skulle aldrig köpa en exemhäst, fånghäst eller ngt liknande, det kostade tid, pengar och ett dåligt mående hos mig när jag såg att hästen inte mådde bra. Men det är tur att sånna som du finns, som orkar;)
 
Sv: På tal om köpa "sjuk" häst..

Har läst i den ena tråden efter den andra om folk som vill ha lite peppning inför hästköp och berättar om hästen, kanske skriver att den haft fång eller dylikt. Och DIREKT hoppar någon på och skriver.. KÖP ALDRIG EN SJUK HÄST..
Nej så klart man inte ska köpa sjuka hästar om man vill spara på sin tid, energi och pengar.
Men vart går gränsen då? Hur "sjuk" kan en häst vara för DU skulle köpa en?

Kan ju berätta min historia...

Jag hittade för tre månader sen ett sto, ägaren sa direkt när jag ringde att det var ett problem med hästen. Hon hade eksem av något slag. Kliade sig som en tok på man och svans även hade hon kala fläckar i ansiktet.
Jag åkte ändå och tittade på henne, hon lät så perfekt i övrigt.

Det var den gosigaste, snällaste mest personliga häst jag träffat oh hon tydde sig till mig direkt. Tror ni jag såg att hon inte hade vacker man och svans??
Nää, jag såg hennes ögon...

Nu står hon här hemma i hagen.. Hennes svans som då var helt kal på svansroten plus att den blödde är nu HELT återställd, hon har fått nya tagel, det ser visst lite skoj ut eftersom det inte hunnit växa sig långt ännu men hon har inga sår.
Hennes man växer också på bra.
Visst får jag smörja och spraya och även täcka om myggen är extremt elaka. Men annars har hon gått 2 månader på sommarbete utan mer än Helosan Sol för de kala fläckarna och hon mår som en prinsessa. Hon ÄR min prinsessa. :love:

Så jag ångrar mig inte..

Någon annan som gått emot alla varningar och köpt en häst med lite mindre skönhetsfel eller så??

Vill inte hoppa på någon eller trampa på tår.. Bara höra om andra som gjort som jag.. :D

Det beror ju alldeles på vad hästen har haft för problem. I ditt fall så var det troligtvis inget som påverkade dess användbarhet även om hästen hade förvärrat sitt exem.

Däremot när hästen haft problem med hältor t.ex. eller annat som påverkar användbarheten, då skulle jag alltid avråda ett köp. Hästar är dyra i drift och man ser ju här på Buke om och om igen hur dåligt hästägare kan må när hästen är sjuk och inte kan användas och slutligen behöver avlivas.

Äger man en sjuk häst skall man ta sitt ansvar själv inte sälja vidare är min åsikt. Säljer man en häst som varit halt, så gör man det först när den är helt återställd och igångsatt och är då mycket tydlig med hur vet anser att hästen kan användas.

Hälsning Maja
 
Sv: På tal om köpa "sjuk" häst..

*kl*

Jag ska ev åka och titta på en häst som inte är helt fräsch.
Dock ett sto så möjlighet för t-märkning och föl finns ju alltid.;)

vi får se vad som händer.
 
Sv: På tal om köpa "sjuk" häst..

...och köpt en häst med lite mindre skönhetsfel eller så

Mindre eller större SKÖNHETSFEL är väl inget problem om det inte är medfött och nedärvt och man kommer att vilja avla på hästen.

Ett skönhetsfel är ju ett fel som inte har annan betydelse än för utseendet på hästen. Jag har nog aldrig köpt en häst utan överben eller annat skönhetsfel.

Så länge det inte påverkar hästens användbarhet är det inget hinder för mig.

Att däremot köpa på sig dyra problem, känns lite avigt. Hästen kommer med största sannolikhet att bli sjuk, skada sig och kosta veterinärpengar ändå, så för mig är det betydligt mer lyckat att köpa en frisk häst än en som kommer att kosta en massa pengar, pyssel, tid och icke ridtid. Jag har trots allt häst för att rida, inte för att ha som keldjur. Även om jag kelar med dem.
 
Sv: På tal om köpa "sjuk" häst..

Jag ser mig också omkring efter en äldre islänning, men får bara en massa svar på hästar som haft fång och dessa kostar minst 30.000 kr! Och det är lite för mycket för mig som vill skogsrida...Och helst på en "frisk" häst!

Undra hur det kommer sig att det är så många fånghästar av isisar..

Och skulle man våga köpa en sån?
Usch så många beslut.... :-(
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! Vet inte direkt vad jag vill med denna tråd mer än ventilera och få skriva hur jag känner just nu. Jag kommer låta som...
2
Svar
27
· Visningar
6 180
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag har efter månader av letande (gäller Foderhäst) äntligen hittat två som skulle passa där både jag och hästen troligtvis om inget...
Svar
17
· Visningar
1 678
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 635
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan Hej! Jag har ett litet dilemma och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar helt enkelt att skriva av mig här så får vi se om...
Svar
13
· Visningar
2 934
Senast: Gelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp