Sv: På tal om köpa "sjuk" häst..
KL
Tänker på folk som chansar på en ofräsh häst med tanken att man kan ju alltid låta henne gå med föl..
Jag tycker att jag läser överallt om folk som har ofräscha hästar som av någon anledning inte kan ridas.... och som börjar avla på dem?
Varför? För att den ska ha något att göra?
I mina ögon är det inte ofta en häst kan vara sjuk och ändå bra till avel.. 1; klarar den inte att ha en 60kg på ryggen någon timme per dag, hur ska den klara att ha ett föl hängandes under magen i flera månader (åtminstonde rätt tungt de sista månaderna) dygnet runt? och 2; Om hästen inte duger åt ridning och inte håller, varför föra det vidare? (även om det är ty överbelastning som är boven.. vill vi inte ha hästar som tål en hel del även om man inte planerar att överbelasta dem?)
Tillbaka till ämnet..:P
Vår häst var väl inte direkt sjuk så.. men något jättestressad (undrade faktiskt om jag skulle klara honom, nu är han helgo), en skodd framhov som var 5cm för lång (tänker om det kunde påverka leder..), 5 år, oinriden och o-inkörd..
Hade inte köpt om honom, då som första häst behöver jag eg en trygg läromästare.. men vi behövde ett billigt sällskap snabbt, tanken var att ta han om honom ''för evigt'' men köpa en bättre häst om några månader/år när jag själv kan betala den och så. Fast jag har ju kärat ner mig i lillen juh.. :3 Och underbar tölt har han, det lilla jag hann kännapå innan jag föll av och bröt handleden.. som fortfarande inte är ok.
Ångrar absolut inte att jag köpte honom, samtidigt hade jag nog önskat att jag skaffat en som iaf var inriden..