På tal om köpa "sjuk" häst..

Sv: På tal om köpa "sjuk" häst..

Nja, fick svar från en idag som hade en shettis som hade tappat all man och pannlugg samt pälsen runt ögonen, haft kolik två gånger och hade överben på båda fram. Kan säga att det inte lockade.
 
Sv: På tal om köpa "sjuk" häst..

Hej, jag är en tjej på 14år som är 165cm lång och väger 50kg. Och jag har hittat en T-märkt ponny (135cm) som utlånas ev. senare köp eller överlåtas. Den ponnyn får ridas i alla gångarter bara det inte är ansträngade för den.. tycker du att jag ska köpa/låna den? Jag vill gärna ha en häst som man kan lulla omkring i skogen på, och pyssla med väldigt mkt..Som en första häst.. så man får lite fatt på hur det är att ha en alldeles egen häst:) Jag har ridigt på ridskola i ungefär 5år..:D
 
Sv: På tal om köpa "sjuk" häst..

Hej, jag är en tjej på 14år som är 165cm lång och väger 50kg. Och jag har hittat en T-märkt ponny (135cm) som utlånas ev. senare köp eller överlåtas. Den ponnyn får ridas i alla gångarter bara det inte är ansträngade för den.. tycker du att jag ska köpa/låna den? Jag vill gärna ha en häst som man kan lulla omkring i skogen på, och pyssla med väldigt mkt..Som en första häst.. så man får lite fatt på hur det är att ha en alldeles egen häst:) Jag har ridigt på ridskola i ungefär 5år..:D

Nej det tycker jag inte låter som en bra ide.Låna/köp en som är frisk,då kan du välja om du bara vill lulla runt eller om du plötsligt kommer på att du vill rida lektion eller börja tävla.
 
Sv: På tal om köpa "sjuk" häst..

KL
Tänker på folk som chansar på en ofräsh häst med tanken att man kan ju alltid låta henne gå med föl..
Jag tycker att jag läser överallt om folk som har ofräscha hästar som av någon anledning inte kan ridas.... och som börjar avla på dem? :confused: Varför? För att den ska ha något att göra?
I mina ögon är det inte ofta en häst kan vara sjuk och ändå bra till avel.. 1; klarar den inte att ha en 60kg på ryggen någon timme per dag, hur ska den klara att ha ett föl hängandes under magen i flera månader (åtminstonde rätt tungt de sista månaderna) dygnet runt? och 2; Om hästen inte duger åt ridning och inte håller, varför föra det vidare? (även om det är ty överbelastning som är boven.. vill vi inte ha hästar som tål en hel del även om man inte planerar att överbelasta dem?)

Tillbaka till ämnet..:P
Vår häst var väl inte direkt sjuk så.. men något jättestressad (undrade faktiskt om jag skulle klara honom, nu är han helgo), en skodd framhov som var 5cm för lång (tänker om det kunde påverka leder..), 5 år, oinriden och o-inkörd..
Hade inte köpt om honom, då som första häst behöver jag eg en trygg läromästare.. men vi behövde ett billigt sällskap snabbt, tanken var att ta han om honom ''för evigt'' men köpa en bättre häst om några månader/år när jag själv kan betala den och så. Fast jag har ju kärat ner mig i lillen juh.. :3 Och underbar tölt har han, det lilla jag hann kännapå innan jag föll av och bröt handleden.. som fortfarande inte är ok.
Ångrar absolut inte att jag köpte honom, samtidigt hade jag nog önskat att jag skaffat en som iaf var inriden..
 
Sv: På tal om köpa "sjuk" häst..

våran veterinär som även äger min mammas medryttis köpte en häst från holland med lösa benbitar, som skulle gått kvalitéts om det itne vore för det. Och hon är ju veterinär så hon vet nog vad hon gör ;)
 
Sv: På tal om köpa "sjuk" häst..

Jag behöll en med knäledsinflamation. Gick med föl, sattes igång, startad på galoppen igen utan några som helst problem. Dock såld igen pga att den inte sprang in pengar.

Vilka sjukdomar och skador jag skulle kunna tänka mig att köpa på mig beror nog på häst och ser olika ut från fall till fall!
 
Sv: På tal om köpa "sjuk" häst..

Nej jag skulle aldrig köpa en sjuk häst, oavsett vad för sjukdom det är.

Även friska hästar kan bli sjuka och det är onödigt att köpa en som redan är sjuk.

Det tar mycket på ens själ och ekonomi med sjuk häst.
 
Sv: På tal om köpa "sjuk" häst..

Köpte ett vanvårdat travarsto med ett stort hingstföl vid sidan. Båda var så magra att revbenen stack ut men vad gör man inte för dessa underbara djur.
 
Sv: På tal om köpa "sjuk" häst..

De trådar du tar upp handlar oftast om att någon frågar om råd inför ett ev köp av en häst som inte är frisk.
Hur kan då varningar vara att hoppa på?
PL
 
Sv: På tal om köpa "sjuk" häst..

Hej hej.

När jag var ute och letade häst för första gången så kollade jag, min pappa och min mycket hästkunnige morfar på flera olika hästar.
Till slut kom vi till en gård/kyffe där det stod två hästar i en mycket lerig hage(som tydligen en gång i tiden varit en paddock.) Vi höll på att vända på parkeringen. Men...

Absolut Mister Elliot var en blandis varmblod/?. Stor som en älg, stort huvud och konstiga proportioner. Han var mager, tovig och hade flera sår på kroppen. Hovarna såg ut som f*n. Hovröta och utflutna med nya skor på!

Det fanns en stor "stock" på utsidan där dom brukade binda hästen. Den påstod dom att han hade slitit upp och dragit iväg med.

Han stod i sin box med sina fina ögon och titta på mig. Sen var jag såld...

Efter ett antal månader med hovslagare och tvättning av sår m.m. så blev vi världens bästa kompisar. Vi har haft många roliga stunder. Lugn och snäll i alla lägen. Han fann sig i precis allt.

Elliot somnade tyvärr in i somras då han väldigt fort blev dålig och efter upprepade behandlingar inte blev bättre. :cry:

Har aldrig ångrat mitt köp trots att precis alla skakade på huvudet inkl. min morfar:smirk: Hade jag lyssnat på alla andra så hade jag aldrig fått uppleva och lärt mig så mycket som jag gjort under de 9 år som Elliot fanns hos mig...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! Vet inte direkt vad jag vill med denna tråd mer än ventilera och få skriva hur jag känner just nu. Jag kommer låta som...
2
Svar
27
· Visningar
6 180
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag har efter månader av letande (gäller Foderhäst) äntligen hittat två som skulle passa där både jag och hästen troligtvis om inget...
Svar
17
· Visningar
1 678
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 635
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan Hej! Jag har ett litet dilemma och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar helt enkelt att skriva av mig här så får vi se om...
Svar
13
· Visningar
2 934
Senast: Gelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp