På jakt efter ny dammsugare

tigerflicka

Trådstartare
Jag har börjat tröttna på min dammsugare, och vill köpa en ny.
Kravet jag har är att den ska vara bra att suga upp katthår, och eftersom det finns en och annan djurmänniska här på Buke tänkte jag att erfarenheten av just det borde finnas här.
Eller är det munstycket som styr hur bra den suger hår, och inte dammsugaren i sig? Bör man ha annat munstycke än det som följer med maskinen?

Jag tycker prylar över lag är så trist och det slutar oftast med att jag spontanköper istället för att göra lite research, tänkte ändra på det.
Så fram med era bästa dammsugartips, tack! :)

Jag köpte nyligen en Bosch Pro Silence Allergy Plus som jag älskar! Suger bra och snabbt, funkar bra på soffan och kuddar, lång bra sladd och ganska så tyst :)
Den kan jag rekommendera!

@tigerflicka: Jag har en nyligen inköpt Electrolux Classic Silence ZCS2100WEL, 999 kr på ICA Maxi. Hittills är jag nöjd, den suger bra och är lätt att hantera med bra räckvidd.
Verkligen bra pris! Jag har fått för mig att så "billiga" dammsugare inte är nåt vidare, så perfekt att få höra från någon som har en och kan motbevisa mina idéer. :)

Verkligen bra pris! Jag har fått för mig att så "billiga" dammsugare inte är nåt vidare, så perfekt att få höra från någon som har en och kan motbevisa mina idéer. :)

Jag tror att så länge man håller sig till beprövade märken som Volta och Electrolux så är det rätt bra maskiner även om de är billigare. Min gamla, en Volta som är minst 15 år, funkar fortfarande men börjar bli sämre. Den får vara kvar som "grovdammsugare" till bilen typ så länge den hänger med. Den var inte dyr i inköp, det var kanske 600 kr.

Jag har en Bosh PRO Animal tror jag den heter. Jag har visserligen hund men jag tycker den gör en grymt jobb på soffan etc. Jag har inte behandlat den väl men den tutar och går.

Jag har en billig, ärvd, gamal robotdammsugare. Den är korkad ch surrar bara omkring utan mål och stannar efter 1h när batteriet är slut. Men det är så himla skönt!
När det aldrig hinner bli dammigt på golvet(den startar klockan 12 varje dag) så blir det oxå mindre damm på lister, bokhyllor osv.

Jag har en Bosh PRO Animal tror jag den heter. Jag har visserligen hund men jag tycker den gör en grymt jobb på soffan etc. Jag har inte behandlat den väl men den tutar och går.
Jag har kikat en hel del på dem, och det lutar nog åt det hållet. Katt- eller hundhår är nog inte så stor skillnad. :)
Har du det speciella munstycket för att få bort hår från soffan etc?

Jag har en billig, ärvd, gamal robotdammsugare. Den är korkad ch surrar bara omkring utan mål och stannar efter 1h när batteriet är slut. Men det är så himla skönt!
När det aldrig hinner bli dammigt på golvet(den startar klockan 12 varje dag) så blir det oxå mindre damm på lister, bokhyllor osv.
Korkad dammsugare är bättre än ingen. :p

Jag har kikat en hel del på dem, och det lutar nog åt det hållet. Katt- eller hundhår är nog inte så stor skillnad. :)
Har du det speciella munstycket för att få bort hår från soffan etc?

Nej gjorde det i början men mitt hår lindade in sig i den och då fick jag hålla på och klippa bort det hela tiden så jag bytte till vanligt munstycke och skillnaden var inte så jätte stor.

Tyvärr är dammsugarna numera inte alls så bra som de var förut. Det har med någon dum EU-regel att göra, de får inte ha så starka motorer längre. Det gör att de också suger sämre såklart. Vi hade en gammal Electrolux twinclean länge, tills den sa upp sig helt och det gick inte att hitta något liknande på marknaden.
Vi köpte till slut en Electrolux som hette nåt med "animal" för den skulle vara bäst på hundhår (som är vårt stora problem). Den är helt ok men inte i närheten av vår gamla.

Nej gjorde det i början men mitt hår lindade in sig i den och då fick jag hålla på och klippa bort det hela tiden så jag bytte till vanligt munstycke och skillnaden var inte så jätte stor.
Men oj, vad besvärligt om den inte fixar människohår. Vi fäller ju lika mycket bägge två här.

Tyvärr är dammsugarna numera inte alls så bra som de var förut. Det har med någon dum EU-regel att göra, de får inte ha så starka motorer längre. Det gör att de också suger sämre såklart. Vi hade en gammal Electrolux twinclean länge, tills den sa upp sig helt och det gick inte att hitta något liknande på marknaden.
Vi köpte till slut en Electrolux som hette nåt med "animal" för den skulle vara bäst på hundhår (som är vårt stora problem). Den är helt ok men inte i närheten av vår gamla.
”Tur” för mig att den jag har aldrig varit superbra, så i mitt fall kommer det bli en förbättring. :)

Ok om jag kommer in med ett sidospår om dammsugare?
Jag har en gammal men fungerande dammsugare, en Elektrolux Ultra Silencer som är typ 12 år gammal.
Munstycket har dock blivit slitet och gör repor i golvet så jag tänkte byta bara den delen, inser då att det finns hur många val som helst på den avdelningen :eek:
Vad ska man välja? Vill man ha såna hjul eller inte? Och hur stor roll spelar själva munstycket egentligen?

Jag vill bara att min dammsugare ska funka bra men sluta göra repor i golvet..

Liknande trådar

Hemmet Kära Buke! Behöver er expertis! Jag kommer inom kort att flytta till lägenhet (bor i hus nu), och jag behöver rätt omgående köpa en ny...
Svar
0
· Visningar
501
Senast: Destiny_D
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 657

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar