På huvudet inom western?

Sv: På huvudet inom western?

Är man inte trygg med en häst så ska man självklart skydda sig.

Det där är ett intressant uttalande. Jag är hur trygg som helst med mina hästar, framförallt donnan, herrn är ju rätt ung och orutinerad så där händer det lite kul saker ibland. Jag rider ibland utan hjälm men som regel är den på. Det är jag glad för eftersom bara häromdagen så slog vi en kullerbytta i skritt :o ...var ute i terrängen och i en slänt snubblade fröken och det blev en riktig kullerbytta för hennes del. Jag själv planade genom blåbärsriset på mage. Nu behövde inte hjälmen ta någon smäll men det kunde faktiskt ha funnits både sten och träd där jag föll... Klarade mig väldigt lindrigt med lite sträckta muskler och ett fult blåmärke på insidan låret. Hästen klarade sig också och vi kunde fortsätta vår promenad.

Att vara trygg med hästen innebär inte att vi ska ta bort ett grundläggande säkerhetstänk. Det kostar inte skjortan att skydda skallen OCH jobba på att hästen ska vara lugn.

Det sista talar för dig eller?;)

Jag kan faktiskt inte se någon koppling att en vuxen människa skulle bli mer oförsiktigt på grund av att man har en hjälm när man rider. Ett väldigt litet barn med hjälm på lekplatsen. Ja! Men en vuxen normalbegåvad och i övrigt frisk person? Tror du verkligen det?

Fast jag kan faktiskt hålla med LR lite.. Sen jag började med barrel race, har jag alltid hjäm när jag tävlar BR - jag hade inte hjälm i början och insåg att jag höll tillbaka lite; något som försvann när hjälmen åkte på..

Fast jag kan faktiskt hålla med LR lite.. Sen jag började med barrel race, har jag alltid hjäm när jag tävlar BR - jag hade inte hjälm i början och insåg att jag höll tillbaka lite; något som försvann när hjälmen åkte på..

Fast beror det verkligen på att du tror att du är odödlig med hjälm? Eller var det så att du var mer försiktig (kanske tillochmed otrygg eftersom du beskriver att du "höll tillbaka"?) utan?

LR vill ju göra gällande att en westernryttare med hjälm i princip blir/är helt okunnig om att man kan bli skadad överhuvudtaget.

Fast beror det verkligen på att du tror att du är odödlig med hjälm? Eller var det så att du var mer försiktig (kanske tillochmed otrygg eftersom du beskriver att du "höll tillbaka"?) utan?

LR vill ju göra gällande att en westernryttare med hjälm i princip blir/är helt okunnig om att man kan bli skadad överhuvudtaget.

Jag tror inte att jag är odödlig med hjälm, mest smäll om jag går omkull får nog resten av kroppen. Men jag kan ju fara av och slå huvudet i tunnan..
Ja, det är ju det jag menar - jag var mer försiktig för att jag visste att om det är någon gång det kan gå åt helvete, så är det i barrel race på tävling. Sen jag tog på hjälmen vid tävling, håller jag inte tillbaka, eftersom att jag har ett vurpollon på knoppen. :p

Det får ju stå för dig...jag är nog tvärtom...eller egentligen är det väl ingen skillnad. Jag kör lika oavsett vad jag har på huvudet, eller inte har...det bottnar ju i sig på hur JAG är som person och jag är inte försiktig av mig, alls...typ...:o ...så att det skulle hänga på vad man har på huvudet till hur man rider är jag inte helt övertygad om...

Senast ändrad:

Alla är vi olika, och tur är väl det :D

Jag har hjälmen på "trots" att jag känner mig vråltrygg på min lilla ponny (ni som träffat honom vet att det inte händer mer än absolut nödvändigt under pistolhot där..). Nää, jag tycker inte det har att göra med hur trygg ens häst är eller hur säker man är som ryttare. Det är levande varelser, precis som vi, och man kan inte alltid veta hur de ska reagera. De kan snubbla, man kan ramla av och man kan ha otur. Det är sånt som händer. Hjälmen kan inte påverka det, men det kan vara skillnaden mellan hjärnskakning (eller hjärnskada!) och blåmärken..
Var och en gör som de vill, bara de låter mig göra som jag vill.

Det får ju stå för dig...jag är nog tvärtom...eller egentligen är det väl ingen skillnad. Jag kör lika oavsett vad jag har på huvudet, eller inte har...det bottnar ju i sig på hur JAG är som person och jag är inte försiktig av mig, alls...typ...:o ...så att det skulle hänga på vad man har på huvudet till hur man rider är jag inte helt övertygad om...

Jag är lika anti mot att ramla av med eller utan hjälm. Jag har inte märkt någon skillnad på min ridning (har ridit träningar utan hjälm). Jag tar inte onödiga risker, är petig med vad jag sätter mig på för häst och rider sällan i höga farter full sula (fick det behovet tillfredställt i travbranschen). Kan inte se att det skulle vara någon skillnad utan hjälm.

Men åter igen. För mig får man göra som man vill så länge jag får göra som jag vill. Om sen någon vill döma eller sätta etikett på min ridning/hästhantering utifrån min hjälm så är det väl så.

Jag hoppas verkligen att vi har kommit så pass långt att ingen dömer någon för det den har eller inte har på huvudet. Jag har inte märkt nåt dock...jag använder hjälm...med få undantag :)

*lånar*

Jag är ganska gammal nu... När jag växte upp så fanns det ridhjälmar. *Punkt* .... Säkerhetsvästar, säkerhetsstigbyglar och allt annat som dykt upp på senare år hade ingen hört talas om.

När jag började rida för ungefär 45 år sen så använde man hjälm. Så det har jag lärt mig. Sen har användandet av den varierat under åren. Till viss del beror det på vilken häst jag har och vad jag gjort. Väst har jag inte lärt mig att anamma ännu...

Förra hästen red jag ofta med bara keps... Hade som målsättning att ha hjälmen på vid uteritter, men det hände rätt ofta att jag glömde byta från keps till hjälm när jag gav mig iväg. Hon var inte på något sätt en trygg skogsmulle, utan i allra högsta grad en livs levande häst och reagerade som en sådan... Men hon var ändå väldigt enkel och förutsägbar för mig som kände henne utan och innan.

Nuvarande unga dam glömmer jag aldrig det bytet... Hon är explosiv och het häst som reagerar blixtsnabbt och stort för allt nytt eller överraskande.. Hon är den första häst på mer än 20 år sett till att jag fått rejäla markkänningar. Två gånger på en vecka dessutom. All ridning med henne utanför ridbanan är extremt spännande och man vet aldrig vad som kommer att hända. På ridbanan kan det också bli lite oförutsedda saker... Speciellt när vi börjar blanda in galopparbetet. Jag är inte ett dugg otrygg när jag rider henne. Hon är en högst normal unghäst, om än väldigt känslig och extremt vaken... Men hjälmen glömmer jag inte....

Tillägger.... Om någon skulle välja att "se ner" på mig... Eller anse att jag är en sämre ryttare och hästägare för att jag har hjälmen på när denna unga dam skall ridas så är det en åsikt som får stå för dem då.... Det kan jag inte göra så mycket åt...

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 483
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Läste precis att det gjorts ett hjälm test i Finland. Flera hjälmar klarade inte testet detta har ju hänt förut även på Svenska tester...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: jemeni
·
Utrustning Efter ett par års uppehåll från ridning ska jag nu köpa mig en ny häst och har insett att min lastgamla hjälm har gjort sitt. Så jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 050
Senast: MiniLi
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 821
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama