På huvudet inom western?

Sv: På huvudet inom western?

Jag är väldigt slarvig med min hjälm. Den har nog legat och dammat i alldeles för många år. Dock om jag ska börja hjälpa kompisen med hennes unghästar kommer hjälmen åka på. Jag tycker hästarna jag ridit varit så "pålitliga". Vet att en inte ska vara så säker å hästarna men tyvärr är det min ursäkt. Så det är mest mössa/keps eller vid uppvisning/tävling hatt.

Säkerhetsväst är inget jag använder då jag mest tycker den gör skada både när man sitter kvar o när man trillar av.

Ja jag hade också väst på mig när jag red unghästen första 10 gångerna kanske. Nu ligger den dock och dammar igen i någon vrå, eftersom unghästen numera inte sätter av i bockserier varje gång man ska galoppa :angel::D

Jag har alltid hjälm hemma o på träning, när jag sitter på unghäst även väst som känns klumpig men jag tror jag kommer gilla den mer när jag åkt av första gången med den. På tävling är det ofta hatt men hjälmen är ALLTID med i bilen så känns inte allt 1000% rätt så åker den på.

Jag rider uteslutande i keps när jag tränar hästarna. Hatt om det antingen är mycket sol eller regn och jag inte är inne i ridhusen. MEN hjälmen finns och används när jag ska rida hästar som kan ställa till det för sig så att säga.

Hjälmen ger mig en viss (falsk?)trygghet. Det gäller att inte att helt förlita sig på den där plastbiten man spänner fast på skallen. Den hjälper inte mot en spark i nyllet, inte mot frakturer eller komprimerad rygg och annat som kan hända om man inte har respekt för hästen och/eller är ofokuserad på vad man ska göra.

Använder man inte insidan av det man försöker skydda så kanske det kan kvitta.

Hjälmen ger mig en viss (falsk?)trygghet. Det gäller att inte att helt förlita sig på den där plastbiten man spänner fast på skallen. Den hjälper inte mot en spark i nyllet, inte mot frakturer eller komprimerad rygg och annat som kan hända om man inte har respekt för hästen och/eller är ofokuserad på vad man ska göra.
Det är förstås sant, men de argumenten skulle ju lika gärna kunna användas ifråga om cykel, moped, motorcykel, klättring eller andra aktiviteter där det är mer eller mindre brukligt att använda hjälm. Att hjälm inte skyddar mot alla typer av skador tycker jag känns som ett litet besynnerligt motiv att inte använda den alls... :crazy: Bekvämlighet är en annan femma, och en motivering/argument emot hjälm som jag har lättare att förstå. :)
Med det sagt har jag grundinställningen att var och en självklart ska bestämma själv vad h*n sätter på huvudet eller inte. Det var bara motiveringen jag reagerade litet på. :)

Själv använder jag hjälm så gott som alltid uppe på hästen - aldrig vid markarbete och någon enstaka gång hjälmlöst barbacka till eller från hagen. Av lättja. :)

Sist jag använde hjälm var väl 6 år sedan. Sedan började man bli lite bekväm och red med keps på sommaren och mössa på vinter "för att alla andra westernkompisar gjorde det". Nu är jag så van att slippa hjälmen att det är oerhört svårt att börja använda den. På tävling har jag hatt. Säkerhetsväst hade jag ju som ungdom när jag hoppade. Och jag kommer fortfarande ihåg hur hemskt obekvämt det var, fastnade i sadeln och kändes stel som en pinne.

Jag rider uteslutande i keps när jag tränar hästarna. Hatt om det antingen är mycket sol eller regn och jag inte är inne i ridhusen. MEN hjälmen finns och används när jag ska rida hästar som kan ställa till det för sig så att säga.

Använder man inte insidan av det man försöker skydda så kanske det kan kvitta.

Det sista talar för dig eller?;)

Jag kan faktiskt inte se någon koppling att en vuxen människa skulle bli mer oförsiktigt på grund av att man har en hjälm när man rider. Ett väldigt litet barn med hjälm på lekplatsen. Ja! Men en vuxen normalbegåvad och i övrigt frisk person? Tror du verkligen det?

Är du mer ofokuserad när du har bilbälte?
Leker du med eld i soffan bara för att du har en brandvarnare?

Annars håller jag med Snubbelfot i allt han säger och personligen struntar jag i vad andra har på huvudet. Jag blir bara lite sur när det antyds att hjälmförsedda westernryttare på något sätt skulle vara sämre hästmänniskor.

*kl*

Jag använder alltid hjälm när jag rider hemma men hatt på tävling. Har inte ramlat av på väldigt lång tid, men man vet ju aldrig. Händer det något på tävling finns det ju alltid folk runt om kring som kan hjälpa, men hemma är jag ensam och den risken är jag inte villig att ta. Tycker inte det är jobbigare att ha hjälm på skallen än hatt. Visst blir det lite varmare på sommaren, men min har ändå rätt bra ventilation

Vad andra väljer att använda bryr jag mig inte riktigt om, har bara lite svårt att förstå folk som vågar rida utan hjäm, speciellt på unghästar

Använder hjälm vid all ridning, med undantag på tävling. Där rider jag i hatt, men packar alltid ner hjälmen utifall jag skulle känna den minst osäkerhet.

Försöker även komma ihåg att ta på mig hjälmen vid unghästhantering och andra situationer där jag ser ett behov för det - Detta har jag blivit mycket bättre på sen jag råkade ut för en olycka i samband med vardagshantering förra året - visserligen skyddade inte hjälmen mitt ben som bröts på tre ställen, men hoven jag fick i bakhuvudet skyddade den för!

Att jag är säker på mina egna hästar betyder inte att jag vet exakt hur andras hästar kommer att bete sig...

Säkerhetsväst köpte jag en ny när jag red in min förra vallack - men den var mest obekväm. Tills lillan ska ridas in tänkte jag investera i en sån där air-bag-väst som löser ut när man trillar av, de verkar otroligt smarta :-) När man sitter in unghästar vill man ju inte vara stel och osmidig och riskera fastna i hornet vilket man tenderar att göra i en klassisk säkerhetsväst...

KL

Gammal tråd men alltid aktuell. Jag rider alltid med hjälm utan andantag, kör mycket häst och det OFTAST med hjälm (är jag utan beror det på bekvämlighet eller att jag har hatt/mössa i stället). Sedan beror det på vilken häst jag hanterar, ska jag kanske promenera, tömköra eller longera en jag inte är helt säker på så har jag hjälm och stålhätteskor.
Har alltid hjälm när jag visar häst t.ex.

Som western_wannabe säger, man kan aldrig vara säker på andras hästar även om ens egen är 99,9% säker.

*KL*

Jag använder alltid hjälm hemma, speciellt när jag rider min äldsta häst. Hjälmen räddade livet på mig när hon blev skrämd och reagerade instinktivt och efter det sitter jag inte upp på henne utan hjälm. Inte för att hon är dum eller elak, hon har helt enkelt dålig impulskontroll!

Den yngre rider jag i hjälm hemma men tävlar i hatt, precis som W_w så är hjälmen alltid med och känns hon minsta lilla för fräsch eller orolig så är det hjälmen jag tävlar i. Har även ridit första klassen med hjälm och sen bytt till hatt till nästa.

I vardagshanteringen är jag tyvärr urkass på att använda hjälm :o

Jag blir mindre forsiktig nar jag har mina "gears" pa mig. *erkanner villigt denna brist och felaktighet i min person*

jag larde mig rida med hjalm, introducerade sakerhetsvast nar jag var 15 ungefar.

Skall jag upp pa en hast som har uttalade problem, eller som jag vet inget om - sa aker saker och ting pa. Ar saker och ting pa ar jag inte lika forsiktig i min ridning utan kan mycket val "ta mig an" ett gral pa ett annat satt.

Jag kanner mig sakrare, thus, blir jag mer pushig. Jag ar medveten om det, pa satt och vis kan man nog saga att jag rider pa min maxkapacitet med grejerna pa - men under min max kapacitet utan grejerna. Dumt? Ja visst!

Jag jagar kor utan hjalm pa, men skulle aldrig fa for mig att hoppa utan hjalm. *vissel*

..ingen ar felfri, det ar sa enkelt, eller svart. De flesta slarvar med nagot, da och da slarvar jag med tankeverksamheten.

Hjälm/mössa/keps hemma beroende på vad jag ska göra, alltid hjälm vid uteritt.
Hatt på tävling. :)

Vem försöker du lura gullet? ;) (ja, jag såg att det var en gammal tråd)

Sen jag köpte Neha har jag känt mig trygg med henne i alla lägen, och har därför keps/mössa/inget hemma. På tävling är det hatt, förutom när jag tävlar barrel race eller pole bending, just för att där KAN det verkligen gå fel + att jag inte riskerar att hatten faller av... :angel:

Unghästen hade jag inte hjälm på i början, men sen han började med stegringar, och nu rejäla bockningar, så har jag hjälm på honom tills vidare!

Vänta nu! Har jag ridit ut utan hjälm? :P När fan då?

Okej ja en liten skrittur kanske.... ;)

Keps, mössa, utan ? (hatt har jag inte införskaffat ny sen jag tappade bort min gamla) :D hatar hjälmar, vet inte varför men hyser personligt agg gentemot dom.. ! :devil:

Det sista talar för dig eller?;)

Jag kan faktiskt inte se någon koppling att en vuxen människa skulle bli mer oförsiktigt på grund av att man har en hjälm när man rider. Ett väldigt litet barn med hjälm på lekplatsen. Ja! Men en vuxen normalbegåvad och i övrigt frisk person? Tror du verkligen det?

Är du mer ofokuserad när du har bilbälte?
Leker du med eld i soffan bara för att du har en brandvarnare?

Annars håller jag med Snubbelfot i allt han säger och personligen struntar jag i vad andra har på huvudet. Jag blir bara lite sur när det antyds att hjälmförsedda westernryttare på något sätt skulle vara sämre hästmänniskor.

Hehe. Kul:D

Jag förklarade mig nog inte på det jag önskade i mitt inlägg ovan. Det jag menar är att man inte kan släppa på uppmärksamheten bara för att man har en hjälm på skallen. Skrämmande många (inte minst på engelska sidan) hoppar över ledarskapsövningar och jobbet för att skapa ett förtroende och vara en lugn, stabil och självklar ledare för hästen.

Att en ryttare är en sämre person/ryttare är inte heller något som jag menar. Om det togs fel så är jag den första att beklaga. Själv så använder jag hjälm när jag känner att jag har ett behov av detta. Även säkerhetsväst någon gång när jag ska jobba med speciellt stökiga hästar.

Är man inte trygg med en häst så ska man självklart skydda sig.

Det jag menar är att man inte kan släppa på uppmärksamheten bara för att man har en hjälm på skallen.
Det håller jag absolut med om! Fast samtidigt...
...så tror jag att de allra flesta som åker i backen, med eller utan hjälm, kände sig trygga med hästen när de satt upp. :crazy:

kl. nu är jag inte westernryttare så jag hör kanske inte hemma i den här diskussionen som jag ändå tycker är rätt så intressant. Men när jag läser om alla som tycker att det är säkert att rida utan hjälm på hemmaplan så kan jag inte låta bli att tänka på en incident som min kompis råkade ut för:

Red i ridhus, lugn häst. Skrittade av efter ett ridpass, hästen är vanligtvis säker på hoven ute i skogen och då självklart i ett ridhus med bra underlag. Hästen snubblar och går omkull, min vän åker av och får hjärnskakning. Hon hade hjälm som tur var, annars hade den incidenten kunnat bli ett väldigt onödigt sätt att dö eller förstöra livskvaliteten för resten av sitt liv. Och så kan jag inte låta bli att tänka på hickstead som dog under sin ryttare och ett antal anekdoter jag har hört om andra hästar som dött under ett ridpass p.g.a. något hjärtfel.

Själv red jag utan hjälm en period när jag jobbade utomlands som 16åring. Började med att man ibland inte hade tid att springa och hämta sin hjälm, det var ett starkt grupptryck från chefer och kollegor, tillslut så vart jag van vid tanken att slarva, det var sjukt varmt och svettigt och jag var i mina ögon ung och dum. Idag är enda hästen jag någonsin skulle sätta mig på utan hjälm en trä-häst och då är jag väldigt sadelfast och åker inte av i första taget vad än hästen får för sig att hitta på.

Fast nu är du ju där igen...om man har hjälm så känner man sig inte trygg annars finns ingen anledning att ha den? Då behöver man inte ha bilbälte heller? Jag är ju en så fantastisk förare?

Jag åkte i backen rejält på Solvalla en gång. Jag fick en annan häst i knät där jag satt i sulkyn. Min tvåårshingst kom lös, tränad som han var stannade han när vagnen blev tom och väntade in mig. Han var så förberedd han kunde vara men uten hjälmen hade jag varit en grönsak. Efter den händelsen har jag alltid hjälm för oavsett hur trygg och säker jag är med MIN häst, rår jag inte över andra hästar, bilar, älgar etc.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 483
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Läste precis att det gjorts ett hjälm test i Finland. Flera hjälmar klarade inte testet detta har ju hänt förut även på Svenska tester...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: jemeni
·
Utrustning Efter ett par års uppehåll från ridning ska jag nu köpa mig en ny häst och har insett att min lastgamla hjälm har gjort sitt. Så jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 050
Senast: MiniLi
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 821
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama