På huvudet inom western?

Sv: På huvudet inom western?

Jag har alltid hjäm, oavsett träning elr tävling. Är ju fortfarande ungdomsryttare, så det är ju obligatoriskt ;)
Tror jag kommer att fortsätta med hjälm oavsett att jag fyller 16, men det är ju 1½ år kvar, så man kanske hinner ändra sig.. ?

den hemska, avskyvarda sanningen:
Keps. Just nu i alla fall... ar pa jakt efter en ny hjalm men hittar ingen vettig...

Kommer val anvanda hjalmen som jag gjorde i svea, pa hastar som inte ar helt "som dom ska", infor Barn, och beroende pa vad som gors...

Gubben har kommer jag aldrig fa pa en hjalm, sa det ar inte ens vart att forsoka.

Hatt? eh jo, hatt bars ju, sa ar den pa huvudet nar man lamnar huset sa ar den pa huvudet nar man ar i sadeln. Man tar seden dit man kommer? Och mossa bars nar det ar snorkallt... Sa det ar val snart dags o rida med stora bylsiga roda mossan.. usch for vinter.

Hjälm när jag tränar, om jag kommer ihåg att sätta på mig den. Hm, mössa blir de då. Hatt när jag tävlar inomhus. Kan bli hjälm utom hus på tävling beroende på gren o om de blåser. Hatten blåser av nämligen. haha

Har lä´d igenom svar, tycket det är lite konstig:confused:
NI som änvander hjälm----värför ni inte änvander den hella tiden?
Az

I mitt fall sa beror det pa vad jag sitter pa, en hast med stor risk for a bronc ride eller en hast dar ordet "bronc" inte ens existerar i sammanhanget... "Min" hast har rider jag utan hjalm, gor han nagot sa dansar han runt lite, inget bock inget brak - men det finns hastar ute i hagen har som jag Inte satter mig pa utan hjalm, de som inte helt kan klassas som "inridna" med svenska matt matt men som ar "cowboy broke".

I manga fall beror det nog ocksa pa vad folk Gora, en lugn lala-tur pa ridbanan vs. en fullrulle tur i skogen, da kanner man nog garna att man kan strunta i hjalmen i forsta fallet men kanner troligen ett behov av att ha hjalmen utanfor den "trygga zonen" :) Likasa finns det ju manga som tavlar i hatt men tranar i hjalm, da valjer man nog hatten for att dels "se battre ut" och for att det ar en del av "tavlingsutstyrseln"..

*kl*
Alltid hjälm. Jag har faktiskt aldrig i hela mitt liv satt mig på en häst utan hjälm :o. I detta enda fall är jag så präktig så jag nästan skäms!

Az

Mycket bra fråga!

Själv använde jag aldrig hjälm fram till för ett par år sedan. Nu rider jag ofta med hjälm. Tidigare kunde jag försvara min rätt att rida utan hjälm med näbbar och klor :devil:

Jag rider mycket unghästar/gröna hästar och ibland svåra hästar och har aldrig varit med om någon svårare avfallning *peppar peppar* Anledningen till att jag inte använde hjälm var mest för att jag tyckte att det var outhärdligt obekvämt och koncentrations hämmande och för att jag fick ont i nacken av den. Nu har jag hittat fantastiska hjälmar som inte stör mig ett dugg och har helt enkelt börjat använda dom! Inte alltid, men oftast.

De tillfällen då jag inte tar på mig hjälmen skulle väl vara vid tävling (hatt) och då jag inte rider en unghäst eller en häst som känns osäker.
Inser givetvis att en olycka kan hända även då men risken är helt enkelt inte lika stor.
Jag har dock börjat vara noga med att använda hjälmen i sällskap av barn och ungdomar.

Så, mitt hjälmanvändande är inte alltid konsekvent men 100% bättre än förut :D

Jag har varit otroligt slarvig med hjälm, korkat jag vet men jag tycker inte om dem. När jag stod inackorderad en period använde jag hjälm pga att alla tjatade om hur dum jag var och det har de så rätt i men jag gillar fortfarande inte hjälm och kan inte komma överens med att ha den på huvudet :(

Keps is the shit :o:o Nu när man ska rida in sin kille så har jag funderingar på den där hjälmhatten som ser ganska schysst ut, men då undrar jag om den inte känns klumpig och ser klumpig ut? Är den värd pengarna att prova?

Nu när man ska rida in sin kille så har jag funderingar på den där hjälmhatten som ser ganska schysst ut, men då undrar jag om den inte känns klumpig och ser klumpig ut? Är den värd pengarna att prova?

Jag tycker du ska prova, värt att ha huvudet kvar så du kan fortsätta rida din häst även efter inridningen. ;)

Jag rekomenderar Troxel hjälmarna. De enda jag kan ha på huvudet.

En hjälmhatt skulle jag aldrig sätta på mig. Vad är vitsen? Antingen har man väl en hjälm eller så har man en hatt. Båda lär ju vara smidigare (och fasen så mkt snyggare) än en kombination!

Hjälm/mössa/keps hemma beroende på vad jag ska göra, alltid hjälm vid uteritt.
Hatt på tävling. :)

Tack för att du skrev åt mig också ;)

Fast jag rider ju inte "western western" längre även om jag har det i grunden till allt jag gör på pålle :laugh:

Nej hua, jag tycker de hjälmarna är gräsligt fula. Jag har en hjälm från Hööks men jag känner mig inte bekväm med den. Asch får leta vidare tills man hittar något man vill ha

Jag tycker du ska prova, värt att ha huvudet kvar så du kan fortsätta rida din häst även efter inridningen. ;)

Ja det kan ju vara nog så trevligt att behålla det man innanför skallen och inte på marken. En olycka händer ju så lätt och naturligtvis är det korkat att rida utan hjälm.

Hade sambon fått bestämma hade jag haft allsköns skydd och sett ut som en ruggbyspelare i full dress:D :love:

Har inte ridet med hjälm sen mina distance tävlingar, gammle kask som jag hata, het, klia, huvudverk, förstå dessa nya är mycke bättre.
Rida inte Bad Horses längre och den gången jag slog mig i ett ek gren när jag jagga ko ett hjälm skulla inte har hjälpt, (hockyhjälm i så fall, tog mig i näsen).
Har sett många gånger på western tävling dar STAMPED förakomma och igen har hjälm på sig :grin:
Each to his own:
Az

Är hjälmhattarna som finns godkända som ridhjälmar nu? Ska man ha hjäm bör den vara godkänd tycker jag, annars vet jag inte om det är så stor mening... bara en tanke.

Az

Beror på vilken häst jag ska rida och hur. Det händer att jag inte har hjälm på men det är mer ett undantag...sista gångerna blev det utan för att jag inte hittade hjälmen. Har precis flyttat ca 100 mil norrut och den låg inpackad någonstans (:o) ...nu är den hittad och kommer att användas.

Jag har rätt unga hästar (6 och 3 år). Jag använder hjälmen, som regel med få undantag som ovan, på träning och tävling. Om och när vi stiger i klasserna kommer den att bytas ut mot hatten i tävlingssammanhang.

Jag trivs i min hjälm. Personligen har jag aldrig ramlat av och slagit i huvudet men min förra hjälm räddade livet på min dotter när hon föll av en häst med huvudet före i ren svallis (tjock hård is). Sen dess har jag varit mer noga med att använda hjälm av ren tacksamhet över att den visade sig oerhört effektiv när olyckan är framme.

Sen har även solen fläckar och visst, det kan bli en och annan långritt i högsommarvärme med keps i stället för hjälm...fast det var rätt länge sen det hände nu.

Np :D

kl

Ja en liten motivation till sitt val kanske är intressant! Jag rider som sagt med keps/mössa på ridbanan ibland, därför att jag känner mig 100% säker på min häst. Hon har aldrig gjort en ansats till vare sig bockning, stegring eller liknande, har aldrig åkt av henne! Vid uteritt känns det dock bäst med hjälm, med tanke på att så många utomstående faktorer som jag inte kan styra över kan inträffa. Stora timmerbilar, onda barn, tutande bilar osv.

På tävling är det hatt, pga ovanstående anledningar + att det är SNYGGT! :D

När jag rider unghästar och hjälper syrran med diverse träningshästar har jag ALLTID hjälm, eftersom jag inte känner hästarna in och ut som jag gör med min tant. Och unghästar är unghästar.
:)

åter igen tack för du skrev åt mig :rofl:

vid unghästridning har jag dessutom säkerhetsväst på mig också

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 483
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Läste precis att det gjorts ett hjälm test i Finland. Flera hjälmar klarade inte testet detta har ju hänt förut även på Svenska tester...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: jemeni
·
Utrustning Efter ett par års uppehåll från ridning ska jag nu köpa mig en ny häst och har insett att min lastgamla hjälm har gjort sitt. Så jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 050
Senast: MiniLi
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 821
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama