På gränsen till vanvård?

L

Ledsen

Skriver med anonym nick om något råkar veta vem jag är irl.

I stallet där jag står men mina hästar står det 5 hästar till alla har samma ägare. I år gick den ägaren över till silage på sina hästar. Nu under vintern har deras hästar blivit svårare och svårare att hantera. Även den absolut snällaste har blivit svår.

Hästarna bits och försöker kliva över folk osv. På kvällarna när det är insläpp så blir man nästan översprungen. Nu under helgen när det varit rejält kallt ute så har deras hästar nästan sprängt staketet för att komma in. I lördags blev min kropp rejält sargad iom att jag dessutom har en skada så tål den inte så mycket.

Deras hästar lyssnar öht inte på tillsägning. Flytta undan tryck är skitlöjligt vi pratar möjligtvis flytta undan för en hel människa kanske om det inte vankas mat vill säga.

I går fick jag hjälp att plocka in under mycket suckande. Då hade deras hästar vält nästan hela staketet och de var fullkomligt hysteriska i hagen. Jag tror att detta beror på att de får för lite mat. Åtminstone enligt min syn att se på saken. Men vad kan jag göra? Situationen är ohållbar och jag grät när jga kom hem i går.

Ägaren har alltså 5 hästar ingen av dem motioneras utan de ger hellre mindre mat. Ändå tar de föl på stoet varje år även fast de inte hinner med de hästar de redan har.

Hästarna kan alltså stå i flera månader för att sedan tas ut och ridas i varierande tempo 1 timme med krav på from. :eek:

I höstas hade de ut stoet med fölet vid sidan. Hon hade inte blivit riden på 2 år då ändå tog de ner henne på banan och hoppade med henne. :eek: Trots att hon dessutom är triangelmärkt med skador som gör att hon inte lämpar sig för hoppning.

Det går inte att prata med dem för de är sådana som tror att de vet och kan allt. Dessutom ses de som väldigt duktiga och proffsiga i sin hästhållning vilket jag då inte tycker.

Finns det någon som har något råd att ge mig? Ska flytta mina hästar där ifrån så fort jag hittar annat stall men innan dess vad kan jag göra? Är detta något som är anmälningsbart???

Jag gråter så fort jag tänker på hästarna för de är synd om dem. Något är ju fel när knappt ägaren klarar dem och när de så totalt förändrats bara sedan i september.

Sv: På gränsen till vanvård?

Ett litet anonymt tips till jordbruksverket eller distriktsveterinären kanske....?
Kan någon annan ha sett situationen eller är anläggningen helt insyns-skyddad?
Leta boxplats för glatta livet!! Kanske det finns någon som kan hysa in dig "sålänge", tills du hittar något annat mer långvarigt....
Leta efter konkreta saker att anmärka på, boxstorlek, hull på hästarna, hovvård, stallmått (galler, gång, dörrar ect) och ta med dessa i din anmälan för att ha något bra att komma med... Lycka till! Jag håller tummarna:bump:

Håller med ovanstående talare, men det är kommunen du ska kontakta. Ifall du ringer kommunens växel och be att få prata med deras djurskyddsansvariga eller miljö och hälsoskyddskontoret (eller liknande namn, lite olika i olika kommuner). Man får lov att anmäla anonymt, men då kan man inte följa upp anmälningen sen.

Lycka till! Hoppas hästarna får det bättre!

*kl*

Tack för era tips! Problemet är att utåt syns det inget direkt. Hästarna är i ganska bra hull om än mot det smala hållet. Hovar ser rätt okej ut även om de ofta är lite långa och boxarna ligger nog precis på gränsen till det tillåtna.

Så egentligen finns det inget att ta på. Förutom att hästarna får lite mat som gör dem hungriga. Hästarna i höstas stod täckade vid 10 minusgrader för att nu stå otäckade i 15-20 minus. Hästarna får tyvärr för lite mat i hagen. Skriver tyvärr eftersom det ju även drabbar mina hästar. 2 kg hö var på hela dagen är var de får. Alla får hö i hagen eftersom mina inte ska äta silage och därför kunde inte de ge sina det i ahgen heller. Tror inte alla får i sig 2 kg ens. Detta är alltså vad de får mellan kl: 09.30 då de släpps ut och 19.30-20.00 när de tas in igen och dessa fjuttiga kilon serveras vid 14.00.

Deras stora märr (halvblod på 167 cm) med föl (snart 1 år på 148 cm)får sammanlagt under dygnet 22 kg silage med torrsubstans på 75% och sedan får de några kilo hö i hagen och 1 kilo havre. Personligen tycker jag detta är lite vilket uppenbarligen hästarna också tycker.

Usch jag vet inte alls vad jag ska ta mig till. :cry:

Gud vilken jobbig sits du har hamnat i! lider med dig...
jag tror dock inte att det blir det lättaste att anmäla dem för vanvård om det inte är någon uppenbar misskötsel, tex benrangel med overkade hovar mm.
ser hästarna fräscha ut? jag antar att ert stall är utan anmärkning givetvis..
jag skulle rekomendera dig att byta till ett annat stall, dessa personer låter inte riktigt kloka! :eek: :devil: deras hantering av hästarna gör ju dessutom det till en skaderisk för er andra i stallet och era hästar. vem äger stallet? kanske kan ni vräka dem?

prova ringa till svenska hästars värn och fråga vad som gäller för misskötsel mm. de borde veta om det går att anmäla dem eller ej, kanske kan omplacera hästarna å sånt.

hoppas att det löser sig till det bästa!! :bump: :bump:

Så länge hästarna inte är magra kan ingen göra något.

Hästar som är svårhanterade är inget lagbrott i sig. Möjligen att de kan bli det om de skadar någon allvarligt.

Till ditt problem med inhämtningen.

Ta en famn hö och ge ut till hästarna så de lugnar ner sig och inte är så hysteriska när de ska in.

Lägg ut det i hagen med stort mellanrum, ett halvtkilo var ungefär.

Om det är hungern som är problemet så kommer de troligast att lkugna ner sig och du kan hämta in dom en och en.

Om hästägaren inte motsäger sig så kan du ge dom ett kilo var och låta dom stå ute ett litet tag innan du börjar ta in dom.

Har de mat i boxen när de kommer in så är det inte så underligt att de är jobbiga om de får lite mat. De är hungriga och tycker du är för långsam. (i deras ögon, ingen kritik till dig).

Att de blivit jobbigare sen i höstas är inte så underligt om det fanns något att gå och småäta på i hagen. Då haade de iallafall något att tugga på och döva hungern med.
Kan ju också vara så att de får mindre mat nu än då.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 441
Senast: Smurfoff
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama