Pa Badoo Badjie

Skorpion76

Trådstartare
Av en slump råkade jag klicka på ett klipp på Youtube därr Nyhetsmorgns pappapaneldiskuterade. Med i panelen satt Pa Badoo Badjie som är en av medlemmarna i Panetoz och det var framför allt hans efternamn som fick mig att haja till. Orsaken var att jag genast kom att tänka på den här mannen som medverkade i Expedition Robinson 2000.
img10.jpg

När jag slog upp PaBadoo Badjie på Wikipedia visade det sig att han har gambianskt ursprung precis som Buba, men det stod ingenstans att de eventuellt var släkt med varandra.

Det är inte omöjligt att han dessutom har fler namn. De afrikaner jag känner har en uppsjö namn och det är inte så noga med vilket som används.
Min afrikanske sambo har t ex 14 namn varav tre "godkändes" av svenska myndigheter och finns med i hans pass och ett fjärde används av oss i den svenska delen av familjen, vänner och arbetskamrater. Hans släkt använder olika namn för honom allihop och jag har ofta ingen aning om vem som avses :confused::D

Det är inte omöjligt att han dessutom har fler namn. De afrikaner jag känner har en uppsjö namn och det är inte så noga med vilket som används.
Min afrikanske sambo har t ex 14 namn varav tre "godkändes" av svenska myndigheter och finns med i hans pass och ett fjärde används av oss i den svenska delen av familjen, vänner och arbetskamrater. Hans släkt använder olika namn för honom allihop och jag har ofta ingen aning om vem som avses :confused::D

Spännande! Har aldrig hört det innan. Hur förklarar de det? Är det så att en viss släkting alltid använder ett visst namn eller är namnet de väljer situationsberoende (samma släkting kan använda olika namn beroende på situation)?

Spännande! Har aldrig hört det innan. Hur förklarar de det? Är det så att en viss släkting alltid använder ett visst namn eller är namnet de väljer situationsberoende (samma släkting kan använda olika namn beroende på situation)?

Jättespännande verkligen! Jag har intrycket att man använder det av personens namn som känns närmast en själv. Många av namnen är ju "släktnamn" så en släkting från mammans sida väljer kanske att använda det namn som ärvts från mammas sida t ex.
Helt införstådd är jag inte då de själva inte riktigt kan förklara varför utan mest bara säger att "ja men det är bara så".
Likadant är det med HUR man är släkt. Det är inte så petigt utan det är mamma, pappa, bror och syster till höger och vänster så det snurrar i skallen på mig. Det tog ett år innan jag insåg att den "syster" vi bott hos på vår semester inte var min sambos syster utan en kusin:o:D Första gången min sambo träffade min mamma kallade han henne för "mormor L", eftersom hon var min mamma och jag ju säkert skulle bli mamma nån dag och alltså var min mamma en blivande mormor. Det blev lite att reda ut där:angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka