P.R.E / köpa häst utomlands

T

Trinova

Hur går man till väga om man vil köpa häst utomlands, Är ute efter en P.R.E hästar
Hur mycket kostar det ungefär att importera en häst hit till sverige.. vad ska man tänka på som är viktigt, så man inte blir lurad..

vet ni några seriösa vart kan man få tag på P.R.E uppfödare eller försäljningstall.. utomlands då, antagligen Spanien

Tack :bow:

Sv: P.R.E / köpa häst utomlands

Får jag fråga varför du ska importera! det finns ju en hel del P.R.E till salu i sverige nu??
alltså ingen kritik bara en undran?

Tesora

Jo jag kan gärna köpa här i sverige men jag hittar inga till salu, och dom jag har sätt kostar från runt 80.000 och uppåt.. har inte riktigt tänkt den prisklassen..
Förmodade att det är billigare att importera eftersom dom verkar göra det själva och sen sälja dyrare här.. fusk!! :devil:

Där av vill jag köpa en till mig som inte kostar skjortan..
Är det ett bra svar...

en snabb fråga vad är P.R.E ?? har funderat över detta ett bra tag nu..

Det är spanska hästar!
dom brukar kallas andalusier, men det är egentligen ett samlingsnamn för spanska hästar. Dit räknas bland annat PRE hästar samt hästar av PRE-typ utan stamtavla.

P.R.E (Pura Raza Espanola) är namnet på den mest kända spanska hästrasen. För att räknas som PRE så går stamtavlan ofta så långt tillbaka som till 1500-talet.

ja ett svar men inte verkligheten om du ska ha en BRA P.R.E!!!
Gå in här och se vad dom kostar i spanien! http://www.elpre.com/
Är du bara ute efter en billig P.R.E så kolla tyskland !
Dom finns i spanien oxå ,men det är ju billigare transport från tyskland!
Annars så finns det människor i sverige som plockar in mindre bra hästar som sälj billigt ! Finns några i Danmark med ;)
Vet ju inte vilken klass du har tänkt dig köpa ,men som sagt en bra häst kostar pengar även i spanien:smirk:
ett gott råd är att du ska kunna spanska eller ha med dig någon du litar på som kan språket ! Lita inte på förmedlaren, h*n som spanjoren är ute efter att få sälja !
Vet många som har åkt ner och kommit hem med en häst som inte har varit värd det dom betalade!
Lycka till!
Tesora

ahh
Tack..

Jo jag säker en bra häst, visst får man lägga ner mkt , men jag vill ändå inte ha en såå dyr häst..
Kan tänka mig en mindre bra häst som man kan jobba upp lite med själv..
Sen är jag mycket ute efter avel, så stona jag söker behöver inte ens va inrida bara dom ha meriter på avelsidan :)

Tack för den spanska sidan..
vet du nån hemsida till dom du sa i Danmark och tyskland också, vore snällt..så jag kanske hittar mina pållar snart

:bow: tack tack

Jag har tidigare jobbat lite extra hos en som säljer PRE hästar häsr i sveriga. Om du är intresserad kan du få namn och telnr.
PM:A

Trinova skrev:
ahh
Tack..

Sen är jag mycket ute efter avel, så stona jag söker behöver inte ens va inrida bara dom ha meriter på avelsidan :)

[/QUOTE

Det är så att BRA P.R.E i Spanien kostar en hel del pengar även om dom inte är ridna, så det finns liksom inget men "kan jobba upp". De flesta stona rids inte alls. Är dom inte bra nog att gå i avel slutar dom oftast som korv.

Det som i slutändan är mest ekonomiskt om man inte har möjlighet att hosta upp massor på en gång är att köpa ett bra föl/unghäst och "vänta" på det. Tycker inte det vore lönt att importera avelsmaterial som inte är bra, varför avla på skräp?

Är det inte då bättre att syssla med raser där prisnivån är lägre och man kan ha BRA hästar???

Ett tips är ett köpa ett bra arabsto härhemma i stället och betäcka med en P.R.E- det blir väl registreringsbar avkomma då Tesoora???? Hjälp! Hispano-Arabe?

/KT

Eller lipizzaner, om det är barockhäst man är ute efter. Där får man nog en rätt hyfsad häst för 80 000.

Trinova skrev:
ahh
Tack..

Jo jag säker en bra häst, visst får man lägga ner mkt , men jag vill ändå inte ha en såå dyr häst..
Tack för den spanska sidan..
vet du nån hemsida till dom du sa i Danmark och tyskland också, vore snällt..så jag kanske hittar mina pållar snart

:bow: tack tack
Som du ser så har jag markerat det du skriver om ston!!
Det är intill omöjligt att hitta ett sto som är ridet i spanien.
Ston är generellt dyrare än hingstar! Ska du dessutom ha ett för avel och som har meriter så hamnar du långt över 150000:-
Kan tala om att jag har själv ett antal ston i mitt stall och ingen av dom var billig! Och dom är köpta i spanien under dom kriterierna du sätter för ston ;)
Sen en sak till OM du hade tänkt att avla på dina ston i sverige så har människor här börjat att förstå sig på rasen lite , så oftast så söker man efter en häst som har bra stam och bra föräldrar.
Tror att tiden när man kunde sälja en P.R.E på namnet bara. Börjar att försvinna, OBS! detta är ingen kritik till dig OBS!! Vill bara förklara hur det är i P.R.E branchen!!

Att köpa sig en mindre bra P.R.E för att rida på är helt ok !
Men att köpa en för att avla på hingst eller sto är inte ok!!
Vi har redan ett antal hästar i sverige som går i avel som spanjorena inte själva skulle avla på!
Hoppas du förstår:)

Det som Kung Tulle säger om Hispano-arabén är helt rätt!
Jag tror att det är en ras som skulle kunna funka utmärkt i sverige !
Lite billigare men så otroligt lik en P.R.E både ridmässigt och mental!!
Dessutom så är dom ibland svåra att skilja från en ren P.R.E!!!
Så det kanske vore en ide för dig :idea:
Finns bra uppfödare av P.R.H.á hästar i spanien.

Tesora

Lita inte på förmedlaren, h*n som spanjoren är ute efter att få sälja !
Vet många som har åkt ner och kommit hem med en häst som inte har varit värd det dom betalade!
En hästuppfödare/handlare och en förmedlare vill sälja, det är väl helt klart. Det är ju därför man kontaktar dom. Bara för att dom vill sälja behöver inte betyda att dom är opålitliga. Du vill väl också sälja dina uppfödningar, eller hur? Går det inte att lita på dig då :angel:

Vem avgör att hästarna inte varit värda det dom betalade? Varje köpare bestämmer själv över sin plånbok.

bobo skrev:
En hästuppfödare/handlare och en förmedlare vill sälja, det är väl helt klart. Det är ju därför man kontaktar dom. Bara för att dom vill sälja behöver inte betyda att dom är opålitliga. Du vill väl också sälja dina uppfödningar, eller hur? Går det inte att lita på dig då :angel:

Vem avgör att hästarna inte varit värda det dom betalade? Varje köpare bestämmer själv över sin plånbok.

Som jag har svarat i en del andra trådar där du oxå dyker upp och frågar! Så egentligen har du ju fått svar förut :angel:
men jag kan ta det igen!!!!!!!
Det är lätt att bli lurad när man inte kan något om rasen.
Pratar men dessutom inte spanska så är det ännu lättare att bli lurad!
Jag säger inte att alla förmedlare/hästhandlare lurar en !
Men det finns en del .och det tror jag nog att du är medveten om!
Alltså är det ett råd att ta med någon som behärskar språket och kan lite om rasen.
Ja jag säljer mina uppfödningar ! Dom som komma skall åker till spanien ;) Sen om jag lurar någon får ju personen dömma som har köpt min uppfödning! eller hur!!!
Men här hemma kan personen se både mor och far till sin fölunge!
Och skulle fadern stå i spanien så har jag för det mesta ordnat lite info om honom oxå !
Man kan oxå kolla upp om min häst /föl har sitt pass i ordning i och med att jag pratar samma språk som köparen oftast!
Det är bara att kolla med våran förening när det gäller svenska hästar,så hjälper dom till ! Dom hjälper även till med att kolla upp importer ,men dom fall som jag känner till som just har blivit lurade i spanien har inte kollat upp sina hästar. Kan tyckas vara deras egen sak att kolla ! men om man nu tror på den som förmedlar /säljer hästen så är det inte så lätt att veta !

Därför anser inte jag att man kan peka ett varningsfinger när personer vill åka ner och inhandla häst!

Visst att varje köpare bestämmer över sin plånbok det har du rätt i ! Men jag tycker oxå att det är synd att någon köper in en häst till avel som inte är lämpad för det. och kanske sen står där med en hingst eller sto som ingen vill använda eller köpa fölet efter!

men om du undrar och har problem med om man kan lita på mig eller inte !! I och med att du ifråga sätter detta ! så kan jag skicka en renommé lista till dig :angel:
Skulle fortfarande vara intressant att höra i fall du själv föder upp P.R.E ? har frågat innan i en annan tråd men fick ej något svar!

Tesora

Nej, jag föder inte upp PRE, men kan ändå ha ett intresse i rasen.

Har du varit i Spanien och köpt häst?

bobo skrev:
Har du varit i Spanien och köpt häst?

Såklart inte, Tesora köpte P.R.E- frön på en affär och sen odlade hon fram sina själv mellan morötterna och kålen i grönsakslandet.....

:rofl:

/KT

Det är oftast inte så mycket billigare att importera från Spanien. En kompis till mig gjorde det, en unghingst från Spanien som var 1,5 år, och ALDRIG ens hanterad. Hela paketet kostade 80.000:- P.R.E. är ju fina hästar så om du ska ha en får du räkna med ett högt pris. Tänk på hur du transporterar hem hästen bara, finns MÅNGA oseriösa transportörer där hästarna får lida mycket, och det är inte värt det. Har själv en andalusier som kommer från Spanien, det var inte jag som tog hem honom, utan köpte han när han redan fanns här, men hans och de andra hästarnas resa var fruktansvärd. Hoppas du hittar något som passar!

KungTulle skrev:
Såklart inte, Tesora köpte P.R.E- frön på en affär och sen odlade hon fram sina själv mellan morötterna och kålen i grönsakslandet.....

:rofl: /KT
Vet DU helt säkert att hon har varit i Spanien och köpt sina hästar där? Jag har nämligen hört helt annat, därför frågade jag och ifrågasätter hennes "expertsvar" angående PRE och Spanien.

nummer ett har ALDRIG gått ut på att vara expert ! men kan en del om rasen !har ju lärt mig en del under åren !
Har inte heller sagt att jag köpt mina hästar på så sätt att jag har varit i spanien! Har du sett mig påstå detta någonstans??
Sen vad du har hört och andra och jag själv vet är det nog skillnad på !!!!!!

Men sen vad jag har lärt mig oxå genom ett antal år vad svenskar har råkat utför i spanien angående hästar har ju inte med att göra vad jag själv har upplevt som person.
du är välkommen hem till mig och läsa mina mail som jag har fått i från personer som har handlat häst i spanien,Och som har blivit lurade.
Tycker inte att det är fel att gå ut och tala om vad som kan hända om man inte ser upp!
Förstår inte riktigt varför du ALLTID halkar in på bananskal i vissa trådar där jag är !!

Skulle vara intressant att träffa en sån människa som dig!!

Som utalar dig om saker som inte vet något om!!!!

Kan tala om att jag har köpt mina hästar i från personer som jag känner och har dessutom skaffat mig så mycket upplysningar om rasen som jag kunde hitta innan jag köpte P.R.E!
Nej jag har INTE varit i spanien ,men som sagt måste man ha varit där för att kunna något om rasen ! är det något som du andas i luften när du är i landet?????????

Som sagt OM du vågar så kom hit så kan du ju själv se med egna ögon vilka hästar jag har och hur jag är!!!
Innan du kastar ur dig saker som du inte har den blekaste om !
OK!!!!!!

Tesora

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 568
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 275
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 434
Senast: Lavinia
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 523
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka