Sv: P.R.E / köpa häst utomlands
bobo skrev:
En hästuppfödare/handlare och en förmedlare vill sälja, det är väl helt klart. Det är ju därför man kontaktar dom. Bara för att dom vill sälja behöver inte betyda att dom är opålitliga. Du vill väl också sälja dina uppfödningar, eller hur? Går det inte att lita på dig då
Vem avgör att hästarna inte varit värda det dom betalade? Varje köpare bestämmer själv över sin plånbok.
Som jag har svarat i en del andra trådar där du oxå dyker upp och frågar! Så egentligen har du ju fått svar förut
men jag kan ta det igen!!!!!!!
Det är lätt att bli lurad när man inte kan något om rasen.
Pratar men dessutom inte spanska så är det ännu lättare att bli lurad!
Jag säger inte att alla förmedlare/hästhandlare lurar en !
Men det finns en del .och det tror jag nog att du är medveten om!
Alltså är det ett råd att ta med någon som behärskar språket och kan lite om rasen.
Ja jag säljer mina uppfödningar ! Dom som komma skall åker till spanien

Sen om jag lurar någon får ju personen dömma som har köpt min uppfödning! eller hur!!!
Men här hemma kan personen se både mor och far till sin fölunge!
Och skulle fadern stå i spanien så har jag för det mesta ordnat lite info om honom oxå !
Man kan oxå kolla upp om min häst /föl har sitt pass i ordning i och med att jag pratar samma språk som köparen oftast!
Det är bara att kolla med våran förening när det gäller svenska hästar,så hjälper dom till ! Dom hjälper även till med att kolla upp importer ,men dom fall som jag känner till som just har blivit lurade i spanien har inte kollat upp sina hästar. Kan tyckas vara deras egen sak att kolla ! men om man nu tror på den som förmedlar /säljer hästen så är det inte så lätt att veta !
Därför anser inte jag att man kan peka ett varningsfinger när personer vill åka ner och inhandla häst!
Visst att varje köpare bestämmer över sin plånbok det har du rätt i ! Men jag tycker oxå att det är synd att någon köper in en häst till avel som inte är lämpad för det. och kanske sen står där med en hingst eller sto som ingen vill använda eller köpa fölet efter!
men om du undrar och har problem med om man kan lita på mig eller inte !! I och med att du ifråga sätter detta ! så kan jag skicka en renommé lista till dig
Skulle fortfarande vara intressant att höra i fall du själv föder upp P.R.E ? har frågat innan i en annan tråd men fick ej något svar!
Tesora