P-piller till diande katt?

Snuffsan

Trådstartare
Jag har en hona som fick en kattunge för 8 veckor sen. Han diar fortfarande lite då och då. Kattmamman har börjat löpa nåt gruvligt! Hon skriker och skriker och skriker och är helt galen. Hon ska steriliseras men inte så länge hennes unge + den andra honans ungar är små.

Frågan är :Kan jag ge henne p-piller trots att hon fortfarande ger kattungen lite mjölk då och då? Han diar ju inte speciellt mycket, tar en liten slurk ibland bara.

P-piller gör att hon lugnar sig och mår bättre, men kommer de att påverka kattungen negativt?

Edit: Till digivande katt ska det naturligtvis stå. Sorry.

Sv: P-piller till diande katt?

Ja, det kan du göra! Det rekommenderas väl inte när kattungarna är små eftersom mjölken kan sina men nu är den ju så pass stor att den klarar sig utan mammas mjölk.

Huruvida man kan ge flera i rad för att avbryta löp vet jag dock inte.

/Erica

Sv: P-piller till diande katt?

Det går bra att avbryta löpet också. Inte det bästa för kattkroppen, men ska hon ändå kastreras snart så hade jag nog valt att göra det. Absolut om risken finns att hon bli parad igen annars.

Tack

Jag stoppade genast i henne ett p-piller. Både hon och vi behöver sova.....:angel: Enda stunden hon är tyst är när hon ligger på rygg i mitt knä och blir masserad på magen. Och så kan vi inte sitta hela julen.

Det finns ingen risk att hon blir parad. Hon är inne nu på vintern och jag har inga hankatter inomhus (jo ungarna, men den äldsta är alltså 8 veckor och han ska flytta i januari).

Min gamla katta hade svåra, långa löp då hon mådde skit så henne kastrerade jag tidigt för att hon skulle slippa må kass.

Liknande trådar

Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 077
Senast: Emine
·
Övr. Katt Hejhej! Det här är första gången vi ska få en kull kattungar och jag är verkligen ett nervvrak nu det börjar dra ihop sig. Det kändes...
Svar
1
· Visningar
697
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Jag har haft fertila djur i många år och under vissa perioder är ju honorna lite mer bananas. Helt normalt. Honan jag har nu är 2 1/2 år...
Svar
4
· Visningar
1 159
Senast: Corax
·
Katthälsa Min lilla kattjej ska följa med ut till sommarstugan i två veckor och där har hon chans att vara ute lite eftersom det inte finns några...
Svar
4
· Visningar
604
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?