P-piller och Penicillin

bodybuilder

Trådstartare
Äter Yasmine 28 och gick på en dos med penicillin som började den 4e jan och slutade den 8 jan. Under perioden jag åt penicillinet så åt jag sockerpiller och hade mens.

Jag har hört att man ska använda annat skydd än p-piller när man äter penicillin och 7 dagar efteråt eftersom man kan bli dålig i magen av penicillinet (vilket jag inte alls blev). Men, måste jag använda skydd trots att jag åt sockerpiller under perioden jag tog penicillinet?

Hälsningar// überkåt och inga kondomer hemma

Det beror inte på att man kan bli dålig i magen som man ska använda annat skydd utan för att vissa antibiotikasorter helt enkelt slår ut p-pillrenas effekt.

Eftersom du bara tog sockerpiller under tiden du åt antibiotikan så behöver du troligtvis inte använda extra skydd men jag hade inte vågat ta risken. Frågade du inte läkaren när du fick antibiotikan hur du skulle göra? För du uppgav väl att du äter p-piller?

trotts du äter sockerpiller när du går på antibiotika ska du använda skydd under kuren samt 7 dagar efter avslutad kur.

Tack för era svar! Får väl köra på det säkra ett par dagar till.
Läkaren nämnde inget om att penicillinet kunde påverka p-pillerna så det var därför jag blev så osäker på vad som egentligen stämde.

Tack för era svar! Får väl köra på det säkra ett par dagar till.
Läkaren nämnde inget om att penicillinet kunde påverka p-pillerna så det var därför jag blev så osäker på vad som egentligen stämde.

Min erfarenhet är att läkare, tyvärr, ofta glömmer att informera om mediciner inte funkar ihop med vissa p-medel. Och som patient är det lätt att glömma att fråga - får en frågan "äter du några mediciner" kanske en inte tänker på sina p-piller, det är ju ingen "medicin".

Men precis som tidigare nämnts så ska man skydda sig "extra". :)

Jag frågade själv sist jag fick antibiotika. Då skulle jag ta piller 1 vecka efteråt och använda skydd för säkerhetsskull :)

Liknande trådar

Kropp & Själ För ungefär tre år sedan fick jag p-piller utskrivet till mig av bm på UM. De var av märket neovletta. Hade inga problem med dem, men...
2
Svar
21
· Visningar
2 875
Senast: Ceta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Igårkväll glömde jag ta mitt p-piller (för första gången på 4 år :banghead:) och självklart har inga barnmorskor telefontid nu så jag...
Svar
5
· Visningar
2 654
Senast: zalleg
·
E
Övr. Barn Hej, Nu tar jag allt från början. Strax innan jul tog mina p-piller slut och då det är många röda dagar och så kring jul/nyår tog jag...
Svar
7
· Visningar
1 302
Senast: Ebbaan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama