P-G beslag - någon som använder det till sin häst?

B

Balkasch

Får man tävla med dom? Bättre svikt sägs det - vad säger ni som använder dom?

Sv: P-G beslag - någon som använder det till sin häst?

Sorry - blev visst två inlägg!!!

Ja du får tävla med PG.

Min herre gick på PG men jag tog bort dem efter en skoperiod. Han tyckte INTE om dem och det fungerade inte alls. Han blev kort, stum och trippig fram. Han var helt klart störd av den tjocka gummisulan och vi fick inte alls det resultat vi ville ha. Meningen var just stötdämpning, för att skona framknäna, men vi fick egentligt rakt motsatt resultat då hästen ändrade rörelsemönster fram pga PG:t blev rena knädöden. Dock finns det ju hästar som fungerar finfint på PG - så man får ju prova sig fram.

Jag skulle dock inte använda PG annat än i medicinskt syfte, dvs när det verkligen behövs eftersom jag inte tycker om riktigt hur pass mycket det hämmar hovmekanismen och att det faktiskt är en ganska tjock sula (dvs hästen går lite på 'höga' skor).

Ja, man får tväla med PG..

Min ponny har det, pga av att han haft problem med inflamation i båda framknäna.. För att han skulle få bättre svikt och då inte belasta lederna för mycket. Han har gått med det i lite mer än ett halvår och trivs bra med det. Dock är beslaget snäppet dyrare än vanliga skor :mad:

Balkasch skrev:
Får man tävla med dom? Bättre svikt sägs det - vad säger ni som använder dom?

Visst kan det finnas fördelar med PG med bättre kontakt för strålen osv. Gummit gör dock inte stötdämpningen blir så mycket bättre. Nackdelen med gummi mot marken är att hoven inte lika lätt glider på underlaget i nedslaget, så det blir mer stumma steg. Därför kanske det inte får riktigt det syfte du vill uppnå.

Hur jag än vänder och vrider så anser jag att jag hamnar tillbaka på vanliga järnskor ändå. Skall tillägga att jag har provat PG på flera hästar, även flapp-skor, allt i önskan att få en bättre stötdämpning.

Hälsning Maja

älgen skrev:
Vill bara försynt påpeka att det är skillnad på PG-beslag ocg PG skor...

http://usek.brkonline.com/fakta/sjukdomar.html

http://images.google.se/imgres?imgu...start=1&prev=/images?q=PG+skor&hl=sv&lr=&sa=G

PG skon består av en "platta" som sätts fast på hovem. På denna platta skruvar man fast en "groda" som finns i olika variationer och utförande.

PG beslag har också det en platta, men på HELA plattan sitter det gummi..

Det där är en slamkrypare anser jag. Om man först tittar på ordet skor och ordet beslag så beskriver de ju samma sak, man kan t ex säga både sjukskor och sjukbeslag.

Sen, det ursprungliga PG:t var ju med hel gummiplatta (slät), men sen moderniserades och förenklades det ju och så kom 'grodan'.

Mao så anser jag att det egentligen är samma sak (sen om man kallar det sko eller beslag är valfritt), det är bara version 1.20 och version 1.2 ;)

I Håll hästen frisk visar de förresten bild på både gamla och nya (iaf i senaste upplagan) om man vill se bägge. Där skriver de också att det med grodan är en modernisering av det gamla.

Så skiljer någon verkligen på gamla med platt sula och nya med groda? Jag har aldrig hört någon särkilja dem faktiskt, åt något håll? *nyfiken*

Jag och några hovisar skiljer på det åtminstonde...
Men kanske inte "gemene" man om du förstår vad jag menar.

De har lite olika egenskaper vad det gäller överrullning bla..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 008
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10