Oxer-problem

L

LX_Viper

Nu börjar jag känna mig desperat!
Min häst har sedan en månad tillbaka börjat tappa ner höger bakhov mellan hindren i oxrar och stigsprång. Veterinären har kikat på honom, equiterapeuften (stavning??) har undersökt honom, jag har kollat sadel och annan utrustning men hittar inga fel. Det märkliga med det hela är att det bara är vissa höjder. 1m går bra, 1,30 och uppåt går bra, men mellan 1m och 1,30 blir det bara galet.
Hästen är en 9-årig, mycket välriden valack som just nu tävlar 1,40 med plac.
Jag håller på att få knoster på det här!!! Finns det NÅGON därute som har några tips på vad jag kan göra?

Du vill alltså ha sådana övningar som tränar hästen att öppna upp mer bak?? Får att liksom få bort det där att han doppar ner hoven?? Du kan väl PMa mig så ska du få nåt förslag... men jag förstår inte helt hundra... blir det så att han börjar "paddla" med bak eller att han bara "doppar ner bakbenet?? är han nonchalant??

Nej, alltså det är som att han tappar ett ben, alltid höger. Han blir alltid jätteirriterad efteråt, drar ner huvet och piskar med svansen. Jag tror inte att det är nonchalans, han är väldigt försiktig av sig och river i princip aldrig på dom höjderna. Det är inte alltid han river bakre bommen heller, ibland hinner han liksom dra upp benet. Hästen bjuder otroligt mycket, och suger tag ordentligt i hindret. Han håller samma friska tempo som alltid. Jag vet inte riktigt vad jag ka ta mig till, han har aldrig tidigare haft några liknande problem, det är min egen uppfödning. Tro om det ändå är något som sitter i kroppen på honom?
Jag ska hoppa honom i morgon och filma, så jag får se exakt vad det är som händer.

Jag vet inte om det kanske är en helt tokig idé, men det verkar som om du har kollat allting utom möjligen hovslagaren?
Hur gör han om du hoppar tex ett räcke? Tappar han hoven då också?

Ja det låter ju väldigt underligt. Av din beskrivning skulle jag ju också tro på något veterinärt... att han har någonting i benent som stör/irriterar eller löser sig för honom. Har ni röntgat honom också eller?? kan ju vara en ide annars. Ja du får filma och kolla också får du skriva och berätta hur det verkar!!

Liknande trådar

F
Hoppning Hej! Jag hoppar 1 gång i veckan på en ridskolehäst, ibland inte samma häst. En av hästarna har varit skadad ganska länge men är nu...
Svar
4
· Visningar
1 151
Senast: Finite
·
Hästvård Hästen är en 7 årig vbl trav valack, gjort ca 20 starter födelade på 5 år pga olika åkommor ( sen i utvecklingen, virus mm). Inriden som...
Svar
12
· Visningar
1 407
Senast: BitterAss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama