oxer bredd??

A

annzza

jo jag skall troligen vara med i kval tävlingarna till gp ponney me min c ponny...! hur breda är oxrarna ?? och måste man ha stövlar & kavaj..?:confused:

Sv: oxer bredd??

Det beror ju på vilken klass det är? Men i de lägre klasserna brukar inte oxrarna vara bredare än vad de är höga.

Du behöver bara ha kavaj på nationell tävling, lok och reg kan du rida med jacka eller tröja. Du behöver inte ha stövlar du kan ha shortchaps, men dessa måste vara utan fransar.

tack!:bow: det är i lätt :B och jag har hört att man måste ha en viss längd på stig läder stroppen som hänger ut nån som vet?:confused::banana:

Eftersom det är stilhoppning ska ingenting hänga och flaxa. Så se till att stropparna inte är alltför långa (klipp av elr. stoppa in), att ditt hår är uppsatt, alla remmar är instoppade och knoppa gärna ponnyn :) Se helt enkelt till att vara så snygga som möjligt! Intrycket blir troligtvis bättre om du rider med kavaj.

Nej då finns ingen regel för sånt, men GP ponnyn är ju en hoppning med stilbedömning så allt ska vara snyggt, rent och propert. Knoppad man, rena grejor på både dig och hästen och inget hår som flaxar runt!

jo jag skall troligen vara med i kval tävlingarna till gp ponney me min c ponny...! hur breda är oxrarna ?? och måste man ha stövlar & kavaj..?:confused:

Du menar hur långa de är va? Bredden på hindren brukar vara lika över hela banan oftast. (ibland kan de ha med ett smalare hinder för extra svårighets skull)

Hästvärlden har rört till de där begreppen lite grann ;)

Man säger ju att en oxer är bred eller smal (om avstånd mellan fram- och bakbom) men även att ett hinder med korta bommar är smalt...

Tror att TS syftar på avståndet mellan frambom och bakbom.

Fast om man ska vara korrekt är det egentligen djupet man pratar om då.

Men visst jag säger också smal-bred, stor-liten osv om oxerns djup. ;)

tror folk skule bli förvirrade, jag hoppade en väldigt djup oxer härmodagen, tro de flesta skulle se ut såhär :confused: :p

Jag antar att hon menar hur lång den är. Man pratar ju om längdhinder (oxer, trippel osv.)
För mig har det alltid varit längd = avstångd mellan fram och bakbom.
Bredd = bredd mellan hinderstöden.
Varför krångla till det?

aa! va bra... jag har aldrig startat en lätt :B förut är det smart att börja på sån stor tävling då?:confused::):bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 154
Senast: Bison
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 616
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar