P

Pepita

Jag skulle vilja ha lite tips på övningar som får en häst mer lösgjord i dressyren. Jag rider en 10 årig valack just nu. Har man gummisnodd ( vilket jag kan tycka är lite tråkigt att rida med ibland ) går han oerhört fint men rider man utan blir det värre!

Sv: övningar

Har aldrig fått riktigt koll på vad som menas med lösgjord, för ofta säger folk något i stil med "nu har han blivit lösgjord" och hästen ifråga går lika spännt/stelt ändå tycker jag.?.
Men menar man att man vill få en smidig och avslappnad häst tycker jag att man ska göra små skrittvolter och lirka sej till en ordentlig eftergift i innersidan, ÄKTA eftergift, snnars är hästen fortfarande spänd. Ryggning kan vara bra på en del hästar, t ex att rygga lite längre sträckor så hästen måste höja ryggen och sträcka bak benen ganska mycket. Avspända övergångar genom att mest använda sitsen, främst mellan skritt och trav, och till en början kanske halter i skritt för att hästen ska förstå vad det handlar om.

Tror mycket det handlar om helheten i ridningen snarare än övningarna man gör. Eftersträvar man att hästen ska vara lugn men ändå lyssna, och att man själv är avspänd och ger bra signaler till hästen, ja då blir helheten så mycket bättre. har sett en del såna exemplar som varit mer eller mindre lösgjorda redan från början av ridpasset, nästan äckligt mycket :)

tänkte åxå på remont. har jättebra tips på övningar mm.!!!!!!!!! :bump:

Hur är han om du rider fram på gummisnodd och tar av den sen?

Annars är mycket böjda spår bra, även sidvärts (skänkelvikningar, öppna, sluta).

Lägg ner honom lite när du rider utan snodd, så att han söker sig mer framåt/nedåt och förhoppningsvis slappnar av i ryggen och nacken.

lycka till!

M.

Raeman skrev:
Hur är han om du rider fram på gummisnodd och tar av den sen?

Annars är mycket böjda spår bra, även sidvärts (skänkelvikningar, öppna, sluta).

Lägg ner honom lite när du rider utan snodd, så att han söker sig mer framåt/nedåt och förhoppningsvis slappnar av i ryggen och nacken.

lycka till!

M.

Skulle snarare rekommendera att HELT skippa gummisnodden, och istället t ex longera med chambon. När man gjort det ett par gånger så hästen börjar lära sej söka sej framåt/nedåt då kan man ju använda sej av det ca 10 minuter innan man rider. En gummisnodd brukar tyvärr inte vara konstruktiv eftersom den uppmuntrar hästen att fuska genom att knäppa loss i ryggen och med bakbenen. Eller gå bakom lod eller spänna sej i halsen. En chambon låser inte hästen till någon form och uppmuntrar inte heller att "knäppa av".

När man sedan rider kan man uppmuntra sökningen, och sedan mjukt be hästen sätta bakbenen längre under sej mest med sitsen.

bort med gummisnodden till att börja med,rid honom i lågform och mycket tempoväxlingar,skolor och "böja hit och dit"

Jag håller med. Skippa gummisnodden. Hjälptyglar för mig är ett kvitto på att ekipaget inte är samspelt.
Sätt upp två tunnor eller dylikt och gör 8:or runt dem, fungerar jättebra. Även öppna sluta på volt är en finfin övning.

Känner du dessutom för att hoppa, hoppa då i en 8:a. Jag har ännu inte stött på någon häst som inte blir lösgjord av det.

Lycka till! :banana:

Jag antar att hon rider med gummisnodden just pga att hon inte kan rida hästen i en låg form eller???
Försök tex att longera hästen inspänd en stund innan du rider så att den släpper efter. Lösgjörande övningar är tex böjda spår och skänkelvikning. En hjälptygel kan rätt använd under en kortare period vara mycket bättre än att sitta och slita i tyglarna eller något liknande. Målet när man rider med en hjälptygel skall alltid vara att man inte behöver den längre.

Låg form är ju något man lär sej med känsla att be hästen om, så det enklaste sättet är ändå att prova sej fram och verkligen tänka "nedåt!!". Kanske man till att börja med får överdriva och sänka handen och luta sej framåt. När man har känslan brukar man sen bara behöva lirka lite i tyglarna eller böja hästen för att få sökningen.
Kan man inte med känsla be hästen söka sej framåt/nedåt är det ändå svårt att rida hästen i form, så "fuskar" man med hjälptyglar kanske man aldrig lär sej. Känsla kan man ALDRIG fuska sej till, och det är så lätt att lära sej bara genom att använda/lyssna på sina känslor, och eftersom det är mest känsla ridning handlar om vore det väldigt synd att fuska med det. Även om hästen till synes går bättre med hjälptyglar.

Inspänningstyglar använder jag bara när hästen är ojämn så man måste rama in hästen på utsidan för att den ska gå rakt. Chambon är den enda hjälptygeln som faktiskt kan göra någon nytta. Vem vill ha en framtung spänd häst som hänger i tygeln? Eller har kopplat bort ryggen? Som sagt, hästen kan SE bättre ut, och visst blir det bättre träning att longera med inspänningstyglar än utan om man BARA gör det för motionens skull, inte skolningen.
Genvägar = senvägar. Om man vill ha bra resultat alltså, det är ju upp till var och en.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
641
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 013
Senast: Sesca
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 677
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar