Pegija1

Trådstartare
Som gör att hon måste börja fundera lite på vad som kommer och inte bara rusa. Så hon kortar galoppen lixom. Förslag?

Jag säger som jag brukar. Bygg serier och använd bommar på marken.

Gör serier med hinder som inte är så höga så blir det inte så jobbigt för hästen samtidigt som hon ändå får tänka hela tiden.
Använd gärna en bom ca 6 meter för hindrena, då hjälper du henne med sista galoppsprånget.
Var även noga med hur du sitter, så att du inte omedvetet trycker av henne för tidigt. Be en tränare eller någon annan som är duktig att titta på dig.

Du kan även bygga tex en kombination med en bom framför a hindret. Sedan kan du lägga en bom i kominationen och så kan du ha exempelvis 4 galoppsprång från b hindret till a-hindret i en ny liten komination som du bygger likadant. Även här ska du vara noga med din position och försöka att bara aitta still och följa med hästen. Blir hon stark eller vill gå i väg så höj handen en aning så att du får upp huvudet på henne istället för att förska bromsa genom att dra bakåt.
Lyssnar hon inte så gör halt och börja om.

Men jag måste skriva som jag skrev till någon annan för ett tag sedan att öva först med bommar på marken så att din häst förstår varför bommarna ligger där. Hon får inte rusa över bommarna utan måste lära sig själv att backa av lite och titta på bommen.
Funkar inte det så är det meningslöst att ha bommar framför och mellan hinder. Då kommer hon ändå bara att springa och kanske hoppa av för tidigt ändå.

Lycka till!

Humm, en liten serie av små hinder kanske, med början av en bom sedan en liten sax, en bom & sen ett litet rättuppstående hinder och till sist en bom till... Går att variera på massa sätt. Kanske är bra att komma in i trav på övningen för att sedan övergå till galopp när hon förstår hur hon skall göra..? Det är ju faktiskt bara ens fantasi som sätter gränser när det gäller bom/hinder serier... Sen är ju vägval och (kanske t.o.m )avbrott till trav efter serien bra... Lycka till!

men hon springer inte när vi har bomövningar det har vi haft, gsk mycket och honhatar bommar nu :p
tror du att studsövningar kan ge något?
då måste hon jue koncentrera sig och ksk tänker till

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter För att få en flexibel häst krävs övningar som både kortar upp och länger hästens steg, enligt A-tränaren Tobias Grönberg. Här tipsar...
Svar
0
· Visningar
103
Senast: Gunnar
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 716
Senast: KesoNeso
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 557
Mat Då jag flyttat och inte längre har en riktig spis funderar jag på att testa risgrynsgröt på tub. Problemet är att jag verkligen avskyr...
Svar
14
· Visningar
629
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama