Övningar under uteritt

C

CeciliaW

Vilka små övningar brukar du och din häst ägna er åt när ni rider ut? Jag tänker på vanliga små "vardagsövningar" i allt från dressyr till markarbete som man kan berika uteritten med.

Själv brukar jag träna på följande:

* Halter.
Träna på att få hästen att göra halt med mindre och mindre hjälper från olika gångarter

* Skänkelvikning
Flytta hästen sidvärtes över (grus-)vägen och tillbaka igen

* Ryggning
Rygga i nedförsbacke och uppförsbacke

*Dikesträning
Träna på att gå över stora och små diken (för de hästar som har problem med det, som min egen)

* Öka och minska gångarter
..framförallt träna på att korta, korta, korta traven så mycket som bara går (hästen jag rider är ett varmblod)

Om jag rider på fält i snö:

* Träna på att göra jämna, runda volter - perfekt när man kan se i snön hur volterna (eller åttvolterna) blir

* Träna på att rida på riktigt raka linjer

Sv: Övningar under uteritt

Ingen mer som brukar göra små övningar när de rider ut?

Jag brukar göra sånt oxå när jag rider ut och det inte är snorhalt..
Öppnor på grusvägen och slutor. Skänkelvikningar. Mycket tempoväxlingar...

I princip samma. Plus mycket galoppfattningar just nu då han vilat länge (närmare 3 år) och behöver öva upp sig igen.

Diken övar jag ogärna över, pållen tar jätteskutt å jag har fullt sjå att hålla mig kvar då!

Slalom brukar vi rida om det finns träd eller så man kan gå emellan.

Vart i Hälsingland bor du CeciliaW?

Skänkelvikning, öppnor, slutor, tempoväxlingar, halter, övergånger..

Jag är lika koncentrerad ute som inne!

Rida rakt, rakriktning är inte min specialitet!

Öppnor och slutor, diagonalslutor, skänkelvikningar.

Övergångar och tempoväxlingar

Se till att formen är stadig och att lydigheten finns där.

jag brukar rida "serpentiner" eller vad jag ska kalla det, runt träd där det inte är för mkt grenar. Öht försöker jag rida lite utanför stigar/vägar för att få hästen att lyfta bättre på fötterna ;) . Och sedan så försöker jag utnyttja småkullar för att klättra lite extra.

Jag gör mycket tempoväxlingar och halvhalter, serpentiner över "bredare" vägar och skänkelvinkingar. Övar även lite på öppna och sluta ibland också :) Jag tycker det är bra att få om uppmärksam på hjälperna även när man rider ut.

Jag gör alltid massa massa öppna och sluta så gott det går och skänkelvikningar när jag rider stoet.
Enda sätter att få henne att tagga ner ibland...
Även tempoväxlingar, övergångar halter, serpentiner, rider runt träd mm.

mycket öppnor, slutor och skänkelvikningar framförallt i skritt då jag kommer åt honom ordentligt. Han har sedan yngre dagar ovanan att stoppa ut höger bakben så det är ett ständigt inputtande med olika små övningar

fram/bakdelsvändningar om vi är ute i skogen runt träd, galoppfattningar, har börjat med skänkelvikning i trav också lite smått

ja vi gör nog det mesta som vi gör inne i ett ridhus

Min grundchecklista vid all ridning, vare sig vi befinner oss i skogen eller på bana...

1. Gas - Broms, Fem steg skritt, halt, fem steg skritt halt... när det funkar, så ökar jag skrittfrekvensen till 10 - 15 steg skritt innan halt. I traven, är det fem steg trav, fem steg skritt, ett par gånger och sedan ökas frekvensen till 10 - 20 travsteg innan skritt. I galoppen, tränar jag många fattningar, med enbart ett par galoppsteg, sedan trav eller skritt.

2. Styrinrättning/koordination sits och hand(något som jag aldrig kommer lyckas helt med, pga min ryggmärgsskada. Men jag har en underbar häst, som förstår vad jag menar :love: för det mesta...), Serpentiner och skänkelvikningar, "kvartsvändningar" på fram och bakdel, samt skolorna öppna och sluta

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 792
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·
Träning Jag har ett sto som stegrar när hon lessnar på sin ryttare. (Hon är kollad och genomgången av veterinär mer än en gång, hon har inte...
2
Svar
27
· Visningar
2 946
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar