Övningar för svåruppvärmd häst???

Gilette

Trådstartare
Som jag skrivit i en tidigare tråd så har min häst svårstartad motor, men den tråden är död så jag skapar en ny tråd där jag frågar efter övningar, saker man kan göra för att häasten ska komma igång och bli uppvärmd snabbare. Idag red jag först lite ute, skritt, trav och galopp som uppvärmning i 20 minuter. Sen red jag dressyr i 40 minuter och det var bara dom sista tio minuterna som hästen kom igång, innan de va de som att sitta på en stelsömngångare:S
Har visserligwen aldrig varit så svåruppvärmd kansek beror på att hästen inte har gått dressyr på 1,5 vecka? :S
men är alltid svårstartad och svåruppvärmd.

Är det bra att träna mkt övergångar i början ?har minne av att jag har hört det ngn gång.

Sv: Övningar för svåruppvärmd häst???

Vilka övningar som är bra som uppvärmning är helt individuellt mellan olika hästar. En del kanske kommer igång av mycket galopp, medans andra kanske kommer igång av mycket tempoväxlingar och övergångar. Min häst som jag tidigare hade blev ofta mjuk och kom igång bra med mycket tempoväxlingar. Ökad och minska trav och galopp, men också skritt. Övergångar mellan tex skritt och trav är också en bra övning eftersom hästen måste sätta under sig. När hästen är "grund uppvärmd" är ett tips som passade min häst att rida serpentiner och att ställa och böja mycket, även att flytta för båda skänklarna.

Tycker att du ska testa dig fram med vad som passar din häst för att komma igång. Nu har du i alla fall fått lite tips från mig.

Lycka till med träningen!!

tack för tipsen! idag kom min häst tillslut igång av övergångar mellan skritt och galopp, men det var efter 40 minuter så jag vet inte opm det berodde på att hon äntligen blev varnm eller om det berodde på övergångarna :bump:

Hej!
Jag kan tycka att det är bra att börja att galoppera om jag har en häst som behöver komma igång mer. Kom ihåg att skritta lite längre än vanligt så att din häst inte sträcker sig eller liknande om den skulle bli busig, stå i lätt sits och låt hästen komma igång i en frisk men kontrollerad galopp och låt den få en skrittpaus efter att du har galopperat den några minuter i båda varven. Rid därefter mycket tempoväxlingar. Det behöver inte vara så långa sträckor bara du känner att hästen svarar! Renodla dina hjälper så att hästen svarar framåt, tillbaka, svänger och svarar för sidförande, för lätta hjälper.
Om den bara är väldigt stel och du behöver få den mer lösgjord tycker jag att det efter att ha värmt upp hästen "som vanligt" i alla gångarter kan vara nyttigt att lägga in lite markarbete ibland, trava upphöjda bommar, galoppera över bommar. Det behöver inte vara hinder och det behöver inte räknas som hoppass utan bommar kan vara till bra hjälp även när man rider dressyr då hästarna får ta i lite mer. Rid mycket skänkelvikning, rid på en åtta, växla tempo ofta 5 galoppsprång fram 3 tillbaka osv.
Lycka Till!

jag skulle satsa på många snabba övergångar mellan gångarterna för att få hästen uppmärksam och börja använda sin kropp.

PrinceFair skrev:
jag skulle satsa på många snabba övergångar mellan gångarterna för att få hästen uppmärksam och börja använda sin kropp.

okej, typ skritt-trav-skritt-trav, trav-galopp-trav-galopp och skritt-galopp-skritt-galopp??
märkte att min häst kom igång när vi höll på med övergångar skritt-galopp-skritt galopp:)

japp. variera gärna typ trav-skritt-galopp-trav-galopp-skritt-halt osv så hästen inte klurar ut i förväg vad du vill

Tar de längre tid för hästen att komma igång om den har vilat ett tag och inte gått dressyr på länge???

Att värma hästen och att ha en svårstartad motor är stor skillnad.
Hästen blir i normala fall uppvärmd inför arbete på ca 20 min medans det kan ta 40 min för hästen att " komma igång" att arbeta.
Det är ofta i den mentala biten det ligger.
Min kompis häst är oxå svårstartad och tar lååång tid att börja jobba.Hon provade att ställa ut stora koner & ändra lite på arbetet tex snabba galoppruscher osv för att "tända" hästen.han vaknade när han fick se konerna där mitt på banan.... :)

Balkasch skrev:
Att värma hästen och att ha en svårstartad motor är stor skillnad.
Hästen blir i normala fall uppvärmd inför arbete på ca 20 min medans det kan ta 40 min för hästen att " komma igång" att arbeta.
Det är ofta i den mentala biten det ligger.
Min kompis häst är oxå svårstartad och tar lååång tid att börja jobba.Hon provade att ställa ut stora koner & ändra lite på arbetet tex snabba galoppruscher osv för att "tända" hästen.han vaknade när han fick se konerna där mitt på banan.... :)

aha okej, trodde att de va ungefär samma sak...
när jag skriver komma igång så menar jag - blir intresserad, pigg och framåt - vilja arbeta. Det brukar ske vid mkt galopfattningar från skritt.

Anders lindgrens bok Dressyrskola....har hjälpt mig många gånger...En övning som fått igång min häst är att rida in på diagonalen .i trav ..skänkelvikning till vänster ... till koner ...ungefär mitt på banan (20x40)och mitt emellan dessa koner galoppfattning och en båge tillbaka till spåret bryt av till trav eller skritt (alltså byt varv) hoppas du förstår vad jag menar...Byter varv efter varje fattning

Min häst går bäst om man
galopperar mkt,
skolorna i alla gångarter(beh inte vara perfekta! "svaga" skolor räcker långt i början av passet)
och även förvänd galopp har funkat bra för att komma igång till arbete.
Rusha lite;) i både galopp o trav för att vakna kan också funka

Tack så jätte mkt för tipsen!
Ska prova det där med skänkelvikningen och galoppen i bågen!:)

Har ni denna bok som jag nämnde....när man har kört fast ,har ide´torka eller bara vill testa nåt nytt ...superbok med roliga övningar...Rekommenderas verkligen...Den bästa bok jag har..och jag lovar er jag har dom flesta böcker ;)

Gilette skrev:
Tack så jätte mkt för tipsen!
Ska prova det där med skänkelvikningen och galoppen i bågen!:)
Glömde:
Flytta framdelen resp . bakdelen ...några steg på volt ....Rygga några steg- fatta trav/galopp direkt ur ryggningen...Volt tillbaka .. (liten volt) ..fatta trav/galopp...
Bakdelsvändning /framdelsvändning fatta trav eller galopp direkt...stimulerar deras hjärnor.Min häst älskar då det händer grejer hela tiden annars blir han uttråkad och drar benen efter sig och somnar :rofl:
Trava på åttvolt och precis innan mitten galopp över till andra halvan ..några språng...sen trav igen...
En super övning är ju när man rider på kvadrat som är ...måste kolla upp detta kommer inte riktigt ihåg hur stor den skulle vara man ska göra vändningar i skritt och trav på kvadrat ÅTERKOMMER om denna övning...om inte nån annan vet vad jag menar förståss ;))?...

Senast ändrad av en moderator:

Tack för jätte bra tips!
Har själv väldigt dålig fantasi och rider mest runt runt, lite volter och någon serpentin, maler runt i samma gångart varv på varv, inte konstigt att min häst somnar:)

Jag har en "gammal" häst med "stela" bakben som gärna lägger sig på bettet och älgar på. Honom skrittar jag ganska länge som uppvärmning, fast med mycket svängar som jag gör trängre och trängre, likaså en hel del sidvärtesförflyttningar. Hela skrittuppvärmningen på så lång tygel som möjligt, han är mer uppmärksam och jobbar bättre med hela kroppen då. Sedan kortar jag tygeln och lägger in trav, men hela tiden varvat med skritt, "öppna" bakdelsvändningar, sidvärtes i både trav och skritt. Täta gångarts/tempoväxlingar och åtminstone till att börja med halvhalter som är så "stora" att han nästan är nere i skritt innan jag tar upp drivningen. Öht tänker jag på att rida så att bakbenen måste jobba åt så många olika håll som möjligt, bakåt inkluderat. Och så slutar jag när han börjar mattas av.

Gilette skrev:
Som jag skrivit i en tidigare tråd så har min häst svårstartad motor, men den tråden är död så jag skapar en ny tråd där jag frågar efter övningar, saker man kan göra för att häasten ska komma igång och bli uppvärmd snabbare. Idag red jag först lite ute, skritt, trav och galopp som uppvärmning i 20 minuter. Sen red jag dressyr i 40 minuter och det var bara dom sista tio minuterna som hästen kom igång, innan de va de som att sitta på en stelsömngångare:S
Har visserligwen aldrig varit så svåruppvärmd kansek beror på att hästen inte har gått dressyr på 1,5 vecka? :S
men är alltid svårstartad och svåruppvärmd.

Är det bra att träna mkt övergångar i början ?har minne av att jag har hört det ngn gång.

Jag brukar ofta leda hästar (helst ute) i ca 10-15min innan jag drar sista hålet på gjorden och sitter upp! Men tempo ska det vara! Detta funkar bra på lite sega hästar, just att länga på stegen och verkligen få upp tempot. Och en del som är stela trivs jättebra med att få värma upp utan ryttare. Även skönt för mig, som också blir varm och mjuk!

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 036
Senast: Nahar
·
Träning Nu har jag gett upp att klura på min kammare. Kanske är det nån där ute som har nån idé om ifall det är normalt eller om min häst borde...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 935
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar