Övningar för sitsträning!

Fossing

Trådstartare
Hjälp, jag ska hålla min första sitsträningslektion nästa vecka och behöver lite idéer! Någon som har några bra övningar för sitsträning?

De jag redan använder är rulla axlarna, väderkvarnen (alltså stora cirklar med armarna), rulla fotleden, legs away (alltså lyfta benen ut från hästen), och den där när man tar benet upp, ut, bakåt och ner (vet inte vad den heter). Ja, och där tog det stopp :D

Sv: Övningar för sitsträning!

Att träna sin sits utan häst är också bra.
Det är viktigt att ha en stabil korsett, själv brukar jag köra plankan minst 30 sek per dag (helst mer!). Rygglyft, sit-ups. Och strecha! Jag brukar framförallt vara noga med att strecha insidan av låren, blir gärna stel där.
Jag brukar även passa på att "sitta rätt" när jag ändå sitter. Brukar "trycka ihop" skulderbladen, så det sträcker i framsidan, jätteskönt!

Väl till häst (ja, annars också) brukar jag tänka att man har en heliumballong på huvudet. Då brukar jag sträcka på mig, få upp hakan ordentligt och bak med axlarna.

Men som sagt, träning utan häst upplever jag ger mycket! Balansbollar är också kalasbra att sitta på istället för en stol.
Om inte annat får man lite kroppskontroll :p

först och främst, LONGERA! vi brukade longera varandra halva passet var (man är ganska mör efter en halvtimme ändå!), på så sätt behöver man som ryttare inte tänka på att hålla hästen i en specifik gångart utan kan lägga all koncentration på sig själv.

* dra upp benet bakåt (som när du stretchar framsida lår), ett i taget.
* lyft axlarna hela vägen till öronen, håll, släpp. lyft halvvägs till öronen, håll, släpp. lyft en centimeter, håll, släpp. man blir förvånad hur långt ner axlarna plötsligt sitter... :grin:
* benet över manken (lättast i trav). hitta takten, släng ena benet över till andra sidan framför sadeln, tillbaka o nästa ben.
* kicka ner/bak, med hälen.
* rid lätt (utan stigbyglar förstås).
* ändra takten för sätet, effektivast när man redan mjukat upp kropp och sits ordentligt!

kommer inte på fler nu, det var ett tag sen... men jag blev lite peppad, ska nog dra med sambon ut i stallet så han får longera mig! :D

Givetvis, jag longerar och instruerar ryttaren samtidigt.

Rida lätt utan stigbyglar, hihihi, min elev kommer vara trött efter det :D Tack för svar!

Jo, men nu betalar ju ryttaren för att ha en sitsträningslektion och jag antar att hon vill sitta på hästen och inte på en balansboll. Men självklart kan jag ge träningstips som hon kan göra hemma också!

Hej! Mitt bästa tips är att blunda sig igenom gångarterna och känna in hästen & följa med. Jag minns fortfarande första gången jag gjorde det på en lektion - och det var för nästan 40 år sedan! Det gjorde skillnad.

Som komplement till alla träningsövningar som beskrivs ovan kan man också öva på att slappna av i olika delar av kroppen och känna skillnaderna. En stor del av sitsträning är ju kroppsmedvetenhet. Kan vara nyttigt att växla de två.

En grej som jag fick testa en gång, var att luta sig mkt framåt (överdriv!) sedan jättemkt bakåt, sedan framåt, men lite mindre, sedan bak osv. så att man minskar och minskar till slut har man hittat platsen där man sitter rakt över hästen = )

Ta tag med båda händerna i ena stgbygeln men sammtidigt sitta mitt i sadeln. Alla gångarter! (kräver dock en ganska säker häst.) Väldigt bra för balansen :D

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 919
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 706
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama