Övningar för pigg häst?

R

Real_Life

Jag rider en häst ett tag nu som är väldans pigg, inte minst vid hoppning. Undrar om ni har några bra övningar? Hon vill helst galoppera jättefort. Får hon inte göra det travar hon istället.
Jag vill ha roliga, lätta övningar där låga hinder duger bra och man inte måste ha sju miljarder bommar etc. Travbommar och litet hinder efter? Studs? Vad har ni för tips?
Det är en c-ponny, om nån har nåt avstånd.

Sv: Övningar för pigg häst?

Jag skulle träna lydnad, lydnad och åter lydnad. Gärna i samband med bommar/hinder. Ha hinder framme för att visa att man faktiskt ska vara lydig även om det är hinder på banan och det är faktiskt så att man inte alltid ska hoppa bara för att hinder står där. Lägg ut 1 bom på ena volten. Om hästen rusar iväg, lägg en volt (i volten) eller bryt av till skritt. Fatta ny galopp och bibehåller hästen lugnet och väntar på dig - galoppera över. Rusar den iväg igen, lägg en volt/bryt av. Försök undvika "flamsiga"/springiga avsaktningar, gå hellre några varv extra på lilla volten och gör en ordentlig avsaktning. Var noga med berömmet när den väntar kvar på dig och gör rätt.
Lycka till!

Om hästen rusar på hinder kan det vara bra att rida anridningen i öppna, det fungerar bra på min heta häst. Det hjälper också till att få ihop galoppen om hästen har en tendens att vilja springa sig lite flack, mkt bra på långa anridningar.
Du kan också göra en anridning där du styr ifrån hindret två galoppsprång innan och lägger en liten volt, för att sedan hoppa hindret ur volten. Hästen kommer antagligen dra mot hindret i början, men när den inser att den inte nödvändigtvis får gå på varenda gång lugnar den sig.

Fattningar-avbrott, fattningar-avsaktningar, korta bitar galopp och sedan avbrott, kort bit i ny gångart och sedan galoppfattning. Jättebra för lydnaden och framförallt för styrkan. Galopperar hästen fort för att den är pigg eller för att den inte orkar bära sig i en mer samlad galopp?

Tack för tipset :)
Idag hade jag ett hinder på ena långsidan. Galopperade på volt, sen tog jag ett halvt varv också volt på andra kortsidan etc. för att sedan när det kändes "rätt" ta ett litet skutt. Fungerade jättebra med lugn, fin galopp och bra avsaktningar när vi kom till det :)

Hon galopperar fort just för att hon är pigg. Men idag kämpade vi på massor på volt och fick faktist till det riktigt bra sedan med lugn, kort galopp :)

Jag tycker det låter som du behöver träna mycket tempoväxlingar, och övningar som gör att din ponny lyssnar på dig. När jag köpte min ponny så var han nästan som din, men det var för att han inte blev riden någon dressyr, utan bara hoppad och skogsriden. Du kanske borde ägnma dig & ponnyn lite tid till dressyr, markarbete och "hör" övningar! :idea:

Jag rider en häst ett tag nu som är väldans pigg, inte minst vid hoppning. Undrar om ni har några bra övningar? Hon vill helst galoppera jättefort. Får hon inte göra det travar hon istället.
Jag vill ha roliga, lätta övningar där låga hinder duger bra och man inte måste ha sju miljarder bommar etc. Travbommar och litet hinder efter? Studs? Vad har ni för tips?
Det är en c-ponny, om nån har nåt avstånd.

Hade en ponny m. samma problem och problmet är oftast att hästen inte orkar med sig. För min ponny gjorde dessama .. Jag fick henne nästan aldrig i kort galopp för hon sprang bara undan (galopperade fort) men efter lydnadsträning och mkt arbete i skogen så blev hon jätte fin att rida men hon var en ponny som var het som en spis som ingen ville rida men jag fick någorlunda ordning på henne och vi tävlade osv. men tänk på en sak, det är alltid roligare för en häst/ponny att fara ut i skogen SITT INTE OCH NÖT PÅ RIDBANAN!
Det tipset säger jag till alla som rider.. 2-3ggr i veckan gör ju inget men hoppa helst inte mer än 1 gång i veckan så hästen inte ledsnar på hoppningen själv så hoppar jag jätte sällan . Men när min ponny kommer ut på tävlingsbanan blir hon jätte glad och pigg för då får hon äntligen hoppa och hon älskar att hoppa så då går det hur bra som helst på tävlingen ! Tänk på det sitt inte och nöt på ridbanan. Dom flesta ponnyer jag haft har varit less och inte velat ens gå in på en ridbana men sen kommit bra till och gått jätte fint på tävliongar osv. pga jag rider typ alltid ut (om vi inte ska på nån hoppträning på ridhuset förstås). Förlåt att jag är tjatig men tänk på det en häst tycker alltid bäst om att få vara ut i naturen :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 550
Senast: Hedwig
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka